مدیر کل آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد:

ضرورت ترویج فرهنگ ایمنی حمل و نقل دانش آموزان

آغاز سال تحصیلی جدید، زنگ خطر امنیت دانش‌آموزان در سرویس مدارس را بار دیگر به صدا درآورده است، وقوع حوادث تلخی مانند برخی بی‌اخلاقی‌ها یا تصادفات منجر به جرح که در سال‌های گذشته در سایه سهل‌انگاری‌های خانواده‌ها و اولیای مدارس از سوی رانندگان متخلف سرویس مدارس برای دانش‌آموزان رقم خورد، موجب شد تا امسال نیز در آستانه فرارسیدن ماه مهر، پلیس باز هم از خانواده‌ها بخواهد که از سپردن دانش‌آموزان خود به خودروهای شخصی که بدون برچسب تاکسیرانی به جابه‌جایی مسافران اقدام می‌کنند، جدا خودداری کنند.
کد خبر: ۵۹۵۰۰۲
دانش‌آموزانتان را به سرویس‌های مطمئن بسپارید

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور پایتخت، از والدین می‌خواهد نه‌تنها خودشان در این زمینه حساس باشند، بلکه مدارس را نیز ملزم کنند که برای سرویس مدارس دانش‌آموزان از خودروهای سازمان تاکسیرانی استفاده کنند تا امکان کنترل و نظارت بر عملکرد آنها نیز از سوی پلیس بهتر و بیشتر انجام شود.

سرهنگ عین‌الله جهانی در این زمینه به برخی بی‌احتیاطی‌ها و سهل‌انگاری‌هایی که از سوی والدین و مدارس در سال‌های گذشته انجام شده و باعث بروز مشکلاتی برای دانش‌آموزان شده اشاره کرده و می‌گوید: در سال‌های گذشته مشاهده می‌شد که برخی مدارس و بخصوص مدارس غیرانتفاعی از خودروهای شخصی برای کار به عنوان سرویس مدارس استفاده می‌کردند و متاسفانه بی‌تفاوتی والدین نسبت به این موضوع نیز در گوشه و کنار شهر موجب بروز حوادث و مشکلاتی برای دانش‌آموزان شده بود.

با توجه به اهمیت تامین امنیت جسمی و روحی و روانی دانش‌آموزان درخواست پلیس از خانواده‌ها این است که نسبت به تامین سرویس مدرسه دانش‌آموزان خود به صورت متفرقه خودداری کرده و فقط از خودروهای سازمان تاکسیرانی که برچسب سرویس مدرسه دارد، استفاده کنند.

آموزش الفبای قوانین رانندگی سرویس مدرسه

از آنجا که رانندگان سرویس مدارس در دو نوبت رفت و برگشت با دانش‌آموزان در ارتباط هستند، نحوه عملکرد رفتاری، گفتاری و از همه مهم‌تر میزان پایبندی آنها به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بشدت زیر نظر دانش‌آموزان است، به طوری که رعایت قوانین یا نادیده گرفتن آن از سوی رانندگان در الگوپذیری دانش‌آموزان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

به گفته سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور پایتخت، درک این شرایط حساس موجب شد تا با تشکیل کارگروه ویژه‌ای مسئولان پلیس راهور با همکاری سازمان تاکسیرانی و آموزش و پرورش، موضوع آموزش رانندگان سرویس مدارس را به طور جدی در دستور کار قرار دهند.

وی درباره دوره‌های آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی که قرار است رانندگان سرویس مدارس در آن شرکت کنند، توضیح می‌دهد: راه‌های پیشگیری از حوادث برای دانش‌آموزان، نحوه صحیح پیاده و سوار کردن دانش‌آموزان مقابل خانه و مدرسه و نحوه عبوردادن دانش‌آموزان از عرض خیابان در صورت نیاز، از جمله مباحث مورد نظر برای آموزش است.

سرهنگ جهانی این را هم می‌گوید که خودروی رانندگان سرویس مدارس باید حتما دارای برچسب معاینه فنی باشد، خودشان دارای گواهی سلامت جسمی و روانی از پزشک معتمد باشند و حتما روی شیشه خودرو برچسب سرویس مدرسه نصب شده باشد و به رانندگان سرویس مدارس تاکید شده در خودروهای ون و مینی‌بوس باید حتما یک نفر کمک در کنار راننده حضور داشته باشد.

دانش‌آموزان هم آموزش می‌بینند

البته این فقط رانندگان سرویس مدارس نیستند که قرار است در دوره‌های آموزشی پلیس راهور شرکت کنند، این طور که معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور پایتخت می‌گوید: امسال هم به روال سال گذشته قرار است تا پایان مهر 15 گروه آموزشی با همکاری سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری با حضور در مدارس ابتدایی، نکات و قوانین ایمنی را که دانش‌آموزان هنگام سوار شدن به سرویس مدارس برای حفظ ایمنی خودشان و پیشگیری از وقوع حوادث ملزم به رعایت آنها هستند در قالب برنامه‌های نمایشی بیاموزند.

سال گذشته 518 هزار دانش‌آموز مقطع ابتدایی در پایتخت این آموزش‌ها را فراگرفتند.

شرکت در کلاس، شرط گرفتن برچسب

هیچ استثنایی وجود ندارد و هر راننده‌ای که بخواهد در قالب راننده سرویس مدرسه فعالیت کند ملزم است در این دوره‌های آموزشی شرکت کند.

سرهنگ جهانی تاکید می‌کند: فقط با شرکت در این کلاس‌هاست که راننده سرویس مدرسه می‌تواند گواهی را که با امضای مشترک پلیس، تاکسیرانی و آموزش و پرورش روی آن درج شده، دریافت کند و داشتن این گواهی اولین قدم برای پذیرفته‌شدن به عنوان راننده سرویس مدرسه است.

وی توضیح می‌دهد: برای گرفتن برچسب سرویس مدرسه داشتن این گواهی الزامی است و راننده‌ای که این دوره‌های آموزشی را نگذرانده و گواهی مذکور را دریافت نکرده باشد قطعا نمی‌تواند برچسب سرویس مدرسه که اجازه فعالیت به عنوان راننده سرویس مدرسه را به او می‌دهد نیز از سازمان تاکسیرانی دریافت کند.

اگر راننده‌ای هم فکر کند که می‌تواند بدون داشتن برچسب به عنوان سرویس مدرسه دانش‌آموزان را جابه‌جا کند، سخت در اشتباه است چون به گفته سرهنگ جهانی، با هر بار رویت توسط ماموران پلیس راهور در سطح شهر، این راننده متخلف به دلیل نصب نکردن برچسب سرویس مدرسه روی خودرو 40 هزار تومان جریمه خواهد شد.

آموزش روان‌شناسی کودک به 10 هزار راننده

رئیس گروه انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران از آموزش ده هزار راننده سرویس مدارس در حوزه روان‌شناسی کودک و نوجوان خبر داده و می‌گوید: دوره‌های آموزش روان‌شناسی شامل اطلاعات مفید و کاربردی درخصوص روان‌شناسی کودک و نوجوان است که رانندگان سرویس مدارس با شرکت در این دوره آموزشی اطلاعات لازم درباره نحوه رفتار با دانش‌آموزان را می‌آموزند.

به گفته ایمانی، بخشی از این آموزش‌ها دراین باره است که چگونه رانندگان سرویس‌های مدارس می‌توانند ارتباط موثری با دانش‌آموزان برقرار کرده، رفتارهای آنها را کنترل و در صورت لزوم هیجانات آنها را به روش صحیح و منطقی مدیریت کنند.

هشدار جدی به رانندگان متخلف

عملکرد رانندگان سرویس مدارس نه فقط از سوی پلیس بلکه از سوی خانواده‌ها نیز زیر ذره‌بین است، رئیس گروه انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران تاکید می‌کند: والدین می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در عملکرد رانندگان سرویس مدارس موضوع را با شماره 1888 در میان گذاشته یا انجمن اولیا و مربیان منطقه را در جریان قرار دهند، همچنین اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش نیز آماده دریافت شکایات مردمی از تخلفات رانندگان سرویس مدارس است.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور پایتخت، نیز به رانندگان سرویس مدارس هشدار می‌دهد حتی دانش‌آموزانی که درون خودروی سرویس مدارس نشسته‌اند در پوشش همیار پلیس، می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلفی از سوی راننده سرویس مدرسه‌شان، مورد را به راننده گوشزد کنند.

سرهنگ جهانی تاکید می‌کند: اگر راننده به تذکر دانش‌آموزان توجهی نکند و همچنان به کار خود ادامه دهد، دانش‌آموزان می‌توانند به محض رسیدن به اولین مامور راهنمایی و رانندگی تخلف راننده را گزارش دهند که در این صورت صرف اعلام دانش‌آموز، راننده متخلف سرویس مدرسه توسط مامور راهنمایی و رانندگی جریمه خواهد شد.

افزایش تا 25 درصدی نرخ سرویس مدارس

براساس مصوبه شورای شهر تهران سرویس‌های مدارس می‌توانند تا 25 درصد نسبت به قیمت سال گذشته، نرخ‌های امسال خود را افزایش دهند که این افزایش نرخ‌ها با توجه به وضع اقتصادی خانواده‌ها و منطقه زندگی آنها متفاوت خواهد‌بود.

رئیس گروه انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران، در این باره می‌گوید: با توجه به شرایط اقتصادی شهروندان، کارگروه سرویس مدارس آموزش و پرورش شهر تهران به این نتیجه رسید که نرخ سرویس مدارس را از صفر تا 25 درصد در مناطق مختلف شهر تهران افزایش دهد.

به گفته احمدرضا ایمانی، نرخ سرویس مدارس برای سال تحصیلی جدید در مناطق جنوبی شهر تا 15 درصد، در مناطق مرکزی تا 20 درصد و در مناطق شمالی شهر تا 25 درصد افزایش می‌یابد.

توصیه به خانواده‌ها

* با نزدیک شدن به ایام بازگشایی مدارس، پلیس آگاهی ناجا نیز هر ساله توصیه‌هایی به خانواده‌ها دارد که رعایت آنها می‌تواند در پیشگیری از وقوع حوادث و تامین امنیت دانش‌آموزان موثر واقع شود.

* به فرزندان خود بیاموزید شماره تلفن، آدرس محل زندگی و تلفن یکی از بستگان را به خاطر سپرده و در مواقع اضطراری با شما یا بستگان تماس بگیرند.

* آدرس و شماره تلفن اضطراری خود را در اختیار مدرسه، مهدکودک و سرویس فرزندانتان قرار دهید.

* به فرزند خود بیاموزید از مسیر مدرسه تا منزل و بالعکس از ارتباط با افراد ناشناس خودداری کند و از خانه تا مدرسه و بالعکس سوار اتومبیل‌های ناشناس نشود.

* در انتخاب سرویس مدرسه برای کودکان به طور مستقیم اقدام کرده و حتما با نظر اولیای مدرسه نسبت به کرایه سرویس برای فرزندانتان اقدام کنید.

* هنگام اعزام فرزندان بخصوص کودکان مقطع ابتدایی از آراستن آنان به طلا و جواهر خودداری کنید.

* به اولیای مدارس و مهدکودک اطلاع دهید غیر از شما چه کسانی برای بردن فرزندانتان به آنها مراجعه‌می‌کنند.

* روزانه بدقت به ظاهر فرزندانتان نگاه کنید و توجه کنید چه لباسی به تن می کنند.

* هنگام ترک خودرو برای همراهی فرزندانتان به داخل مدرسه دقت کنید که درها و شیشه‌ها کاملا بسته باشد و درصورت امکان از قفل فرمان یا پدال و وسایل بازدارنده، استفاده کنید.

پوران محمدی ‌‌-‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها