به علت خشکسالی و کم‌آبی تالاب‌های همدان

لب‌های پیرسلمان ترک برداشت

گزارش

بی‌آبی، مرگ دریاچه‌های کشور را رقم می‌زند

این روزها در حالی دولت به طور ویژه مشکلات دریاچه ارومیه را در کارگروه‌های مختلف پیگیری می‌کند که دیگر دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور نیز نیازمند توجه و حمایت جدی مسئولان است، بویژه دریاچه‌های بختگان و مهارلو در استان فارس که به طور کامل خشک شده یا دریاچه‌های طشک و کافتر که در معرض خشک شدن کامل و تبدیل شدن به شوره‌زار قرار گرفته‌ا ست.
کد خبر: ۵۹۸۸۹۶

به گزارش مهر، با آغاز به کار دولت یازدهم، تصمیمات جدی و جدیدی برای نجات دریاچه ارومیه اتخاذ و در اولین جلسه رسمی هیات دولت برخی دستورات در این‌باره صادر شد.

به گفته وزیر نیرو، این کارگروه تاکنون راهکارهای مختلفی را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و از این بین 24 روش در دست بررسی قرار دارد.

چیت‌چیان با بیان این‌که انتقال آب از رودخانه مرزی ارس یکی از این روش‌هاست، افزود: انتقال بخشی از آب دریای خزر به دریاچه ارومیه برای جلوگیری از خشکی کامل این دریاچه روش دیگری است که در دست بررسی قرار دارد.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز با بیان این‌که راهکارهای مربوط به نجات دریاچه ارومیه شامل برنامه زمان‌بندی، اعتبارات مورد نیاز و دستگاه‌های مسئول تقریبا مشخص شده است، گفت: بسیاری از محققان و متخصصان زیست محیطی درخواست کردند تا نظرات و پیشنهادهای خود در راستای نجات دریاچه ارومیه را مطرح کنند، از این رو قرار است این نظرات و پیشنهادها در یک همایش یک روزه مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر آن راهکارهای با اولویت و فوری نیز باید بررسی و مشخص شود تا با اجرای آنها عوارض تخریبی دریاچه تا حد امکان کاهش یابد.

به فریاد دریاچه‌های دیگر هم برسید

رئیس پژوهشکده منابع آب موسسه تحقیقات آب با اشاره به انجام تحقیق توسط این موسسه درباره خشکی دریاچه‌های استان فارس گفت: براساس نتایج به دست آمده از این تحقیق، حدود 117 هزار هکتار از پهنه‌های آبی این حوضه (شامل دریاچه‌های طشک، بختگان، مهارلو و دریاچه کافتر) در طول 26 سال گذشته از بین رفته و تبدیل به نمک‌زارهای مستعد تولید گرد و غبار شده است.

مرتضی افتخاری از استخراج روند بیابانزایی حوضه آبریز بختگان طی 26 سال گذشته با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای خبر داد.

نعمت‌الله کریمی، کارشناس اصلی این پروژه نیز با اشاره به بحرانی‌ بودن وضع این حوضه آبریز از لحاظ وقوع بیابانزایی گفت: حدود 45 هزار هکتار از زمین‌های این حوضه دچار بیابانزایی با شدت زیاد و حدود 23 هزار هکتار از زمین‌های این حوضه نیز دچار بیابانزایی با شدت کم شده است. وی با بیان این‌که در تحقیق یاد شده افزون بر مطالعه بیابانزایی، روند تغییرهای ماهانه ریزگردهای موجود در جو حوضه آبریز بختگان نیز مورد مطالعه قرار گرفته است، تصریح کرد:‌ براساس نتایج به‌ دست‌ آمده در طول 11 سال گذشته میزان ذرات معلق موجود در آسمان این حوضه آبریز حدود 12 درصد افزایش یافته است که این روند در سال‌های آینده با توجه به خشک‌ شدن دریاچه‌های این حوضه آبریز و تبدیل شدن آنها به کانون‌های گرد و غبار، احتمالا سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت و این مساله لزوم توجه و اهتمام هرچه بیشتر مسئولان مربوط را می‌طلبد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها