دیدارهای تدارکاتی تیم‌های آسیایی و روزهای خلوت تیم ملی ایران

قحطی حریف تدارکاتی

ساعاتی پس از صعود حماسی و به‌یادماندنی تیم ملی به جام‌جهانی 2014 بود که سرمربی تیم ملی در یک اظهارنظر رسمی از عزم و اراده‌اش برای روانه کردن یک تیم آماده به برزیل خبر داد. در آن برهه، کارلوس کرش تاکید می‌کرد بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های مطرح کلید موفقیت تیم ملی در جام‌جهانی خواهد بود و برای اجرای برنامه‌هایش از مدیران فدراسیون فوتبال کمک طلبید.
کد خبر: ۶۰۹۲۴۰

کرش به درستی روی نقطه حساسی انگشت گذاشت. سرمربی تیم ملی که با مصائب ترتیب‌ دادن بازی‌های تدارکاتی برای تیم ملی و در تنگنا بودن فدراسیون باخبر بود، رویارویی با تیم‌های مطرح جهان را به‌عنوان پیش‌شرط آماده‌سازی تیمش مطرح کرد، اما شاگردان او در تیم ملی تاکنون رنگ بازی دوستانه با تیم‌های معمولی را ندیده‌اند. سه تیم آسیایی راه یافته به جام جهانی اما چند دیدار تدارکاتی مهم را پشت سر گذاشته‌اند و معمولا در «فیفا دی»ها حضور پررنگی دارند.

به میدان نرفتن تیم ملی در قالب دیدارهای تدارکاتی چندان هم تعجب‌برانگیز نیست؛ چنان که تیم ملی کشورمان در دوران قبل از کرش هم با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می‌کرد و با تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان، تیم‌های مطرح جهان از ورود به ایران امتناع می‌کردند. این در حالی است که سه نماینده دیگر آسیا در جام جهانی 2014 از مدت‌ها قبل فهرست دیدارهای تدارکاتی خود را تکمیل کرده‌اند و اکنون روزهای شلوغی را سپری می‌کنند. ژاپن، تیمی که قبل از حضور در تورنمنت‌های مهم معمولا با تیم‌های بزرگ جهان سرشاخ می‌شود، این‌بار هم به لحاظ ترتیب دادن بازی‌های تدارکاتی، یک قدم از تمام تیم‌های آسیایی جلوتر است. چشم‌بادامی فقط چند روز پس از صعود قطعی به جام جهانی و در سئول به مصاف کره جنوبی رفت و با نتیجه 2 بر یک حریف سنتی خود را شکست داد. شاگردان آلبرتو زاکه‌رونی چند روز بعد در بیست و سوم مرداد به مصاف اروگوئه رفتند و با نتیجه 4 بر 2 در توکیو مغلوب تیم چهارم جام جهانی 2010 شدند. دور دوم دیدارهای تدارکاتی ژاپن با صف‌آرایی مقابل گواتمالا آغاز شد. ژاپنی‌ها در این دیدار هم با نتیجه 3 بر صفر به پیروزی رسیدند و چهار روز بعد هم در توکیو، تیم ملی غنا را با نتیجه 3 بر یک شکست دادند. ژاپن، نوزدهم مهر در خانه صربستان 2 بر یک باخت و چهار روز بعد هم یک بر صفر به لاروس باخت. چشم‌بادامی‌ها ماه آینده با هلند و بلژیک بازی تدارکاتی برگزار خواهند کرد.

کره جنوبی، دیگر تیم آسیایی صعود کرده به جام جهانی هم باوجود این‌که پس از باخت خانگی به تیم ملی ایران با مربیان جدید به کارش ادامه می‌دهد از انجام دیدارهای تدارکاتی غافل نبوده است. کره‌ای‌ها یک ماه و اندی پس از باخت به تیم ملی ایران در سئول به مصاف استرالیا رفتند و به تساوی صفر بر صفر رسیدند و این نتیجه در دیدار بعدی این تیم با چین تکرار شد. بازی‌های تدارکاتی مرداد ماه کره با شکست خانگی 2 بر یک مقابل ژاپن شروع شد و با تساوی بدون گل با پرو به پایان رسید. این تیم، شهریور ماه هم مطابق برنامه دو بازی دوستانه برگزار کرد. آنها ابتدا 4 بر یک هائیتی را شکست دادند و سپس در سئول 2 بر یک به کرواسی باختند. کره جنوبی حدود یک ماه بعد برزیل را به سئول کشاند و به مصاف قهرمان جام کنفدراسیون‌ها رفت و سه روز بعد مالی، یکی از تیم‌های مطرح آفریقا را 3 بر یک شکست داد. در فهرست بازی‌های دوستانه کره جنوبی در آبان‌ماه، مصاف با تیم سوئیس به چشم می‌خورد.

استرالیا، دیگر تیم آسیایی هم با چراغ خاموش به سمت برزیل حرکت می‌کند. این تیم پس از صعود به جام جهانی در اولین دیدار تدارکاتی به مصاف استرالیا رفت و چند روز بعد در توکیو ژاپن را ملاقات کرد.

استرالیا سه روز بعد هم در خانه با نتیجه 3 بر 3 مقابل چین متوقف شد. استرالیا، شانزدهم شهریور ماه گذشته هم در برازیلیا به مصاف برزیل رفت و با شش گل مغلوب شد، اما این باخت سنگین روند بازی‌های تدارکاتی این تیم را مختل نکرد. استرالیا، نوزدهم مهر هم در پاریس شش گل از فرانسه دریافت کرد و پس از این بازی بود که اوسیک، سرمربی کروات این تیم اخراج شد. با این حال، استرالیا پنج روز بعد در تورنتو، تیم ملی کانادا را ملاقات کرد.

البته این واقعیت را باید پذیرفت که تیم‌های ژاپن، کره جنوبی و استرالیا به واسطه قطعی شدن حضورشان در مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا فرصت بیشتری برای پروسه آماده‌سازی در اختیار دارند.

حمید درخشان: فردا هم دیر است

نداشتن حریف تدارکاتی، تنها مشکل تیم ملی ایران در راه آماده شدن برای حضور آبرومندانه در جام‌ جهانی برزیل نیست. چندی قبل، اردوی آماده‌سازی تیم ملی در پرتغال لغو شد و به این ترتیب، کارلوس کرش، یک بازی دوستانه نسبتا مهم را که قرار بود در جریان این اردو برگزار شود از دست داد. به همین دلیل، زمان شروع پروسه آماده‌سازی تیم ملی برای اهالی فوتبال به یک علامت سوال بزرگ تبدیل شده و در فاصله کمتر از یک‌ سال مانده به شروع مسابقات جام‌جهانی به نگرانی‌ها درباره حضور آبرومندانه تیم ملی در برزیل دامن زده است. حمید درخشان، کاپیتان سابق تیم ملی فقدان بازی‌های تدارکاتی و لغو پی‌درپی اردوهای تیم ملی را نقطه آغاز سقوط احتمالی تیم کرش می‌داند و می‌گوید: «روند آماده‌سازی یک تیم برای حضور قدرتمندانه در یک تورنمنت مهم بین‌المللی یک پروسه چند ماهه بوده و در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست. یک مربی برای شناسایی بازیکنان جدید و برطرف کردن نقاط ضعف قبلی، دست‌کم چهار ماه زمان و حداقل ده بازی تدارکاتی درست و حسابی هم می‌خواهد. در مسابقات لیگ برتر بازیکنان زیادی درخشیده‌اند، اما متاسفانه کسی نیست آنها را ببیند و بازی تدارکاتی هم نداریم که این بازیکنان خودشان را نشان بدهند. به نظرم اگر فردا هم پروسه آماده‌سازی تیم ملی کلید بخورد، دیر است و فدراسیون فوتبال باید هر چه زودتر به کمک کرش برود.»

حمید درخشان یک توصیه هم برای سرمربی تیم ملی دارد: «در چنین اوضاع و احوالی که تیم‌های بزرگ جهان بنا به هر دلیلی از رویارویی با تیم ملی کشورمان امتناع می‌کنند، به نظرم کرش هم باید توقعش را پایین بیاورد و به رویارویی با تیم‌های معمولی و نه‌چندان قوی رضایت بدهد. در هر صورت باید قبول کنیم دست فدراسیون خالی است و تیم‌های مطرح هم برای بازی کردن با تیم ملی ایران در معذورات سیاسی قرار دارند.»

فدراسیون، دست به دامان کرش می‌شود

دست فدراسیون فوتبال برای ترتیب‌ دادن بازی‌های تدارکاتی مناسب بسته است، اما در این میان مشکلات عجیبی را که بر سر راه آماده‌سازی تیم ملی وجود دارد نمی‌توان نادیده گرفت. ماجرا از این قرار است که قریب به اتفاق آژانس‌های ترتیب‌دهنده دیدارهای دوستانه با غول‌های اقتصادی به‌عنوان حامیان مالی داد و ستد دارند و مشکل اینجاست ‌تیم‌های اروپایی و آمریکایی براساس تحریم‌های وضع شده علیه کشورمان فعلا نمی‌توانند حامی مالی دیدارهایی باشند که در ایران برگزار می‌شود. اگر کمک حامیان مالی نباشد، فدراسیون فوتبال باید تمام هزینه برگزاری دیدارهای دوستانه را پرداخت کند و طبیعی است در اوج مشکلات مالی، فدراسیون فوتبال به صرف چنین هزینه‌های هنگفتی تن نخواهد داد. به همین سادگی پروسه آماده‌سازی تیم ملی فوتبال کشورمان مثل تیم‌های ملی رشته‌های دیگر مختل شده و این‌که شاگردان کرش بدون بازی با تیم‌های مطرح جهان عازم جام جهانی شوند چندان دور از ذهن نخواهد بود.

فدراسیون فوتبال، اما بتازگی پروسه ترتیب دادن بازی‌های تدارکاتی را به سرمربی تیم ملی محول کرده است. شاید کارلوس کرش به واسطه نام و اعتباری که دارد، تیم‌های نسبتا مطرح را برای رویارویی با تیم ملی کشورمان مجاب کند.

حمیدرضا رسولی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها