وبا را در زمره بیماری‌های باکتریایی به شمار می‌آورند. این بیماری مسری است و از انسانی به انسان دیگر منقل می‌شود.
کد خبر: ۶۰۱۷۹۰

عامل بیماری وبا، باکتری‌ای به نام «ویبریو کلرا» است که توان زنده ماندن در آب دریاها و آب شیرین را دارد.

در صورتی که فردی از آب یا غذای حامل باکتری وبا مصرف کند، این باکتری به روده انسان می‌چسبد و در نهایت، همراه با اسهال شدید موجب از دست رفتن آب بدن می‌شود.

بیمار مبتلا به وبا در صورت مراجعه‌نکردن به مراکز درمانی، بر اثر از دست‌دادن شدید آب بدن فوت می‌کند و به گفته متخصصان، از لحظه ورود این باکتری به بدن، اغلب بیماران حدود 16 ساعت می‌توانند در مقابل مرگ دوام بیاورند و اگر در این بازه زمانی به پزشک مراجعه نشود، بیمار به اغما رفته و فوت می‌کند.

این باکتری در اغلب موارد در آب آلوده و تصفیه نشده و همچنین انواع سبزیجات نشسته زندگی می‌کند.

با توجه به این‌که آب‌های آشامیدنی لوله‌کشی طی سال‌های اخیر در کشور تصفیه و کلریزه می‌شود، امکان انتقال وبا از طریق آب بسیار کاهش یافته است؛ البته همچنان خطر انتقال وبا از طریق آب‌های روان و سطحی وجود دارد.

باکتری عامل بیماری وبا می‌تواند در آب‌های سطحی شیرین زندگی کند و زلال بودن آب هم اصلا به این معنی نیست که باکتری ویبریو کلرا در آن آب‌ها وجود ندارد.

ضدعفونی‌کردن میوه‌ها و سبزیجات، تا حد زیادی خطر ابتلا به وبا را در انسان کاهش می‌دهد و اتفاقا عمده راه انتقال وبا در ایران نیز از طریق مصرف همین سبزیجات آلوده است که مصرف این مواد غذایی بدون گندزدایی، احتمال ابتلا به وبا را در فصل گرما افزایش می‌دهد.

از علائم بیماری وبا در انسان، اسهال شدید است و البته هر اسهالی به معنای ابتلا به وبا نیست.

تشنگی شدید که بر اثر از دست رفتن آب بدن به‌وجود می‌آید و موجب کاهش دفعات ادرار هم می‌شود، استفراغ متعدد در زمان‌های کوتاه و سفت‌شدن برخی ماهیچه‌های بدن اگر با اسهال شدید همراه باشد، از دیگر علائم وباست.

درمان بیمار هم با تزریق الکترولیت به بدن از سوی پزشک و استفاده از آنتی بیوتیک‌های قوی برای از بین بردن باکتری عامل وبا انجام می‌شود و در بیشتر موارد نیز در صورت مراجعه سریع بیمار به پزشک، فرد مبتلا نجات پیدا می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها