محمد طاهریان در نشست خبری که در مرکز معاینه فنی بیهقی برگزار شد، افزود: هدف از اجرای این طرح، افزایش ایمنی خودروها در فصل زمستان است که در سه مرکز معاینه فنی بیهقی، آبشناسان و الغدیر تهران به اجرا درخواهد آمد.
وی ادامه داد: در این طرح یک مشاور مجرب نحوه استفاده از وسایل ایمنی نظیر زنجیر چرخ، چراغ مهشکن، تیغه برف پاککن و ... را به دارندگان خودروها آموزش خواهند داد. همچنین افراد میتوانند در این مراکز تمامی وسایل مورد نیاز خود را برای حفظ ایمنی خودروهایشان در زمستان فراهم کنند.
معاون بهرهبرداری مراکز معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه دستگاههای مکانیزه علاوه بر سنجش گازهای خروجی، سیستمهای ایمنی خودروها، چراغها و عملکرد وضعیت ایمنی خودرو را نیز کنترل میکند، افزود: مطالعات نشان داده معاینه فنی خودروها علاوه بر صرفهجویی در مصرف انرژی، به بهبود حفاظت محیط زیست نیز بسیار کمک میکند.
به گفته وی، طبق گزارش جایکا، خودروها با گذراندن معاینه فنی، 13 درصد کمتر سوخت مصرف میکنند.
طاهریان با بیان اینکه اولین مرکز معاینه فنی در سال 79 ایجاد شد و تا سال 89 روند مراجعات مردم به این مراکز روند افزایشی داشت، افزود: متاسفانه در سال 89 با تصویب قانون پنج ساله شدن سن معاینه فنی، روند مراجعات مردم به مراکز معاینه فنی کاهش یافت؛ به گونهای که این موضوع داشت صنعت معاینه فنی را زمین میزد. در حالی که معاینه فنی تنها اهرم دولت، مجلس و شهرداریها برای کنترل خودروهای در حال تردد است.
در هشت ماهه اول سال 92 تنها 258 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کردهاند
معاون بهرهبرداری مراکز معاینه فنی خودروهای تهران گفت: در هشت ماهه اول سال 92 تنها 258 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کردهاند، در حالی که 2.5 میلیون مشمول معاینه فنی هستند و به عبارتی میتوان گفت با گذشت هشت ماه از سال، تنها 10 درصد از خودروها به مراکز معاینه فنی مراجعه کردهاند.
طاهریان ادامه داد: در سال 87 که اوج مراجعه مردم به مراکز معاینه فنی، یک میلیون و 100 هزار مراجعه و در سال 88 حدود یک میلیون و 50 هزار مراجعه به مراکز معاینه فنی داشتهایم. در سال 89 نیز یک میلیون خودرو معاینه فنی را پاس کردهاند، اما در سال 90 با 569 هزار و در سال 91 با 546 هزار مراجعه به مراکز معاینه فنی، شاهد کاهش مراجعات مردم بودیم.
به گفته وی، در سال 91، 14 درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه کردهاند، از لحاظ گازهای خروجی مردود شدهاند و این در حالیست که در مراکز معاینه فنی خودروها حداقل شاخص آلودگی کنترل میشود و استانداردهای این مراکز بر اساس یورو4 نیست.
معاون بهرهبرداری مراکز معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه هر خودروی مردودی به اندازه 30 خودرو سالم آلودگی ایجاد میکند، افزود: به عبارتی میتوان گفت این تعداد خودرویی که با شاخص گازهای خروجی مردود شدهاند، به اندازه دو میلیون و 100 هزار خودروی سالم ایجاد آلودگی میکنند.
طاهریان با استناد به گزارشات وضعیت هوای شهر تهران در سالهای پیش از افزایش سن معاینه فنی و پس از آن، اظهار کرد: در سالهای 87، 88 و 89 که تهران با بالاترین آمار مراجعه به مراکز معاینه فنی مواجه بوده، در مهرماه بیشترین تعداد روزهای سالم و پاک را داشته، اما در سالهای 90، 91 و 92 در مهرماه اصلا هوای سالم نداشته و تعداد روزهای ناسالم به بیش از 20 روز افزایش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه در سال 91، 33 درصد خودروها به دلیل نقص فنی مردود شدهاند، افزود: پنج درصد از خودروها مستقیما به دلیل نداشتن ترمز، مردود شدهاند در حالی که صاحبان این خودروها اصلا از این موضوع خبر نداشتهاند.
معاون بهرهبرداری مراکز معاینه فنی خودروهای تهران در خصوص موضوع کنترل کاتالیست خودروها اظهار کرد: در حال حاضر 15 درصد خودروهای مراجعهکننده به مراکز معاینه فنی از کاتالیست استفاده نمیکنند چرا که تصورشان بر این است که قطعه کاتالیست، شتاب خودروها را کاهش میدهد. علاوه بر آن 8.5 درصد از خودروها نیز کاتالیست دارند، اما فعال نیست.
29 دی روز ائتلاف هوای پاک
مهندس عسگری، مدرس اکولوژی و مشاور محیط زیست و ارتباطات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اظهار کرد: روز 29 دی امسال، روز ائتلاف هوای پاک است که مراکز معاینه فنی، سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، روز هوای پاک را جشن میگیرند. 80 تن از نمایندگان ذیربط مجلس به خصوص کمیسیون امور داخلی شوراها و کمیسیونهای بهداشت و صنایع، برای تصویب قانون دو ساله شدن سن معاینه فنی خودروها تلاش میکنند.
وی با بیان اینکه هماکنون در تهران روزانه 12 میلیون لیتر بنزین مصرف میشود، افزود: آلودگی و بیماریهای بسیاری از جمله سرطان، تنها یکی از عوارض عدم معاینه فنی خودروهاست. (ایسنا)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد