سحر. م هستم و از تهران پیامک می‌زنم (09120009834). بعد از مدت یک سال که به‌طور حرفه‌ای تنیس کار می‌کردم، دچار لکه‌بینی و کمردرد شدم. بعد از مراجعه به پزشک و انجام سونوگرافی مشخص شد آندومترم ضخیم و به اندازه 21 سانتی‌متر است. الحمدلله به انجام ورزش سبک و مصرف دارو، بهبود نسبی پیداکردم. از آنجا که تنیس نقش زیادی در نشاط و سلامتم داشت، می‌خواستم بدانم آیا می‌توانم این ورزش را ادامه بدهم یا نه؟
کد خبر: ۶۱۳۶۶۷

دکتر کتایون برجیس‌/‌ متخصص زنان، زایمان و نازایی

اطلاعاتی که ارائه کرده‌اید، کامل نیست. برای مثال درباره وزن قبلی‌تان پیش از شروع ورزش تنیس به صورت حرفه‌ای صحبتی نکرده‌اید و ما اطلاع دقیقی درباره میزان BIM (شاخص توده بدنی) شما نداریم. علاوه بر این‌که نمی‌دانیم بعد از ورزش، تغییر وزن شما به چه شکل بوده و اکنون وزن شما درحد طبیعی است یا دچار کاهش یا افزایش وزن هستید.

اما درباره قطر آندومتر، این مساله ممکن است هیچ ارتباطی با تنیس نداشته باشد، علاوه بر این‌ اشاره کردید دچار کمردرد شده ‌بودید. این مساله، هم می‌تواند به شرایط آندومتر شما ربط داشته باشد و هم می‌تواند به آن مربوط نباشد. بنابراین لازم است وضع سلامت کمرتان را با مراجعه به متخصص ارتوپد بررسی کنید. به این دلیل که تنیس ورزش پرتحرکی است و شاید مشکلی در کمر و ستون مهره‌های شما ایجاد شده باشد، اما از آن بی‌اطلاع باشید و این درد ناشی از همان باشد.

برای بررسی شرایط آندومتر، شما باید آزمایش‌های هورمونی کامل بدهید. علاوه بر این که باید وضع دوره عادت ماهانه شما و نشانه‌های بالینی‌تان مورد بررسی قرار گیرد. به این‎‌ترتیب که باید با معاینه بالینی، شرایط شما از نظر وجود موهای زائد بررسی شود. از طرفی باید مساله ترشح از سینه، وضع تخمدان‌ها از نظر ابتلا به کیست و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOD بررسی شود. ضمن این که باید همه این شرایط در سابقه خانوادگی‌تان هم بررسی شود. دخترانی که اقوام درجه یک آنها به مشکل تخمدان پلی‌کیستیک مبتلا هستند، بسیار بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به این مشکل قرار دارند. بنابراین باید شرایط شما از این نظر هم بررسی شود. برای درمان کامل بعد از انجام آزمایش‌هایی که به آن اشاره شد، می‌توانید در صورت نامنظم بودن سیکل‌های قاعدگی تحت نظر متخصص برای مدتی دارو مصرف کنید تا سیکل قاعدگی شما منظم شود. بنابراین بعد از بررسی همه این موارد و اطمینان از شرایط جسمی‌تان، می‌توانید با نظر متخصص، ورزش تنیس را ادامه داده، یا طبق نظر متخصص آن را متوقف کنید.

اگر با این‌که ورزش می‌کنید، دچار اضافه وزن یا کاهش وزن غیرطبیعی هستید باید به متخصص تغذیه و غدد نیز مراجعه کنید تا شرایط شما از این نظر نیز مورد بررسی قرار گیرد. به این دلیل که اضافه وزن یکی از دلایل تحریک‌کننده ایجاد موهای زائد است. علاوه بر این‌که از نظر ترشح هورمون‌های زنانه و مردانه نیز باید توسط متخصص غدد وضع شما بررسی شود. در نهایت با بررسی همه جوانب، متخصص می‌تواند درباره مشکل شما نظر بدهد. فراموش نکنید حتما باید به متخصص ارتوپد نیز مراجعه کنید تا کمر و ستون مهره‌هایتان نیز مورد بررسی قرار گیرد.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها