برخی خاطره‌گویی‌ها از امام راحل در روزهای اخیر واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است

حاشیه‌سازان زیر‌تیغ نقد

در روزها و هفته‌های گذشته شاهد برخی مسائل در جامعه در قالب خاطره‌گویی از امام(ره) بوده‌ایم که با واکنش‌ها و انتقادهای زیادی روبه‌رو شده که نشان‌دهنده حساسیت جامعه در برخی موضوعات و مباحث زیربنایی انقلاب است.
کد خبر: ۶۰۸۲۲۵

یکی از اولین این موارد انتشار خاطره‌ای از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در سایت شخصی وی مبنی بر موافقت امام خمینی(ره) با حذف شعار مرگ بر آمریکا بود که اگرچه هاشمی، اعلام کرد که انتشار این خاطره از سوی سایت او، بدون هماهنگی صورت گرفته و اقدامی نادرست بوده است، اما واکنش‌ها به آن همچنان ادامه دارد. در مطلبی که در سایت شخصی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شده بود همچنین اظهارات هاشمی در گذشته مبنی بر ارسال نامه‌ای از سوی وی به امام(ره)، مبنی بر ضرورت حل مشکلات میان ایران و آمریکا بازنشر شده بود که این موضوع نیز با واکنش‌های زیادی همراه بود.

موضوع دیگر به مصاحبه زهرا اشراقی، نوه امام(ره) با یک روزنامه خارجی مربوط بود که اظهارات وی در این مصاحبه، بخصوص بخش‌هایی از آن که به بحث حجاب و چیزی که او از آن به عنوان ضرورت ایجاد انقلاب رنگ در حجاب یاد کرده بود، واکنش‌هایی را به دنبال داشت.

اما مورد اخیر که واکنش‌هایی را بمراتب بیشتر از دو مورد قبلی به همراه داشت و باعث موضعگیری فعالان سیاسی از هر دو طیف سیاسی شد، مطلبی بود که چند روز پیش در صفحه فیسبوک نعیمه اشراقی، نوه دیگر امام(ره) منتشر شد؛ مطلبی سخیف که به نوعی با روابط امام(ره) و خانواده شهدا شوخی می‌کرد و مدعی همراهی امام(ره) با این شوخی بود. البته نعیمه اشراقی ضمن عذر خواهی از خانواده شهدا ادعا کرد این مطلب جعلی بوده و در واکنش به این ماجرا، صفحه شخصی خود در فیسبوک را مسدود کرد، اما با وجود این واکنش‌ها به این ماجرا همچنان ادامه دارد.

یکی از آخرین واکنش‌ها به این مسائل، واکنش رئیس مجلس بود و علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در مجلس، به نوعی به هر سه موردی که به آنها اشاره شد، واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مجلس(خانه ملت)، لاریجانی در سخنان خود بدون آن که نامی از زهرا اشراقی ببرد با بیان این که امروز زمان نظریه‌پردازی‌های بی‌پایه نیست، گفت: کشور نیاز به انقلاب در رنگ‌ها در مورد حجاب ندارد. ما در بیشتر روستاها شاهد استفاده از رنگ‌های متنوع هستیم و این مسائل جنبه عرفی دارد؛ امروز به جای انقلاب در رنگ‌ها باید انقلاب در معیشت مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجلس ادامه داد: امروز نیازمند انقلاب در اراده‌ها و انگیزه‌ها برای صیانت از دین و میراث شهدا هستیم، اگر عده‌ای شل‌دین در جامعه هستند، باید بدانند که شل‌دین بودن هنر نیست بخصوص آن کسانی که از بیوت صالحین هستند.

وی در ادامه با اشاره به مطالبی که طی روزهای اخیر در مورد نامه‌ای به امام(ره) درخصوص ارتباط با آمریکا نقل شده است، گفت: طرح این مسائل در آستانه مذاکرات هسته‌ای چه خاصیتی دارد؛ در این شرایط طرح این مسائل موجب کشمکش‌های درونی و سایش نیروهاست و ضرر دارد و این معنای غلط را متبادر می‌کند که نوعی ذوق‌زدگی برای ارتباط با آمریکا و غرب وجود دارد. آیا این مساله مایه گرانفروشی طرف دیگر و بی‌عزتی در جهان برای ما نیست؟

لاریجانی تصریح کرد: من چنین اقداماتی را عقلا به ضرر منافع کشور می‌دانم. در شرایط حساس کنونی باید همه جوانب در طرح مسائل دیده شود تا هزینه‌های داخلی و خارجی را افزایش ندهد. باید تلاش کنیم و همه اراده‌ها را برای بالا بردن توان‌اقتصادی کشور معطوف کنیم.

حسینیان: این اظهارات به ضرر تیم مذاکره‌کننده است

روح‌الله حسینیان، نماینده تهران در مجلس هم با انتقاد از انتشار خاطره‌ هاشمی‌رفسنجانی مبنی بر موافقت امام‌خمینی(ره) با حذف «شعار مرگ بر آمریکا» گفت: با توجه به بیانات صریح و وصیت‌نامه امام راحل، این‌گونه ادعاها اجتهاد در مقابل نص است.

وی با انتقاد از آنچه شیفتگی هاشمی‌رفسنجانی به آمریکا و علاقه او به مذاکره با آمریکا خوانده، متذکر شد: متاسفانه برخی افراد فکر می‌کنند ارتباط با آمریکا کلید حل تمام مشکلات ما خواهد بود در حالی که این تفکر اشتباه است، زیرا چه بسیار کشورهایی که اکنون با آمریکا ارتباط دارند و با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم‌می‌کنند.

نماینده تهران گفت: حتی اگر آقایان شیفته ارتباط با آمریکا هستند نیز نباید این شیفتگی را بروز دهند، این‌گونه اظهارنظرها به ضرر ایران و تیم مذاکره‌کننده است و حتی مسیر دولت را در مذاکرات آینده با چالش روبه‌رو خواهد کرد.

حسینیان با انتقاد از توهین برخی نزدیکان امام خمینی(ره) به تفکرات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، متذکر شد: خانواده امام راحل باید ملاحظه کنند و از انتشار حرف‌هایی که ارزش معنوی، اجتماعی و عقلانی ندارد و بلکه برعکس بر ضد ارزش‌های دینی و انقلاب اسلامی است، پرهیز کنند و بزرگان بیت امام خمینی(ره) نیز باید از این‌گونه اظهارنظرهای گستاخانه اعلام برائت کنند.

تذکر روزنامه جمهوری اسلامی به یادگاران امام(ره)

روزنامه جمهوری اسلامی هم طی یادداشتی نوشت: اخیرا مطالبی از بعضی منسوبین امام خمینی در بعضی رسانه‌ها بویژه رسانه‌های مجازی منتشر شده که دور از انتظار است؛ اظهاراتی در مورد حجاب، معاشرت، چگونگی پوشش، طنزپردازی و حتی نسبت دادن آن به امام و مهم‌تر از همه، بی‌حرمتی نسبت به شهدا و خانواده‌های آنها از جمله مطالبی است که از بعضی منسوبین امام منتشر شده و موجب نگرانی و حتی اعتراض مردم شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: منسوبین امام، در عین حال که از نظر چگونه زندگی کردن با دیگر مردم فرقی ندارند، این الزام را دارند که حریم امام را در گفتار و رفتار نگه‌دارند. آنها نباید سخنی بگویند که موجب وهن امام شود یا اقدامی کنند که در چشم مردم موجب وارد شدن لطمه به امام شود.

این یادداشت افزوده است: نکته دیگر آن که متولی حرم امام بودن و عنوان یادگار امام را داشتن نیز الزاماتی دارد که یکی از آنها جلوگیری از اقدامات حرمت‌شکنانه از سوی منسوبین امام است و در صورت نبود امکان یا مواجه شدن با عمل انجام شده، نشان دادن عکس‌العمل فوری و تصحیح یا تکذیب مطلب یا مطالبی است که موجب نگرانی و اعتراض مردم می‌شود و بهانه‌ای به دست فرصت‌طلبان می‌دهد.

اگر زبان‌ها و قلم‌هایی به هنگام اهانت افراد خودسر یا جریان‌های انحرافی به بیت امام، خود را موظف به دفاع از امام و منسوبین ایشان می‌دانند، در موارد مقتضی این انتظار را نیز دارند که متولیان بیت، منسوبین امام را مدیریت کنند و به وظیفه پیشگیری عمل کنند و درصورت بروز تخلف، در اسرع وقت عکس‌العمل قاطع و روشن نشان دهند.

در ادامه یادداشت روزنامه جمهوری اسلامی آمده است: «پایبندی به الزامات منسوب امام بودن است که برای منسوبین حرمت می‌آورد و کسانی که این الزامات را رعایت نکنند نباید انتظار داشته باشند مردم برای آنها حرمتی قائل شوند. مردم، به امام علاقه‌مند هستند و این ارادت را با هیچ چیز معامله نمی‌کنند حتی با منسوب امام بودن.»

صادق خرازی: اول مراقب اعضای بیت امام باشید

صادق خرازی نیز در واکنش به آنچه در صفحه شخصی نعیمه اشراقی در فیسبوک در توهین به شهدا آمده بود، می‌نویسد: هیچ می‌دانیم بی‌تفاوتی‌مان در دوران اصلاحات به ارزش‌ها و اصول امام باعث شد تا بدخواهان و فرصت‌طلبان از اصلاحات سوءاستفاده کنند؟

وی می افزاید: معتقدم نباید افراد به صرف بستگی به حضرت امام از روی امام عبور کنند و مرکز نشر و حفظ آثار امام به جای آن که دیدبان مردم باشد باید دیدبان خود اعضای بیت باشد که با نام حضرت امام(ره) برای خود مشروعیت و با حرف‌های بی‌منطق و شبه روشنفکری، برای خود محبوبیت خلق کنند. این مرکز باید نخست نسبت به خودی‌ها و رفتار و سکناتشان حساسیت نشان دهد و بعد به گروه‌های سیاسی!

خرازی افزوده است: «امیدوارم با یک معذرت‌خواهی خشک و خالی نخواهند این کثافت‌کاری را ماستمالی کنند و بزرگان بیت حضرت امام رضوان‌الله علیه آن موضع منطقی و جدی بگیرند.»

البته خرازی در همان صفحه شخصی خود در فیسبوک، پس از ساعاتی از تماس اشراقی با خود و تکذیب موضوع خبر داد.

موسوی‌نژاد: نقل‌قول‌های بدون سند از امام(ره) برای جامعه مضر است

عضو فراکسیون روحانیون مجلس هم با بیان این که نقل‌قول‌های اخیر از حضرت امام(ره) به ضرر کشور است، افزود: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نباید در برخورد با این‌گونه موارد، جناحی عمل کند.

حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به عملکرد موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در برخورد با برخی تحریف‌ها و نقل‌قول‌های بدون سند از بنیانگذار انقلاب اسلامی اظهار کرد: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نباید تبدیل به حیاط خلوت گروه‌های سیاسی در کشور شود، زیرا این امر به معنای دور شدن از آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی است، به همین علت موسسه تنظیم نشر و آثار امام خمینی(ره) باید گام‌های استواری در محافظت از آثار و بیانات ایشان بردارد.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس با بیان این که نقل‌قول‌های اخیر از حضرت امام(ره) به ضرر کشور است، افزود: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در برخورد با این گونه موارد نباید جناحی عمل کند.

وی با تاکید بر این که آمریکا در تعاملات دیپلماتیک اخیر نشان داده است که به هیچ وجه صداقت ندارد، تصریح کرد: نقل قول‌های اخیر از حضرت امام(ره) تنها و تنها چوب لای چرخ توسعه کشور گذاشتن است زیرا ما الان بویژه در این مقطع زمانی که در حال مذاکرات هسته‌ای هستیم باید به این موضوع توجه داشته باشیم که نباید به هیچ‌وجه انحراف فکری در افکار عمومی جامعه ایجاد شود.

حبیبی: می‌خواهند محکمات را به متشابهات تبدیل کنند

محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی هم در پایان نشست دبیران این حزب با اشاره توهین به همسران شهدا و نیز نسبت دادن مواضع تحریف‌آمیز به امام(ره) گفت: جریانی در کشور وجود دارد که می‌خواهد محکمات امام(ره) را به متشابهات تبدیل کند. موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) باید این جریان را رصد و از مواضع صریح و قاطع بنیانگذار جمهوری اسلامی دفاع کند. به نظر ما موسسه مزبور در جریانات چند روزه اخیر موضع دوپهلو گرفته است.

دبیرکل حزب موتلفه افزود: مؤسسه نشر آثار امام(ره) نباید به دلیل رفاقت یا قوم و خویشی از خطاهایی که صورت می‌گیرد چشمپوشی کند. براساس قانون مسئولیت پاسداری از اندیشه حضرت امام(ره) وظیفه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) است و به همین دلیل از دولت بودجه می‌‌گیرد.

سلیمی: موسسه نشر آثار امام(ره) در مقابل این اظهارات بایستد

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس هم با بیان این‌که نقل قول‌های اخیر از امام(ره) مانعی برای موفقیت در مذاکرات هسته‌ای به شمار می‌آید، افزود: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) باید با تمام قوا در مقابل این نقل قول‌ها بایستد.

علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به برخی تحریف‌ها، توهین‌ها و نقل‌قول‌های بدون سند از امام(ره) از سوی برخی افراد اظهار کرد: آقای هاشمی‌رفسنجانی و خانم نعیمه اشراقی باید بدانند که در این شرایط، موفقیت در مذاکرات هسته‌ای برای کشور بسیار مهم است و برای همین، طرح این‌گونه اظهارنظرها و نقل‌قول‌ها ممکن است افکار عمومی را به سمت و سوی خاصی بکشاند.

وی با تاکید بر این که صحت و سقم این‌گونه موارد فقط با مدارک مستند از جمله سخنرانی‌های امام(ره) و دستنوشته‌های ایشان قابل قبول خواهد بود، به خاطره هاشمی مبنی بر موافقت امام(ره) با حذف شعار «مرگ بر آمریکا» اشاره کرد و افزود: حضرت امام(ره) فرموده‌اند «رابطه ایران و آمریکا رابطه گرگ و میش است»، بنابراین آمریکا اگر خواستار روابط دیپلماتیک بر پایه اعتمادسازی است، حداقل باید تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران برمی‌داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها