خبر سلامت

لبنیات محلی نخورید

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، تمایل مردم به لبنیات غیرپاستوریزه را امری اشتباه دانست.‌
کد خبر: ۶۱۰۰۶۳

به گزارش ایسنا، محمد رضا شیرزادی با بیان این که مردم همواره باید از لبنیات پاستوریزه استفاده کنند، گفت:‌ باید به مردم آموزش داده شود که از مصرف لبنیات محلی پرهیز کنند، چرا که بسیاری از عوامل بیماری‌زا با لبنیات غیرپاستوریزه منتقل می‌شود. انتقال بیماری تب مالت بین انسان و دام از عوامل متفاوتی انجام می‌شود. این انتقال یا از طریق آلودگی دام یا هنگام دوشیدن شیر ایجاد می‌شود و ممکن است از فردی که شیر را می‌دوشد عامل بیماری‌زا وارد شیر شود، بنابراین مردم باید برخی اقدامات مراقبتی برای مبتلا نشدن به بیماری بین حیوان و انسان را انجام دهند.

وی تاکید کرد:‌ مهم‌ترین قشر در مواجهه با تب مالت روستاییان هستند که باید از لباس و دستکش مناسب برای تماس با دام استفاده کنند، همچنین در مناطق شهری نیز باید از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه پرهیز شود و در مناطق روستایی برای جلوگیری از انتقال این بیماری شیر به طور مناسب جوشانده شود.‌ شیرزادی با بیان این که مهم‌ترین علت بیماری‌های تب مالت مصرف نکردن لبنیات پاستوریزه است، افزود‌:‌ تب و لرز، استخوان درد، بی‌اشتهایی، کمردرد و سردرد از علائم این بیماری است و چون برای برخی ممکن است یک ماه پس از ورود باکتری هم علائم ایجاد شود باید به تب مالت به دلیل بومی بودن آن شک کرد.

جراحی بینی برای برخی‌ها ممنوع است

یک فوق‌تخصص و جراح پلاستیک توصیه کرد: افرادی که بیماری‌های مهلک، اختلالات خونریزی‌دهنده و اختلالات روانی شدید دارند، بهتر است جراحی زیبایی بینی نکنند. دکتر محمدحسین حسامی رستمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره همزمانی درمان ساختاری دندان با ارتودنسی و انجام جراحی پلاستیک بینی گفت: اگر ارتودنسی فقط به دلیل اصلاح ردیف دندان‌ها باشد، هیچ مانعی برای انجام عمل رینوپلاستیک وجود ندارد، اما اگر قرار بر جراحی از ناحیه فک بالا باشد، باید حداقل شش ماه تا یک سال زمان از عمل جراحی فک گذشته باشد.

وی ادامه داد: جراحی دفرمیکی فک بالا بر شکل و ظاهر بینی نیز تاثیر می‌گذارد که بر نتیجه عمل رینوپلاستیک نیز تاثیرگذار خواهد بود. اگر برای اصلاح ردیف دندان‌ها نیازی به جراحی فک وجود نداشته باشد، انجام رینوپلاستیک مانعی ندارد و بسیاری از بیماران بدون مشکل اقدام به این عمل می‌کنند و به نتیجه دلخواه می‌رسند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها