صیادی با شیوه غیرمجاز در بوشهر

استفاده از تور ترال از جمله روش‌های صید آبزیان است که به دلیل ایجاد آشفتگی و برهم‌خوردن توازن در زندگی دریایی، ممنوع اعلام شده است. با این حال هنوز صیادان غیرمجاز زیادی هستند که با استفاده از این شیوه در دریای جنوب بویژه بوشهر به صید غیرقانونی می‌پردازند.
کد خبر: ۶۰۸۸۴۹

تور ترال برای کشیده‌شدن در آب‌های میان سطحی، عمیق و بر کف دریا استفاده می‌شود که این عمل باعث آشفتگی و برهم خوردن توازن در زندگی دریایی می‌شود.

این صید به گونه‌ای است که کف دریا را جارو می‌کند و نسل آبزیان را از بین برده و موجب کاهش شدید ذخایر آبزیان در خلیج فارس و دریای عمان می‌شود.

بندر دیر که به بزرگ‌ترین بندر صیادی کشور شهرت یافته، بیشترین صدمه را از این صید غیرقانونی دیده است، به طوری که تعداد لنچ‌ها و قایق‌های صیادی به دلیل نبود آبزیان و صید نامناسب روز به روز کاهش می‌یابد و معیشت مردم با مشکل جدی روبه‌رو شده است.یک صیاد دیری در این‌باره به فارس می‌گوید: وضع صید روز به روز آسیب‌پذیرتر می‌شود که دلیل اصلی آن صید غیرمجاز یا همان صید ترال است.

عبدالله زارعی می‌افزاید: برای خریدن تورهای ماهیگیری کلی وام گرفته‌ایم، اما این روزها از دریا با دستان خالی باز می‌گردیم و شرمنده خانواده‌ هستیم و از پرداخت اقساط وام‌هایمان باز مانده‌ایم.

وی با بیان این‌که تاکنون بارها در دریا با صیادان متخلف درگیر شده‌ و به حراست شیلات هم خبر داده‌ایم، تصریح می‌کند: از مسئولان می‌خواهیم با متخلفان برخورد جدی داشته باشند و از حقمان دفاع کنند.مدیرعامل تعاونی صیادان بندر دیر نیز با انتقاد از شدت گرفتن صید غیرمجاز ماهی و میگو به شیوه ترال در منطقه می‌گوید: صیادان دیری حق دارند از صید ممنوعه ترال در این فصل توسط اندک صیاد غیردیری نگران باشند.عیسی فولادی یادآور می‌شود: صید میگو در استان بوشهر از مرداد به مدت 45 روز در آب‌های این استان آزاد است و در فصل‌های دیگر به دلیل تخم‌ریزی ممنوع اعلام شده است و هیچ صیادی حق ندارد با این روش صید کند و باید با آن برخورد قانونی شود.

مشکلات صید ترال برای صیادان

فرماندار دیر نیز در این‌باره می‌گوید: تخریب زیستگاه‌های دریایی با صید به شیوه ترال باعث مشکلات فراوانی برای صیادان دیری شده، زیرا دریا و صیادی نبض جریان زندگی در این بندر است.

علی بحرانی از برگزاری نشست‌های مختلف با حضور مسئولان امنیتی، اجرایی، نظارتی و قضایی خبر می‌دهد و می‌افزاید: در برابر کسانی که فضای کار و اشتغال صیادان دیری را ناامن می‌کنند، سکوت نمی‌کنیم و بشدت برخورد می‌کنیم.وی با بیان این‌که ساختار حفاظت از آبزیان نیاز به تغییر دارد، تاکید می‌کند: تاکنون برای متخلفان پرونده‌های قضایی گوناگونی تشکیل داده‌ایم، اما برای پایان دادن به صید غیرمجاز نیاز به قوانین سخت‌تری داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها