وزیر ارشاد: تصویب لایحه کپی‌رایت را در مجلس پیگیری می‌کنیم

بازبینی پرونده ناشران و کتاب‌های تعلیقی

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد در نشست خبری:

خبرنگاران، مکمل توسعه اجتماعی هستند

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تاکید بر وجود گسست تجارب مدیریتی در کشور، افزود: خبرنگاران تکمیل کننده فرایند اصلاح مدیریتی کشور و توسعه اجتماعی هستند.
کد خبر: ۶۱۶۶۳۵
خبرنگاران، مکمل توسعه اجتماعی هستند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، سید عباس صالحی امروز دوشنبه در نخستین نشست خبری خود درباره وضعیت حقوقی نشر چشمه گفت: مشکلات نشر چشمه از یک دید مربوط به روند حقوقی و قانونی آن است و بحث دیگر در ارتباط با آثار آن می باشد.

وی با بیان اینکه وجود قانون بد بهتر از بی قانونی است و نمی توانیم در فضای بی قانونی، انتظار آزادی و عدالت داشته باشیم، افزود: قوانین مصوب لازم الاجرا از منظر من جدی است و هیچ تبصره سلیقه ای نیز ندارد.

صالحی اضافه کرد: چند نکته شامل «مسلمات دینی»، «اخلاق اجتماعی»، «نظم عمومی» و «نظام اسلامی» دارای ارزش بنیادین است که نمی توانم از آنها فاصله بگیرم. معتقدم گفتمان های متنوع فکری در چارچوب نظام، به نفع اسلام و کشور است.

اعتقادی به بولتن سازی کتاب ها ندارم

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد همچنین به محتوای آثار نشر چشمه اشاره کرد و گفت: درباره محتوای این آثار اکنون اظهارنظری نمی کنم اما اعتقادی به بولتن سازی کتاب ها نیز ندارم چون بولتن سازی جواب نمی دهد حتی اگر قرآن را تقطیع کنند، کتاب ضاله می شود، از این رو در کتاب نباید به پاراگراف ها توجه کرد، بلکه باید مطالعه دقیق صورت گیرد.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد به ابهامات حقوقی پرونده نشر چشمه نیز اشاره کرد و افزود: هر محکمه ای به متهم یک ابلاغیه کتبی می دهد تا متهم بداند بر چه اساسی محکوم شده است، در حالیکه در پرونده نشر چشمه هیچ ابلاغیه کتبی وجود ندارد و چیزی دریافت نکرده است.برخی ابهامات موجب شد تا از یک کمیته حقوقی درخواست کنم برایند حقوقی این پرونده را مشخص کنند که تقریبا کار آنها به پایان رسیده و آنچه این کمیته اعلام کند به سرعت اطلاع رسانی خواهیم کرد.

صالحی اظهار کرد: آنچه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نشر چشمه بیان کرد، یکی ابلاغ نشدن رای هیات های بدوی و تجدیدنظر به نشر چشمه بوده و دیگری اینکه این انتشارات فعالیت های متنوعی دارد که کتابفروشی یکی از آنهاست و همچنان به کار خود ادامه می دهد.

بدهی 64 میلیاردی معاونت فرهنگی ارشاد میراثی از گذشته

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه معاونت فرهنگی ارشاد 64 میلیارد تومان بدهی دارد، افزود: یکی از اولویت های جدی ما پرداخت بدهی به ناشران خارجی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد توجه این مجموعه به بهبود اقتصاد نشر و پرداخت بدهی ناشران خارجی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: در ابتدای ورودم به این مجموعه تصورم بر این بود که فقط باید به حوزه فرهنگ بپردازم اما مسائل به گونه ای است که در شرایط فعلی باید 99 درصد به بودجه و مابقی به حوزه فرهنگ فکر کرد.

وی تاکید کرد: برای برنامه ریزی باید مباحثی همچون طلب ها و بدهی ها و میزان اعتبارات سال جاری بررسی شود، در پاسخ به سوال اول باید گفت طلبی در کار نیست اما بر اساس گزارش دیان دوره های قبل که هم اکنون نیز با آنها کار می کنیم، مشخص شده که معاونت فرهنگی با یک بدهی 64 میلیارد تومانی مواجه است. این سیاه نمایی نیست و گزارش های نادرست داده نمی شود.

صالحی افزود: این تعهدات از سال 88 مطرح شده است و هم اکنون مسوولان آن دوران رفته اند، خیلی بد است که شخصیتی به اعتبار حقوقی قول هایی می دهد که عملی نمی شود، یکی از آفت های مدیران فرهنگی همین است که وعده ای داده می شود و عملی نمی شود.

به گفته معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد، برخی از این تعهدات از لحاظ حقوقی قابلیت پیگیری دارد، جدی ترین بحث در زمینه تعهدات، پرداخت بدهی به ناشران است، هم اکنون ناشران با چنگ و دندان وضعیت خود را حفظ کرده اند.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت های ارشاد پرداخت بدهی به ناشران است، اظهار کرد: این تعهد با یک شیبی در چند ماه آینده کندتر خواهد شد.

طبقه بندی در پرداخت بدهی به ناشران

صالحی با تاکید بر اینکه وعده ای نمی دهم که عملی نشود، افزود: جلسات بودجه ای با دست اندکاران این عرصه داشتیم و قرار بر طبقه بندی ناشران در این زمینه شده است البته استارت کار زده شده اما با فلاکت.

وی یا یادآوری اینکه بدهی ناشران نمایشگاه 24 پرداخت شده است، افزود: برای پرداخت بدهی به ناشران نمایشگاه 25 مشکل ارزی وجود دارد، اعتبار لازم در بانک وجود دارد اما نه ما می توانیم استفاده کنیم و نه ناشر خارجی، در شرایط تحریم، پول ها بلوکه شده اند و در نشست روز چهارشنبه امیدواریم با حضور آقای ظریف این مشکل حل شود و نقل و انتقالات ارزی صورت گیرد.

تسریع در ممیزی کتاب و تکریم ارباب رجوع

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه در دوره های قبل بر تسریع در امر ممیزی تاکید زیادی شده اما روندها هنوز هم طولانی است و چه برنامه ای برای آن دارید، گفت: تسریع در این زمینه حداقل انتظار و تکریم ارباب رجوع بسیار مهم است. با گفت و گو های صورت گرفته با مسوولان ادراه کتاب قرار بر انجام یک روند مقایسه ای در یک بازه زمانی یک ماهه نسبت به سال قبل شد، اگر چه راضی کننده نیست اما روند روبه رشدی را طی می کند، روند پاسخگویی به مراجعان روبه جلو بوده و تقریبا در یک میانگین یک ماه به این فرآیند پاسخ داده شده است.

خبرنگاران، مکمل توسعه اجتماعی هستند

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تاکید بر وجود گسست تجارب مدیریتی در کشور، افزود: خبرنگاران تکمیل کننده فرایند اصلاح مدیریتی کشور و توسعه اجتماعی هستند.

صالحی، خبرنگاران را تکمیل کننده اصلاح مدیریتی کشور و توسعه اجتماعی دانست و گفت: از آنجایی که خبرنگاران بدنبال حقیقت و نظارت بر امور هستند، نقش مهم رسانه که بار آن بر دوش خبرنگاران است بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: از یک ماه پیش که مسوولیت این معاونت را برعهده گرفتم، خبرنگاران سوالات مختلفی داشتند که تلاش کردم تا با دستی پر، پاسخگوی این قشر تلاشگر باشم.دغدغه های خبرنگاران را حس می کنم و با آن زندگی کرده ام اما در ادبیات دینی، اصلی که بسیار مورد تاکید است «نهی از قول به غیر علم» است که متاسفانه در جامعه امروزی ما کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد افزود: این اصل دینی به ما می گوید که افراد بدون اطلاع کافی و آگاهی لازم صحبت نکنند و هر چند به اعتقاد من این مساله یک مشکل شرعی و اخلاقی است، اما برای مسوولان این مشکل یک نهی مضاعف است زیرا آثار سخنان بدون اطلاع کافی آنان، در جامعه مشکل ساز می شود.

صالحی همچنین علت دیگر عذرخواهی خود از خبرنگاران را، یک اصل در ادبیات دینی دانست و تصریح دارد وعده های، بیجا حرام است.

به گفته وی، یک مشکل فراگیر در جامعه این است که وعده می دهیم اما نمی توانیم به آن عمل کنیم.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد افزود: در دین اسلام سفارش شده که حتی به کودکان خود وعده خلاف ندهید از این رو باید دید وعده های داده شده یک مسوول چقدر عملیاتی و اجرایی می شود.

گسست تجارب مدیریتی در کشور وجود دارد

وی سپس به تشریح فعالیت های یک ماهه خود در معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد از جمله برگزاری جلسات میدانی سیع برای موقعیت یابی، آسیب شناسی، راهکارها و مقدورات با نهادهای صنفی حوزه کتاب، نشر و چاپ کشور پرداخت.

صالحی افزود: با اتحادیه ناشران تهران، انجمن فرهنگی ناشران، مجمع ناشران الکترونیک، مجمع ناشران انقلاب اسلامی و مجموعه دیگر نشر و همچنین در حوزه چاپ و اتحادیه صحافان انجمن علمی چاپ جلسات کوتاه و بلند برگزار کرده ام.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد همچنین از نشست های مشترک خود با وزیران سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سید محمد حسینی، محمدحسین صفار هرندی و احمد مسجدجامعی و معاونان فرهنگی این وزارتخانه و حتی مدیران کتاب در دوره های مختلف خبر داد و گفت: متاسفانه یک گسست تجارب مدیریتی در کشور وجود دارد و این اتفاق اتصالات لازم را پیدا نمی کند، در حالیکه ذخیره یک مدیر، تجارب مدیریتی متصل است.

صالحی همچنین با بیان اینکه با صدها شخصیت حقیقی و حقوقی جلسه داشته است، افزود: مبنای آغاز برنامه هایم براساس مطالعات میدانی، تحلیل محتوای اسناد بالادستی و اسناد وزارتخانه و همچنین تحلیل محتوای قراردادهای خریداری کتاب شکل گرفته تا یک برنامه واقع بینانه و عملیاتی داشته و بتوانم وعده های قابل تحقق بدهم.

نخستین نشست خبری سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب رسانه و خبرنگاران امروز دوشنبه درسالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها