وقتی خوش خبر می‌شوی و بعد قرار باشد درباره همان موضوع خبر بدی بدهی، حس خوبی نخواهی داشت. این حس بسیار نصیب ما خبرنگاران می‌شود.
کد خبر: ۶۱۳۹۸۹
بیم و امید در وزارت بهداشت

امروز می‌نویسم قیمت نان تغییر نمی‌کند، فردا می‌نویسم نان به این دلایل که اتفاقا دلایل محکمی هم هست، گران می‌شود. امروز می‌نویسیم فلان بازیکن فوتبال از خداحافظی منصرف شده، فردا بازی انجام می‌شود و همان بازیکن خداحافظی می‌کند، امروز می‌نویسیم بیمه‌ها فلان خدمت درمانی را پوشش می‌دهند، فردا در گفت‌وگو با همان مسئول حرف خودش را تکذیب می‌کند.

هر چند ما سرانجام متهم به دروغ نوشتن می‌شویم، در حالی‌که در آن خبرها هم فقط نقش ما انعکاس حرف‌های مسئولان بوده است، اما حس تلخ خبر بد دادن بعد از خوش خبر بودن، هیچ وقت عادی نمی‌شود و مطمئن باشید برای هر خبرنگاری و هر رسانه‌ای کار سختی است.

موضوع این دفعه به حوزه دارو برمی‌گردد، قیمت و دسترسی به برخی داروها از ابتدای امسال دچار چالش شد، برخی داروها بویژه داروی بیماران خاص کمیاب و نایاب شد و بقیه داروها هم گران شد، حتی داروهای تولید داخل. دلایل هم با تاخیر، اما شفاف اعلام شد؛ تحریم مانع ورود داروی خارجی به ایران بود و همین تحریم ورود مواد اولیه داروها به کشور را سخت می‌کرد، قیمت دلار هم قوز بالا قوز شد و دارو از افزایش قیمت در امان نماند.

تغییرات دولت و روی کار آمدن دولت جدید خبرها را تغییر داد، خبرها خوش شد، قرار شد مشکل دسترسی به دارو حل شود، حتی وعده بازگشت قیمت دارو به سال قبل درباره برخی داروها عملی شد و نتیجه آن شد که اگر مشکلات دارو همچنان در کش و قوس بود، اما حس امیدواری به بیماران برگشت.

مدیرکل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو دیروز در گفت‌وگو با ایسنا درباره سرنوشت وضع دارو در آینده حرف‌های نگران‌کننده‌ای می‌زند.

مهدی پیرصالحی می‌گوید: درباره داروهای گران بیماری‌های غیرصعب‌العلاج باید به بودجه توجه کنیم. امسال بودجه‌ای نداریم که بتوانیم به حل این مشکل کمک کنیم. اصلاح قیمتی هم که اکنون از سوی سازمان‌های بیمه‌گر برای جبران مابه‌التفاوت ناشی از نرخ ارز صورت گرفت، طی امضای تفاهم‌نامه وزارت بهداشت با وزارت رفاه بود.

به گفته او، اگر اعتباری بر همین اساس برای سال آینده درنظر گرفته شود، قابل تامین و رسیدگی است البته اگر قیمت ارز ثابت بماند، قیمت‌ داروها هم ثابت می‌ماند.

شاید او درباره قیمت دارو واقع‌گرایانه توضیح داده است، وقتی قیمت لبنیات هم در همین وضع به ظاهر ثابت ارز گران می‌شود، پس سرنوشت دارو هم مثبت نیست، اما مساله این است که دارو با دیگر کالاها قابل قیاس نیست. قرار بود در دولت جدید بحث دارو و درمان اولویت‌دار باشد و اولویت‌دار بماند.

مستوره برادران نصیری - دبیر گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها