بالاخره پس از جنگ و جدل‌های فراوان در مورد امضای توافق‌نامه امنیتی میان واشنگتن و کابل، نشست مشورتی لویی جرگه برای نهایی شدن این پیمان از امروز به مدت سه روز در کابل، پایتخت افغانستان آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۶۱۷۵۸۲
نگاه کابل ـ  واشنگتن به یک نشست

به گزارش منابع خبری، حدود 3000 نفر از ریش سفیدان قبایل و شخصیت‌های مهم افغان در این سه روز تلاش می‌کنند در مورد مفاد این پیمان امنیتی با یکدیگر بحث و مذاکره کنند.

اگرچه این نشست از امروز کار خود را شروع می‌کند، اما پایتخت افغانستان چند روزی می‌شود که شکل امنیتی به خود گرفته است. بر همین اساس پلیس و نیروهای امنیتی افغانستان به تمام مناطق و خیابان‌های حساس که منتهی به مکان برگزاری نشست لویی جرگه در غرب شهر کابل است، اعزام شده‌اند. این نیروها همچنین تمام خودروهای مشکوک را که وارد کابل می‌شوند، بازرسی می‌کنند.

از سوی دیگر دولت افغانستان شش روز را به عنوان تعطیلات سراسری در کشور اعلام کرده که این تعطیلات از سه‌شنبه آغاز شده است. در همین حال صدیق صدیقی سخنگوی وزارت کشور افغانستان از بازداشت چند نفر به اتهام تلاش برای بر هم زدن این نشست خبر داد.

واشنگتن و کابل حدود یک سال است تلاش می‌کنند به یک موافقت‌نامه امنیتی دوجانبه دست یابند تا براساس آن مشخص شود چه تعداد از سربازان و پایگاه‌های آمریکایی پس از خروج اکثر نیروهای نظامی خارجی تا پایان سال آینده، باید در افغانستان باقی بمانند. آمریکا در قالب پیمان امنیتی کابل ـ واشنگتن، خواستار حضور نظامیان این کشور پس از سال 2014 در افغانستان، ایجاد ده پایگاه نظامی در این کشور و اعطای مصونیت قضایی به نظامیان آمریکایی در افغانستان است. در واقع مصونیت قضایی نیروهای آمریکایی یکی از مسائل مهم مورد اختلاف بین واشنگتن و کابل است. مصونیت قضایی، از نیروهای اشغالگر آمریکایی در برابر بازداشت و محاکمه شدن به اتهام جنایات جنگی چه در افغانستان و چه در دیوان کیفری بین‌المللی محافظت خواهد کرد.

اختلاف در دقیقه 90

در حالی که سه‌شنبه شب منابع و مقامات رسمی افغان گفتند بیشتر اختلافات میان طرفین به دنبال تماس تلفنی جان کری، وزیر خارجه آمریکا با حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان برطرف شده است، اما گزارش‌های تازه موضوع دیگری را نشان می‌دهد.

افغانستان توقف ورود نظامیان آمریکایی به منازل مردم آن کشور را خواستار است، اما آمریکا می‌گوید عملیات و ورود نیروهای این کشور در شرایط ویژه به منازل افغان‌ها باید ادامه پیدا کند. بنا به گفته ایمان فیضی، سخنگوی حامد کرزای، رئیس‌جمهور در این تماس تلفنی برای حل این مشکل دو پیشنهاد مطرح کرده است: نخست این‌ که متن پیشنهادی هر دو طرف در قرارداد امنیتی گنجانده شود و وزیر خارجه آمریکا در لویی جرگه مشورتی حضور یابد و از متن پیشنهادی کشورش دفاع کند. پیشنهاد دوم این‌ که اگر پیشنهاد اولی کرزای از سوی دولت آمریکا پذیرفته نشود، امضای موافقت‌نامه امنیتی موکول به دولت بعدی افغانستان شود که بعد از انتخابات آوریل سال ۲۰۱۴ روی کار خواهد آمد.فیضی همچنین در مصاحبه با خبرنگاران افزود، هر دو طرف موافقت کردند اوباما با ارسال نامه‌ای، به رئیس‌جمهور و مردم افغانستان ضمن عذرخواهی از اتفاقات خشونت بار علیه آنها طی 12 سال گذشته، اطمینان دهد از حق ورود نیروهای آمریکایی به خانه‌های مردم افغانستان در شرایط خاص سوءاستفاده نخواهد شد.

اما این اظهارات فیضی، روز گذشته با واکنش مقامات آمریکایی روبه‌رو شد. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا در واکنش به این اظهارات تصریح کرد، هیچ عذرخواهی در کار نبوده است.

وی افزود: آمریکا نیازی به عذرخواهی از افغانستان ندارد. درست برعکس است. به هیچ عنوان چنین چیزی روی میز قرار ندارد. مشاور امنیت ملی کاخ سفید بدون آن که اشاره‌ای به اشتباهات آمریکا در افغانستان کند، شروع به توجیه کرد و گفت: آمریکا نیازی به عذرخواهی از افغانستان ندارد، برعکس، ما در فرآیند دموکراتیک و مهار شورشیان القاعده به دولت افغانستان کمک کردیم.

لویی جرگه به معنی «گردهمایی بزرگ سران قبایل افغانستان» است. لویی جرگه بزرگ‌ترین مجمع بزرگان و شخصیت‌های قومی و اجتماعی کشور افغانستان به شمار می‌رود و در موارد بحرانی در افغانستان تشکیل می‌شود. در بیشتر موارد این نشست از سوی پادشاه یا رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود و اعضای آن می‌توانند هم انتخابی و هم انتصابی باشند.

آخرین نمونه از این نشست‌ها در آبان ماه سال 1390 طی چهار روز انجام شد که طی آن بررسی همکاری استراتژیک با آمریکا و موضوع مصالحه با طالبان مورد بررسی قرار گرفت. در آن نشست حدود 2000 نفر شرکت کرده بودند و ریاست آن را صبغه‌الله مجددی بر عهده داشت.

اعلام فهرست نهایی نامزدهای ریاست جمهوری

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با اضافه کردن داوود سلطان زوی، از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در مرحله ابتدایی بررسی نامزدهای انتخابات حذف شده بود، فهرست نهایی نامزدهای ریاست جمهوری و شوراهای ولایت افغانستان را اعلام کرد.

به این ترتیب، فهرست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به 11 نفر رسیده که به شرح زیر است: عبدالرب رسول سیاف از رهبران جهادی و نماینده پیشین مجلس، اشرف غنی احمدزی مسئول پیشین برنامه انتقال مسئولیت‌ها از ناتو به نیروهای افغان، عبدالله عبدالله وزیر خارجه اسبق و رهبر ائتلاف ملی، عبدالرحیم وردک وزیر دفاع پیشین، هدایت امین ارسلا مشاور ارشد پیشین حامد کرزای، زلمی رسول، وزیر پیشین خارجه، قطب‌الدین هلال رئیس پیشین کمیته سیاسی حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، قیوم کرزای برادر رئیس‌جمهور، گل آقا شیرزوی والی پیشین ننگرهار، محمد داوود سلطانزوی عضو پیشین مجلس نمایندگان و سردار نادر نعیم، نوه برادر سردار داوود خان. انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است شانزدهم فروردین 93 برگزار شود.

حسین خلیلی / گروه بین الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها