چند ماهی است که بازار سکه‌های طلایی که به واسطه دلالی و سفته بازی پر رونق شده بود، از رونق افتاده است؛ چندی قبل از آن بازارسکه داغ بود، خیلی‌ها در صف بانک‌ها انتظار می‌کشیدند و برخی دیگر سکه‌های پیش‌فروشی را به امید سود بیشتر ثبت‌نام می‌کردند. بالا و پایین رفتن قیمت‌ها موجب شده بود که خیلی‌ها هوس سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا را بکنند و مطمئن باشند اگر حتی چیزی به سرمایه‌شان اضافه نمی‌شود، از آن کم نخواهد شد؛ اما تغییر شرایط سیاسی و اقتصادی و زمزمه‌های مثبت درباره گفت‌وگوهای ایران و 1‌+5 ، موجب شد تا مردم از صف خرید سکه بانک‌ها و طلا‌فروشی‌ها خارج شوند تا قیمت‌ها کاهش را تجربه کند؛ تجربه‌ای که برای بسیاری از متقاضیان طلا از جمله نوعروسان و خانواده‌های آنان شیرین بود.
کد خبر: ۶۱۱۶۱۲

حالا این روزها حجم تقاضا برای خرید و فروش طلا و سکه از سوی مردم بشدت کاهش یافته و مردم فقط برای آگاهی از قیمت و دیدن طلاهای جدید و خرید‌های جزئی داخل طلا‌فروشی‌ها می‌شوند .

نگاهی به منحنی قیمت سکه و طلا نشان می‌دهد، در حالی که در پانزدهم اردیبهشت امسال قیمت سکه تمام بهار آزادی (طرح جدید) یک میلیون و 347 هزار تومان و قیمت یک گرم طلای 18 عیار 128هزار و 500 تومان بود با گذشت فقط شش ماه، درپایان هفته گذشته قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به 957 هزار تومان و یک گرم طلای 18 عیار به 97 هزار و 765 تومان رسید.

هر چند قیمت جهانی طلا دراین مدت رشد یافته است، اما نرخ دلار در بازار ایران تقریبا روی عدد 3000 تومان ثابت است و همین امر سبب شده تا نرخ سکه در بازار ایران رشد خاصی را تجربه نکند و از چشم معامله‌کنندگان و مردم بیفتد.

چنین کاهش قیمتی نشان می‌دهد، نقدینگی از بازار سکه و ارز خارج شده و قیمت این کالای خواستنی به حال عادی بازگشته است. در همین حال آنچه در افق بازار سکه و طلا در ماه‌های آینده قابل مشاهده است، باز هم کاهش یا دست کم ثابت ماندن قیمت‌هاست، زیرا ماه‌های پیش‌رو به طور طبیعی و سنتی ماه کم‌اقبالی به بازار سکه وطلا محسوب می‌شود.

آغاز ماه‌های محرم و صفر و پایان اعیاد در کشور، میزان تقاضا برای خرید سکه را بشدت کاهش می‌دهد و همزمان با روشن شدن افق مذاکرات سیاسی و رفع احتمالی تحریم‌ها، احتمالا باز هم کاهش بیشتر قیمت سکه و طلا مورد انتظار خواهد بود، بنابراین با فرض ادامه داشتن شرایط موجود باید گفت، حالا من و شما دیگر نیازی نمی‌بینیم که برای سرمایه‌گذاری سکه بخریم و بازار سکه بدجور از سکه افتاده است.

کتایون مافی‌ / ‌گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها