وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود به جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، این جشنواره را بستر ظهور و بروز استعدادهای فراوان دانست.
کد خبر: ۶۰۸۷۵۰
جشنواره بین المللی تئاتر کودک بستر ظهور استعدادها است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ستاد خبری بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، توسط علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد خوانده شد.

علی جنتی در بخشی از این پیام اظهار کرده است: نمایش یا همان تئاتر، کهن ترین و کامل‌ترین گونه هنری است. هنری دیرینه و همه فهم که مفاهیم بلند انسانی را در روایتی واقع گرایانه به موثر ترین و سریعترین شکل ممکن به مخاطب می‌نمایاند و در خاطره ها ماندگار می کند. در این گونه هنری از ادبیات، موسیقی، نقاشی و حتی معماری بهره گرفته می شود و از این روست که آن را کامل ترین هنرها نامیده اند.

تئاتر در سراسر جهان به اشکال مختلف متداول است و در بعضی از کشور ها مثل ایران سابقه ای دیرینه دارد؛ نمایش های نقالی، سوگواره های آئینی و شبیه خوانی برخی از گونه های تئاتر سنتی ایران هستند که علاقه مندان فراوان دارند.

کودکان و نوجوانان بیش از سایر اقشار از تئاتر تاثیر می پذیرند و با پندارهای کودکانه خود واقعیت انگاری می کنند. پدید آورندگان تئاتر با علم به این واقعیت، وارد دنیای کودکانه می شوند و مفاهیم اخلاقی مورد نظر خویش را در صفحه سفید ذهنشان حک می کنند.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: حضور در صحنه تئاتر اعتماد به نفس کودکان را تقویت می کند و تماشای آن تاثیری شگرف بر روح و روان آنها می گذارد. با این وصف انتخاب موضوعات و مضامین برگرفته از فرهنگ دینی از نکات مهمی است که پدید آورندگان تئاتر کودک و نوجوان باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

تئاتر کودک و نوجوان تا اعماق ذهن کودکان و نوجوانان نفوذ و آنان را با داستان همراه و همدل می کند. در پناه چنین نفوذ و تاثیری است که می توانیم از احساسات، نیاز ها و اندیشه هایشان آگاه شویم، به درک و ارزیابی آنها از محیط اطرافشان پی ببریم، برای رفع نیاز ها و پرورش و رشد خلاقیت هایشان برنامه ریزی کنیم. خانواده مهمترین، امن ترین و ابتدایی ترین نهادی است که کودک در آن اصول زندگی اجتماعی را به بهترین شکل فرا می گیرد تا در نمایش واقعی زندگی سربلند باشد. خانواده ای آرام و مبتنی بر ارزش های اخلاقی، انسان هایی مسئول و موثر به جامعه تحویل خواهد داد. انتخاب شعار «کودک و خانواده» برای جشنواره بیستم از اهتمام و دقت برگزار کنندگان نسبت به بنیان خانواده حکایت دارد.

اینک درخت پربار جشنواره بین المللی تئاتر کودکان و نوجوانان در بیستمین سالش شاهد افزایش کمی و کیفی نمایش هایی است که در این دوره روی صحنه خواهند رفت.

حضور چشمگیر گروه های نمایشی از دیگر کشورها و تخصصی شدن تئاترها برخی از ویژگی های جشنواره امسال است که این جشنواره را از دوره های پیشین متفاوت می کند.

در بخش پایانی این پیام آمده است: جشنواره بین المللی تئاتر کودکان و نوجوانان بستر ظهور و بروز استعدادهای فراوان عرصه نمایش به ویژه در تئاتر کودک و نوجوان است و می تواند یکی از زمینه های رشد و پویایی نسل آینده ساز باشد و بخشی از آرمان های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی را محقق سازد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را موظف به حمایت از این رویداد فرهنگی می داند و برای رشد و تعالی آن از هیچ کوششی فروگزار نخواهد کرد. از مردم شریف همدان که در طول دوره های گذشته میزبان شایسته این رویداد هنری بودند و آن را بالنده و بلند مرتبه کرده اند سپاسگزاری و از همه کسانی که برای برگزاری موفق این جشنواره دلسوزانه تلاش کرده اند قدردانی می کنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها