معاون وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه از امروز اشتون به نمایندگی از 6 کشور با ظریف گفت وگو می‌کند، گفت: تا اعتماد مجدد بازسازی نشود قادر به ادامه مذاکرات سازنده نخواهیم بود.
کد خبر: ۶۱۷۷۷۱
غنی سازی برای ایران در هر توافقی باید وجود داشته باشد

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز (پنجشنبه) در نشستی خبری در جمع خبرنگاران ایرانی با تشریح مذاکرات روز گذشته اظهار داشت: یک ناهار کاری بین آقای ظریف و خانم اشتون برگزار و در خصوص نحوه مذاکرات و شروع و ادامه کار بحث و تصمیم گیری شد.

عراقچی مانع عمده‌ای که برای پیشرفت مذاکرات وجود دارد،فقدان اعتماد نزد هیأت ایرانی در خصوص چگونگی ادامه مذاکرات برشمرد و افزود: به خاطر مسائلی که در دوره قبلی مذاکرات در ژنو پیش آمد و اختلاف دیدگاه‌هایی که در طرف مقابل بود که باعث شد مذاکرات به خوبی پیشرفت ‌نکند و مقدار زیادی اعتماد هیأت ایرانی نسبت به نحوه مذاکرات و پایبندی طرف مقابل به توافقاتی که صورت می گیرد و یکسانی مواضع در بین آنها، سلب شد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح کرد: تا وقتی اعتماد مجدد بازسازی نشود قادر به ادامه مذاکرات سازنده نخواهیم بود.

عراقچی با بیان اینکه دیروز این نکته با خانم اشتون مطرح شد، عنوان کرد: نتیجه آن شد که جلسه عمومی مذاکرات را در حد مختصر برگزار کردیم و بعد هیأت‌ها وارد مذاکرات دوجانبه شدند. هم ما با اعضای طرف مقابل مذاکره داشتیم و هم 1+5 با همدیگر ملاقات های دوجانبه متعددی داشتند.

وی با بیان اینکه ما دو مذاکره مفیدی با دوستان چین و روس خود داشتیم، اظهار داشت: یک دور مذاکره مفصل با سه کشور اروپایی داشتیم. یک ملاقات مختصر با هیئت آمریکایی داشتیم که به دلیل دیر وقت بودن مختصر بود. ممکن است اگر امروز لازم باشد ادامه یابد.

معاون وزیر خارجه افزود: در نشست امروز با اشتون جمع بندی می شود که آیا آماده‌ایم وارد مذاکرات محتوایی جدی شویم یا نه.

عراقچی گفت: هنوز وارد فاز جدی مذاکراتی در خصوص متن نشده‌ایم. تا وقتی برای ما اطمینان حاصل نشود که روش های مذاکراتی سالم و مبتنی به نتیجه است، وارد نگارش متن نمی شویم.

وی غنی سازی را یکی از مهمترین، حساسترین و سخت ترین قسمت های مذاکره برشمرد و افزود: هیچ توافقی که از ابتدا تا انتهای آن غنی سازی ایران وجود نداشته باشد، مورد پذیرش ما نخواهد بود.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: غنی سازی باید برای ما در هر توافقی که حاصل می شود وجود داشته باشد هم عملاً ادامه یابد و هم در متن آورده شود و به آن احترام گذاشته شود.

وی خاطرنشان کرد: از امروز اشتون به نمایندگی از همه هیئت ها با ظریف وارد گفت وگو می شود و شش کشور در مذاکره حضور ندارند. اگر در جمع بندی که اشتون به ما ارائه می دهد این اطمینان برای ما حاصل شود که مذاکرات به نتیجه منجر شود وارد مذاکره خواهیم شد.

معاون وزیر خارجه گام اول و آخر را مدت دار خواند و افزود: هر اقدام اعتمادسازی که برای گام اول و آخر بپذیریم دوره زمانی خواهد داشت. برای گام اول زمان کوتاه خواهد بود.

عراقچی گفت: امیدواریم در این دو روز به جمع بندی برسیم که آیا مذاکره اینجا تمام شود یا در فاصله دیگری دوباره به جمع بندی برسیم.

وی حضور وزرا را لزوماً اعتمادساز نخواند و گفت: معاونان وزرا نمایندگان کشورهایشان هستند. ملاقات های دیشب امیدوار کننده بود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان اعلام کرد: اگر شرمن یا هر کس دیگری مدعی است تحریم های کمی برداشته شده مطمئن باشند اقدامات کمی از سوی ما برداشته خواهد شد.

وی تصریح کرد: تحریم های نفتی و بانکی بخشی از مذاکرات و اقدامات طرف مقابل در گام اول خواهد بود.

عراقچی درباره ملاقات معاونان وزرای خارجه چین و روسیه با ظریف گفت: با دو هیأت چین و روسیه ملاقات‌هایی به درخواست آنها انجام شد و خیلی مفید بود و آقای ظریف تصمیم گرفت با معاونان وزرای خارجه چین و روسیه دیدار کند.

معاون وزیر خارجه گفت: مذاکرات ادامه می یابد. پیشرفت های خوبی در جلسات قبلی شده است. به نسبت سه دور مذاکرات قبلی پیشرفت های خوبی کرده‌ایم. نسبت به چارچوب مذاکرات توافق کردیم. این گونه نیست که در وضعیت بن بست باشیم ولی آنچه در دور قبلی مذاکرات ژنو رخ داد باعث شد تردیدهایی نسبت به نیات طرف مقابل ایجاد شود. امیدواریم در جلسه صبح اعتماد احیا شود.

عراقچی درباره جلسه شب گذشته با سه کشور اروپایی آن را مفید خواند و افزود: سه کشور تأکید کردند از اراده لازم برای پیشبرد توافقات برخوردارند. بار قبل سوء تفاهماتی بود که مفید نیست وارد آن شویم و توضیح دهیم. هر سه کشور اروپایی به ما اطمینان دادند که با موضع واحد آمده‌اند.

وی افزود: مقداری ایرادات اجرایی و نحوه اجرای مذاکرات که بار قبل داشتیم به نظر می رسد این بار مرتفع خواهد شد. جلسه‌ای که با اشتون داریم نشان می دهد با چه رویکردی وارد مذاکرات شده است.

عراقچی گفت:اطمینان دارم ساختار برنامه هسته‌ای ما به طور کامل حفظ خواهد شد و هیچ اقدامی که کوچکترین خدشه‌ای به ساختار برنامه هسته‌ای ما وارد کند، صورت نخواهد گرفت.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
۰
۰
غنی سازی در چه سطحی؟ هر گونه محدود كردن سطح غنی سازی جلوی پیشرفت آینده ایران را خواهد گرفت و نباید به آن تن بدهند.

نیازمندی ها