سوءتفاهم مدیریت

مدیریت هم دانش خودش را دارد. الکی نیست. هیچ‌کس نمی‌تواند الکی مدیریت کند. مگر این که الکی به مدیریت برسد که بالاخره بعد از چند مدتی، دچار سوءمدیریت می‌شود که پزشکان معتقدند بدتر از سوءتغذیه است.
کد خبر: ۶۱۸۰۸۴
سوءتفاهم مدیریت

در حقیقت یک نوع سوءتفاهم است. یعنی این که طرف الکی پیش خودش خیال کرده که خیلی مدیر است. در حالی که مدیریتش به درد خودش و اطرافیانش می‌خورد. استاندارد نیست.

یک قاعده مدیریتی:

اگر گویی که بتوانم، قدم در نه که بتوانی

وگرگویی که نتوانم، برو بنشین که نتوانی

یکی از نشانه‌های سوءمدیریت آن است که طرف، به فرافکنی رو می‌آورد و نقص مدیریتی‌اش را به گردن چیزهای دیگر می‌اندازد؛ مثلا دستش به گوشت نمی‌رسد، می‌گوید بدبو است. داخل برج مراقبت فرودگاه نتوانسته خوب مراقبت کند، زده برجک هواپیما را پیاده کرده؛ می‌گوید که خلبان مشکل داشته است و مثال‌هایی دیگر از این نوع که بسیار است؛ اما وقت ما کم. باید مطلب را مدیریت کنم، وگرنه می‌زنم به در و دیوار و دچار سوءمدیریت می‌شوم که از ما بعید است.

شاهد زنده: در اخبار جراید آمده بود که «مدیرعامل ایران‌خودرو با تحلیل وضع این روزهای صنعت خودرو، عمده‌ترین مشکلات خودروسازان را سوءمدیریت عنوان کرد و گفت که تحریم‌ها فقط 30 درصد در ایجاد این مشکلات نقش داشته است.».... وی دیگر چیزی نگفت.

بسته پیشنهادی: از آنجا که واقعا می‌دانیم مدیرعامل ایران‌خودرو از دست برخی سوءمدیریت‌های گفته شده خودرو، چی می‌کشد، فلذا بدون هیچ چشمداشتی ـ حتی دریافت خودرو ارزان‌قیمت یا خارج از نوبت ـ پیشنهادهایی راهبردی را به شرح زیر بسته‌بندی و تقدیم صنعت خودروسازی کشورمان می‌کنیم:

1 ـ مناظره بی‌رودربایستی: در یک مناظره تلویزیونی شفاف و بدون رودربایستی با حضور خود مدیران موضوع سوءمدیریت به چالش گذاشته شود، بلکه چالش کنده شود. البته اداره یک همچین مناظره‌ای هم مدیریت می‌خواهد که اشاره می‌کنند هست. خب خدا را شکر. نباشد، مناظره در یک آن تبدیل به مناقشه، مجادله و دست به یقه شدن می‌شود و ممکن است مناظره تعدادی کشته و زخمی برجا گذارد.

2 ـ خنثی‌سازی: مدیرانی که خواسته یا نخواسته از بیماری سوءمدیریت رنج می‌برند، از سوی تیم‌های جستجوگر، کشف، شناسایی و سپس خنثی‌سازی شوند. این عزیزان می‌توانند به کاری گمارده شوند که خیلی مدیریت لازم نداشته باشد. مثل تنظیم بازار ارز، سکه، دلار و این‌جور چیزها.

3 ـ کلاس‌های فشرده: برای اکثر مدیران، یک دوره کلاس‌های فشرده «رفع سوءمدیریت» گذاشته شود. در این کلاس‌ها، مدیران می‌توانند با انواع شیوه‌ها و شگردهای رفع گرفتگی مدیریت و بالابردن همزمان سطح تحصیلات تا درجه دکتری، آشنا شوند. در این صورت بتدریج می‌توانند موارد سوءمدیریت خود را برطرف کنند. حالا فوقش سر کچل ما استاد می‌شوند. هیچ سلمانی متبحر و سرشناسی از همان اول، چیره‌دست و سرشناس نبوده است.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها