به نظر می‌رسد سی‌دی‌های صوتی که از 20 سال پیش به این طرف بسیار همه‌گیر بودند، این روزها و با ظهور حافظه‌های USBبه طور فزاینده‌ای منسوخ شده و بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی را با این پرسش تنها گذاشته‌اند که با مجموعه‌های گسترده سی‌دی‌های صوتی چه باید کرد؟ ‌دین پینگ تسای، از فیزیکدانان دانشگاه ملی تایوان می‌گوید: دیسک‌های نوری ارزان، در دسترس و براحتی قابل استفاده عموم هستند. پیش از این سالانه حدود 20 میلیارد سی‌دی تولید می‌شد.
کد خبر: ۶۰۸۴۶۶

بنابراین پژوهشگران بر این باورند که استفاده از سی‌دی‌های قدیمی برای تصفیه آب روش مناسبی برای کاهش ضایعات این محصولات در طبیعت است. تسای و همکارانش از دانشگاه ملی، آزمایشگاه ملی تحقیقات کاربردی تایوان و مرکز تحقیقات علوم کاربردی توانستند سطح زیادی از دیسک‌های نوری را به عنوان یک پلتفرم برای رشد نانو میله‌های کوچک اکسید روی که پهنای آنها یک‌هزارم پهنای تار موی انسان است، استفاده کنند.

اکسید روی، یک نیمه هادی ارزان‌قیمت است که می‌تواند به عنوان فوتوکاتالیزور عمل کرده و هنگام تابیده شدن نور ماوراءبنفش به آن، پیوند ملکول‌های آلی موجود در آب فاضلاب مانند آلاینده‌ها را بشکند.‌ حجم این دستگاه تصفیه آب معادل 30 سانتی متر‌مکعب است. علاوه بر دیسک‌های نوری پوشیده شده با اکسید روی، این دستگاه شامل منبع نور ماوراء‌بنفش و سیستمی است که با گردش دوباره آب باعث شکست تعداد بیشتری پیوند ملکولی آلاینده‌ها می‌شود.

پژوهشگران راکتور جدید را با ماده رنگی متیل اورنج تست کردند. این ماده ترکیبی آلی نمونه است که بیشتر جهت ارزیابی سرعت واکنش فوتوکاتالیزورها استفاده می‌شود. پس از تصفیه نیم لیتر آب رنگی به‌مدت 60 دقیقه، پژوهشگران دریافتند بیش از 95 درصد آلاینده‌ها شکسته شده‌اند. پژوهشگران می‌گویند: این دستگاه قادر به تصفیه 150 میلی‌گرم آب در هر دقیقه است.‌ راکتور دیسک چرخان دستگاهی کوچک بوده است که مصرف برق کمی دارد و نسبت به دیگر روش‌های فوتو کاتالیستی تصفیه فاضلاب به روش موثرتری آب آلوده را تصفیه می‌کند. از این دستگاه می‌توان در مقیاس کوچک جهت تصفیه آب آلوده به فاضلاب خانگی، فاضلاب شهری، پساب‌های صنعتی و ضایعات مزارع استفاده کرد. پژوهشگران قصد دارند در آینده بهره‌وری این راکتور را افزایش دهند. تسای معتقد است‌ می‌توان با افزایش لایه‌های دیسک سرعت تصفیه این سیستم را افزایش داد.

منبع: terradaily

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها