ظریف از چرائی محرمانه بودن مذاکرات گفت؛

استوار مذاکره کردیم، نگران افشای مطالب نیستیم

وزیر امورخارجه کشورمان گفت : دو روز مذاکرات پر ثمر و فشرده را پشت سر گذاشتیم و امیدواریم این مذاکرات آغاز مرحله تازه ای در روابط دو طرف باشد تا یک بحران غیر ضروری را خاتمه دهیم.
کد خبر: ۶۰۷۰۵۰
ظریف :​ مذاکرات پر ثمر و فشرده بود

دکتر محمد جواد ظریف در نشست خبری پایان دور چهارم مذاکرات ایران 1+5 افزود : بر این باوریم که جامعه بین الملل امروز برای حل بحران راهکار دارد.

وی افزود : در نیویورک و ژنو با این دید وارد مذاکرات شدیم و نمایندگان آنان هم نشان دادند که اراده لازم سیاسی را دارند تا این فرآیند به پیش رود.

وزیر امور خارجه گفت: درباره جزییات صحبت کردیم و نیاز داریم مذاکرات عمیق تری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه  ادامه مذاکرات را کارشناسان انجام می دهند ،  گفت : ششم و هفتم نوامبر کار را پیش می گیریم.

آقای ظریف افزود : وارد جزئیات نمی شوم چون جزییات در اتاق مذاکره بحث می شود.

وزیر امور خارجه گفت: جزئیات مهم هستند و اهمیت این موضوع ما را موظف کرده است با دقت بیشتری به آنها بپردازیم.

آقای ظریف در قسمت دوم صحبت های خود که به زبان فارسی بود ، گفت : مذاکرات دو روز گذشته میان جمهوری اسلامی ایران و 1+5 مفید بود و بحث های جدی انجام شد.

وی گفت: برای پیشرفت کار بر اساس چارچوب پیشنهادی ایران باید بر اهداف نهایی توافق کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: همکاران من و  1+5 بحثهای مفصلی کردند و ادامه این بحث ها در سطح کارشناسان ادامه می یابد و جلسه دیگری سه هفته دیگر برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه وارد جزییات نمی شویم گفت: جزییات را باید در اتاق مذاکرات بحث کرد و در گفتگو با مطبوعات از فضای جلسه و اینکه این مذاکرات به سمت راه حل  و هدف مشترک پیش می رود صحبت کرد.

ظریف افزود :هدف مشترک ما و  1+5 ، اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران و حفظ حقوق مردم ایران بر اساس معاهده ان پی تی است.

وزیر امور خارجه گفت: در باره حقوق ملت کوتاهی نمی کنیم چون هیچ دلیلی برای نگرانی از برنامه هسته ای ایران نیست و تلاش می کنیم نگرانی ها را برطرف کنیم.

وی گفت: امیدواریم با دقت و صبر و اجماع داخلی ، این روند  را به پیش ببریم.

ظریف با اشاره با اینکه به مذاکرات خوش بین هستم ، افزود : امیدواریم در مذاکرات به اهداف مشترک برسیم و وارد مرحله جدی شویم که مرحله ای دشوارتر است.

وزیر امور خارجه ، اراده کامل سیاسی را عامل حل موضوع هسته ای و حرکت رو به جلو خواند.

 ظریف در ادامه نشست خبری پایان مذاکرات هسته ای در ژنو افزود: با رویکرد منطقی، موضوع حل و فصل خواهد شد و مذاکرات نشان می دهد هر دو طرف جدی هستند و به زمینه مشترکی برای مذاکره دست یافته ایم.

وی افزود: این موضوع را به تهران منتقل می کنیم و هیچ دلیلی برای ادامه دار شدن این مشکل وجود ندارد.

ظریف گفت: این توافق بود که اگر طرفین متوازن نباشند ،اعتماد سازی انجام نمی شود.

وی ایجاد اعتماد متقابل را ضروری خواند و گفت: مردم ایران اعتمادی به نحوه برخورد جامعه غربی با موضوع هسته ای کشورمان ندارند و ضروری است این اعتماد ایجاد شود.

وزیر امورخارجه افزود: مبنایی برای بی اعتمادی وجود ندارد و باید قدم های متوازنی برداریم تا اعتماد بازگردد.

ظریف با بیان اینکه این دور از مذاکرات ، آزمایش مهمی برای گروه 1+5 است تا مسیر اعتماد ایران را طی کنند ، گفت: در مذاکرات قدم مهمی را برداشته ایم و بحث ها جدی بود.

ظریف افزود: در مذاکرات وارد جزئیاتی شدیم که طرفین نیاز داشتند آنها را بشنوند.

وی افزود: توازن لازم در حرکت نخست وجود داشت و برداشتن گام اول در مسیر نسبتا دشوار نشانه خوبی برای برداشتن گام های بعدی است تا با جدیت و استوار پیش رویم.

وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به خبرنگار لوموند در خصوص اینکه آیا ایران در حال حاضر پروتکل الحاقی را خواهد پذیرفت ؟ گفت: در حال بحث و مذاکره هستیم تا بر روی مکانیزم های مختلف به نتیجه برسیم.

 ظریف افزود : در ایران یک سری محدودیت های قانونی در خصوص پروتکل الحاقی وجود دارد و برای اینکه در این زمینه پیش برویم به رویکرد متداول نیاز داریم.

ظریف تصریح کرد : نمی توانیم جزئیات بیشتر این گفتگو را برملا کنیم.

وزیر امور خارجه گفت : نخستین گام در این راه سخت را برداشتیم و مطمئنم گروه  1+5 از تجربه گذشته درس هایی آموخته است.

 محمدجواد ظریف در ادامه نشست خبری پایان مذاکرات هسته ای در ژنو افزود : دیدگاه تحمیل و تهدید ، منفعتی برای هیچ کس ندارد و در شرایطی که آنها تحریم ها را به ایران تحمیل کردند ، ملت ما عقب ننشست و بر اصول خود پافشاری کرد و حماسه بزرگ انتخابات را آفرید.

ظریف گفت: امیدوارم گروه 1+5 به این نتیجه رسیده باشند که راه را عوض کنند و ما این تغییر را امتحان می کنیم.

وی افزود : این مذاکرات آغاز بدی نبود و امیدواریم  درس هایی از گذشته آموخته باشند و با دیدگاه جدیدی وارد مذاکره شوند.

وزیر امور خارجه گفت : وقتی به جزئیات برسیم ؛ جدیت طرف مقابل مشخص می شود.

ظریف افزود: جمهوری اسلامی با تمام جدیت و حسن نیت وارد مذاکرات شده است و حسن نیت را با حسن نیت پاسخ می دهد.

وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به خبرنگار المانیتور که پرسید آیا درباره برگزاری جلسه در سطح وزرای امور خارجه صحبت شد یا خیر؟ گفت: یک دور نشست در سطح وزرا داشته ایم.

 ظریف در نشست خبری پایان مذاکرات هسته ای در ژنو افزود : حاضریم در چنین سطحی مجددا جلسه برگزار شود.

وی گفت: توافق کردیم هر موقع لازم بود در سطح وزرا جلسه ای داشته باشیم و از مذاکرات دو روز اخیر راضی هستم.

ظریف افزود : از همکاران تقاضا کردم مذاکراتی را در اولین فرصت برگزار کنند و آقایان عراقچی و تخت روانچی از سوی ما در نشست آتی شرکت خواهند کرد و یک تیم دائمی خواهیم داشت.

ظریف افزود: مذاکرات ما بسیار جدی بود و به هدفگیری بهتر سیاسی نیاز داریم.

وی گفت: البته اولین نشستی که در نیویورک در سطح وزرا داشتیم ، اراده و حرکت مورد نیاز سیاسی را برای ما ایجاد کرد.

ظریف افزود: امیدواریم  در آینده هم در سطح وزرا جلسه داشته باشیم تا توافق ها را نهایی کنیم.

وی گفت: در این دو روز توانستیم توافق هایی داشته باشیم.

وزیر امور خارجه گفت : تا آنجایی که به آمریکا مربوط می شود نیاز داریم که این کشور حسن نیت خود را در عمل نشان دهد.

 ظریف در نشست خبری پایان مذاکرات هسته ای در ژنو در پاسخ به خبرنگار  شبکه تلویزیونی "پرس تی وی" که پرسید در بیانیه مشترک دو طرف جمله "پیشنهاد ایران ، سهم بسزایی ایفا کرده است"  به چه معناست و همچنین واکنش گروه های رادیکال آمریکا درباره مسئله هسته ای ایران چه بوده است؟ گفت : این یک پیشنهاد است که بر روی میز قرار دارد و مورد بحث است و بیانیه مشترک نیز صادر شد.  

وزیر امور خارجه افزود : اعضای گروه 1+5 گفتند که این پیشنهاد سهم مهم و بسزایی را ایفا کرد.

ظریف گفت: نیاز داریم به آینده به دید مثبت نگاه کنیم و این قدر به عقب باز نگردیم.

وی افزود: این پیشنهاد مطرح شد و میل داریم همکاری گسترده ای داشته باشیم و صرفا نمی خواهیم که آرزوها و امیال یک بخش را جلو ببریم و روی آن اصرار کنیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه هر دو طرف یک هدف دارند، گفت : طرف دیگر این واقعیت ها را باید قدری بهتر قبول کند تا به این ترتیب بخشی از فاصله پوشیده شود.

ظریف گفت: همه این اتفاقاتی که افتاد برای آنها جدید بود و آنها نیاز دارند به موارد پیشنهادی ما بیشتر دقیق شوند و بنابراین وقت نیاز دارند تا به آن واکنش نشان دهند.

وی افزود: امیدوارم آنها نیز همین رویکرد را انتخاب کنند تا راه حلی برای مشکل پیدا شود و این امر شدنی است.

وزیر امور خارجه گفت: تا آنجایی که به آمریکا مربوط می شود نیاز داریم که این کشور حسن نیت خود را در عمل نشان دهد و هر دو طرف باید با حسن نیت به کار ادامه دهیم و به سمت یک مسیر قدم برداریم نه در مسیرهای متفاوت.

ظریف با اشاره به اینکه عالی ترین مقامات آمریکا درباره ایران از احترام متقابل سخن گفته اند ، اظهار داشت :  اگر قرار باشد راه حلی برای این موضوع پیدا شود از دامن زدن به موضوع ها و مشکلاتی که راه حل را مشکل تر می کند ، باید دوری کرد.

وی افزود: امیدواریم این بار همه طرفین این آزمایش اعتماد سازی را با سربلندی انجام دهند.

خبرنگار دیگری در ادامه نشست پرسید بندی از بیانیه می گوید که تا پیش از نشست آینده در ژنو کمیته ای متشکل از متخصصان علمی ، هسته ای و امور تحریم قرار است جلساتی را برگزار کنند ایا این جلسات در سطح کارشناسی است یا خیر ؟ و انها به طور مشخص قرار است چه اقدامی را تا پیش از نشست آینده انجام دهند ؟

وزیر امور خارجه پاسخ داد: موضوع های اساسی مهمی که از نظر دو طرف اهمیت دارند از جمله بحث تحریم ها ، اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران ، موضوع های فنی و تخصصی هستند ، پیشنهاد شد برای جلوگیری از اتلاف وقت این موضوع ها در نشست آینده که سه هفته آینده برگزار خواهد شد ، پیگیری می شود.

ظریف گفت: احساس می کنم جلسه شرکت کنندگان در سطح قابل توجهی خواهد بود و صرفا در سطح کارشناسی نیست و افرادی هستند از جمله اعضای کنونی این مذاکرات که از تخصص بالایی در امور هسته ای برخوردارند .

وی افزود: شاید نیاز باشد ما نیز افراد جدیدی را اضافه کنیم که تخصص در حوزه مثلا تحریم ها دارند و این افراد نیز در تیم ما باشند.

وزیر امور خارجه گفت : خوشحالیم که در این جلسه افرادی در تیم طرف مقابل متخصص تحریم بودند اما ما هم نیاز خواهیم داشت در دور آینده افرادی را که چنین تخصص هایی دارند داشته باشیم.

ظریف گفت: متخصصان امور هسته ای را در تیم داشتیم و شاید نیاز باشد تعداد این افراد را تغییر دهیم و اضافه کنیم. (واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها