برگزاری انتخابات اقلیم کردستان عراق در غیاب جلال طالبانی

رای‌دهندگان در منطقه خودمختار کردستان عراق روز گذشته برای انتخاب اعضای جدید پارلمان، به پای صندوق‌‌های رای رفتند. آن‌گونه که منابع خبری گزارش دادند، از ساعات اولیه صف‌های رای‌دهندگان در مقابل مراکز رای‌دهی مشاهده می‌شد.
کد خبر: ۵۹۹۲۶۹

به گزارش واحد مرکزی خبر، نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق در اولین ساعات شروع رای‌گیری، رای خود را به صندوق انداخت. در این انتخابات همه احزاب داخلی منطقه کردستان عراق شرکت داشتند، اما دو حزب اصلی این منطقه یعنی حزب دموکرات (به رهبری مسعود بارزانی، رئیس منطقه) و حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق (به رهبری جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق) در انتخابات منطقه کردستان عراق تقریبا همه کرسی‌های پارلمان را از آن خود می‌کنند. دو میلیون و 880 هزار نفر واجد شرایط در منطقه کردستان عراق که متشکل از سه استان اربیل، دهوک و سلیمانیه است در این انتخابات شرکت دارند تا تکلیف کرسی‌های پارلمان منطقه‌ای کردستان را مشخص کنند. پارلمان کردستان 111 کرسی دارد که بر اساس قانون اساسی، 11 کرسی آن به اقلیت‌های دینی و قومی تعلق دارد.

در این انتخابات، 31 گروه سیاسی با 1192 نامزد شرکت دارند. نکته قابل توجه در انتخابات امسال کردستان این است که برای نخستین بار از سال 1992، دو حزب اصلی منطقه یعنی احزاب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان با یکدیگر رقابت می‌کنند. در سال‌های 2005 و 2009، آنها با فهرست مشترکی در انتخابات نامزد شدند. این دو حزب به‌صورت چرخشی برمبنای دو ساله، سمت نخست‌وزیری منطقه را برعهده داشته‌اند. حال این توافق پایان یافته است.

سومین رقیبی که امیدوار است عملکرد خوبی در این انتخابات داشته باشد، جنبش «گوران» یا تغییر است که سال 2009 توسط نوشیروان مصطفی تاسیس شد. دو حزب اسلامی کوچک‌تر یعنی «اتحادیه اسلامی کردستان» و «اتحادیه اسلامی» نیز امیدوار هستند دستاوردهایی داشته باشند.

حزب متبوع مسعود بارزانی وعده‌های گسترده‌ای به رای دهندگان در صورت پیروزی در انتخابات داده است و از سوی دیگر حزب اتحاد میهنی هم در سایه نبود جلال طالبانی رئیس‌جمهور عراق و رئیس این حزب که برای درمان در آلمان به سر می‌برد، با چالشی جدی روبه‌روست.

برای تامین امنیت انتخابات، از نیمه شب جمعه و به مدت 24 ساعت فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه بسته شده و هرگونه تردد خودروها میان استان‌های کردستان و حتی داخل شهرها به طور موقت متوقف شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها