رئیس هیات ورزش روستایی، بازی‌های بومی و محلی چالوس از احیای 12 بازی قدیمی و محلی در این شهرستان خبر داد و گفت: تاکنون بازی‌هایی نظیر کمربند بازی، هفت سنگ، کشتی محلی و ریسمان بازی احیا شده است.
کد خبر: ۵۹۸۸۹۴

نورعلی رادمهر با بیان این‌که ورزش‌های روستایی احیا کننده بازی‌های بومی و محلی و سنن گذشته است، افزود: حسن این بازی‌ها در این است که تمام اعضای خانواده در مسابقات شرکت می‌کنند و روز شادی برای آنها رقم می‌خورد و به نوعی یک جشن خانوادگی است.

وی کمبود بودجه را از مشکلات ورزش روستایی بیان کرد و گفت: بودجه خاصی به این ورزش‌ها تعلق نمی‌گیرد و افراد معمولا خودشان هزینه‌های آن را تامین می‌کنند، ضمن این‌که مسئولان ورزشی نیز زیاد به بازی‌ها یا جشنواره روستایی اهمیت نمی‌دهند و در آن حضور ندارند.‌/‌ مهر

افزایش 20 درصدی تولید گردو در رابر و جیرفت

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان از افزایش 20 درصدی تولید گردو در شهرستان‌های جیرفت و رابر خبر داد.

عباس ملایی، سطح زیر کشت گردو در جیرفت و رابر را 12 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: در اکثر شهرستان‌های گردو خیز استان کرمان، برداشت گردو از نیمه‌ دوم شهریور آغاز شده و تا پایان مهر ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به صادرات گردوی این استان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، یادآور شد: ارقام گردوی کشت شده در استان کرمان شامل کاغذی، سنگی و محلی است.به گفته ملایی، شرایط اقلیمی سازگار و مناسب موجب شده است که مغز گردو در این شهرستان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد.رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان در پایان با اشاره به آغاز برداشت گردو در جیرفت یادآور شد: مصرف گردو و گنجاندن آن در سبد غذایی خانوار بسیار مفید است، زیرا از میوه، برگ و پوست این محصول کشاورزی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله تصفیه خون و خونساز بودن،‌ درمان بیماری‌های ریوی، تقویت کننده نیروی جسمی، جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کسیه صفرا، سرمازدگی و بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود.‌/‌ مهر

لانه‌گذاری پرندگان مهاجر در تالاب‌های چهارمحال

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن گفت: از صد هزار قطعه پرنده‌ای که به تالاب‌های چهارمحال و بختیاری مهاجرت کرده بودند، حدود 15 هزار قطعه از خانواده اردک‌ها و مرغابی‌ها در این تالاب‌ها لانه‌سازی کرده‌اند.

منصوری افزود: این پرندگان آبزی و کنارآبزی شامل 17 گونه پرنده در تالاب بین‌المللی چغاخور و 13 گونه پرنده در تالاب گندمان است.وی یادآور شد: این پرندگان تا سرد شدن هوا در این تالاب‌ها حضور دارند و با سردشدن تدریجی هوا تالاب‌های استان را به سمت سواحل خلیج‌فارس ترک می‌کنند.

15 گونه پرنده بومی در تالاب ملی گندمان و 20 گونه پرنده بومی در تالاب بین‌المللی چغاخور شناسایی شده است که چنگر، کشیما، کاکائی نقره، اردک سرسبز، اردک سیاه، آبچیلک، باکلان، فلامینگو، اگریت، حواصیل خاکستری، صدف خور، اکراسی، آوست، حواصیل ارغوانی، لک‌لک و انواع غازها از پرندگان شاخص آبزی این تالاب‌ها هستند.

تالاب بین‌المللی چغاخور با 1500 هکتار مساحت در فاصله 40 کیلومتری مرکز شهرستان بروجن واقع است.

تالاب ملی گندمان نیز با 1070 هکتار مساحت در نزدیکی تالاب چغاخور با 2219 متر ارتفاع از سطح دریا بلندترین تالاب کشور است. تالاب سولقان (سولگان) نیز از دیگر جذابیت‌های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری است که بیش از 150 هکتار وسعت دارد و به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده خوزستان‌ از اهمیت ویژه‌ای برای گردشگران برخوردار است./‌واحد مرکزی خبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها