نماینده ایران درسازمان ملل:

حل موضوع هسته ای طولانی نخواهد شد

عراقچی پس از پایان دور نخست گفت‌گوهای ایران و 1+5

فضای مذاکرات بسیار مثبت بود

رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با حضور در کنفرانس خبری به سؤالات خبرنگاران پیرامون نشست امروز پاسخ داد و گفت:نشست صبح امروز در فضای بسیار مثبتی برگزار شد.
کد خبر: ۶۰۶۸۱۰
فضای مذاکرات بسیار مثبت بود

سید عباس عراقچی تأکید کرد:‌ هر دو طرف علاقه خود را به پیشرفت مذاکرات نشان دادند و بخش بیشتر این جلسه به ارائه طرح پیشنهای ایران گذشت که با استفاده از پاور پوینت ارائه شد و جزئیات دقیق‌تر و عملیاتی در جلسه بعد از ظهر در سطح معاونان وزاری خارجه مطرح می شود.

به گزارش تسنیم معاون وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد:‌ این طرح محرمانه است و محرمانه باقی خواهد ماند تا به توافق نهایی برسیم و در طول جلسه بعد از ظهر و فردا جزئیات بیشتر طرح مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و برای جلسه بعدی تصمیمی گیری می کنیم که چه تاریخی باشد و دو طرف برای ادامه مذاکرات به تصمیم برسند.

عراقچی گفت: جزئیات این طرح محرمانه است و عنوان آن هم پایانی بر یک بحران غیر ضروری و اغازی برای افق های جدید است و با توجه به ابعاد کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران نباید این بحران افتاق می‌افتاد.

دیپلمات ارشد کشورمان اظهار داشت: ما برای مذاکرات هدف مشترکی را تعریف کرده ایم که بر خلاف گذشته است و طرفین هدف مشترکی را تعریف می کنند و هدف ایران تضمین حقوق جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و ایجاد اطمینان از ماهیت صرفا صلح آمیز این برنامه و حقوق جهوری اسلامی و اطمینان از صلح آمیز بودن آن است.

عراقچی گفت: این طرح با اجرای حق ایران برای توسعه تحقیق و تولید واستفاده از انرژی هسته ای، استفاده از سازوکارهای راستی آزمایی آژانس، همکاری بین المللی در حقوق ایران، رفع کامل تمامی تحریم های یک جانبه  چند جانبه و همکاری در زمینه نگرانی ها و علائیق مشترک قابل بحث است و اجرای این طرح اقتضائاتی دارد که حسن نیت طرفین اولین بخش آن است.

وی تأکید کرد: مذاکرات باید محدودیت زمای داشته باشد. همزمانی گامهای دو طرف و فضای مثبت در طول مذاکرات باید حفظ شود و توافق مقدماتی باید در کوتاه ترین زمان ممکن به دست بیاید و گام پایانی نقشه راه و جدول زمان بندی است و باید در کوتاه ترین زمان درباره آن توافق شود.

عراقچی گفت:‌ ایران در طرح خود مشخصه های گام اول و گام آحر را تعریف کرده است. گام اول بازسازی اعتماد دو جانبه خواهد بود و دوم جلوگیری از تشدید اوضاع و سوم پرداختن به نگرانی های فوری دو طرف است.

با خوشبینی محتاطانه منتظر طرح پیشنهادی ایران هستیم

در همین حال سخنگوی سرپرست تیم مذاکره کننده 1+5 با اشاره به خوشبینی محتاطانه طرف غربی گفت: امیدواریم مذاکرات هر چه سریعتر رو به جلو حرکت کند.

مایکل مان در کنفرانس خبری حاضر شد و گفت: امیدواریم ایران با رویکردی سازنده جلو بیاد و امیدواریم این مذاکرات هر چه زودتر جلو برود.

مایکل مان در ادامه افزود: با خوشبینی جلو آمده‌ایم و منتظر نتایج ملموس هستیم.

سخنگوی کاترین اشتون در پاسخ به سئوال  فارس که از پرسید، علت خوشبینی وی چیست و آیا به مذاکرات و آنچه در نیویورک رخ داد، ارتباط دارد، پاسخ داد: ما با خوشبینی محتاطانه وارد مذاکره شده‌ایم. ما منتظریم ایرانی ها برنامه هسته ای خود را شفاف سازند و با جامعه جهانی همکاری داشته باشند. به علاوه ما منتظر این هستیم که ببینیم ایرانی ها چه چیزی به ما پیشنهاد می کنند.

مایکل مان در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری گفت: ایران هنگام شروع مذاکرات با استفاده از پاورپوینت طرح پیشنهادی خود را برای طرف مقابل تشریح می کرد. اما وی جزئیات بیشتری در این باره بیان نکرد.

وی همچین فضای گفت‌وگوی شب گذشته ظریف و اشتون هنگام ضیافت شام را متفاوت با گذشته توصیف کرد و گفت ما به دنبال نتایج ملموس هستیم.

«مان» همچنین از پیش بینی نتیجه مذاکرات خودداری کرد و صرفاً گفت: منتظر تعامل بیشتر ایران هستیم.

مایکل مان در در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه منتظر رویکرد سازنده ایران هستیم، مدعی شد: ما خواهان اطمینان از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران هستیم.

وی سپس با اشاره به اینکه 1+5 آماده پاسخ دادن به پیشنهاد ایران است، گفت: می خواهیم بدانیم پیشنهاد آنها تا چه میزان به نگرانی های ما پاسخ می دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها