محققان پارک علم و فناوری خلیج فارس دستگاه مبدل زبان اشاره به گفتار طراحی کردند که ضمن تبدیل حرکات اشاره به صوت، قادر به تایپ این حرکات در کامپیوتر است.
کد خبر: ۵۹۳۳۳۶
ساخت مبدل زبان اشاره به گفتار توسط محققان کشورمان

محمدرضا خیّر- مجری طرح، با اشاره به پیشرفت‌های کشور در زمینه آموزش ناشنوایان و افراد فاقد تکلم (لال) گفت: بیشتر این افراد قادر هستند با حرکات اشاره با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کنند.

وی با اشاره به برخی مشکلات این افراد در ایجاد ارتباط با افراد دیگر، اظهار کرد: زمانی که افراد مخاطب اطلاعاتی در مورد حرکات اشاره نداشته باشند مشکلاتی در زمینه ارتباط با این افراد ایجاد خواهد شد.

خیّر، با تاکید بر اینکه برای افرادی که نمی‌توانند واضح صحبت کنند یا اصلاً قادر به تکلم نیستند حتی اگر مخاطب حرکات اشاره را بداند برقراری ارتباط مشکل است، یادآور شد: از این رو نیاز به ارائه روشی بود تا علاوه بر پیشبرد هر چه بیشتر اهداف آموزشی در این افراد، در جهت کاستن فاصله میان این افراد و اشخاص شنوا بوده است.

وی از اجرای پروژه تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و گفت: برای این منظور اقدام به طراحی و ساخت مبدل زبان اشاره به گفتار ویژه ناشنوایان شد.

مجری این طرح با بیان اینکه کار با این سیستم نیازی به تخصص خاصی ندارد، افزود: این سیستم مجهز به دستکشی با عنوان دستکش دیتا است. این دستکش مجهز به یکسری سنسورهایی است و باعث می شود که زاویه‌های خمش انگشتان دست را کنترل کند و از آنجایی که در زبان اشاره از حرکات انگشتان استفاده می‌شود، سنسورها از منبع داده‌ها اطلاعات هر حرکت را دریافت و بر اساس حرکات انگشتان افراد لال، گفته‌هایی که به صورت اشاره ارائه می‌شود، به صورت صوتی به مخاطبان عرضه می‌کند.

وی اضافه کرد: برای استفاده از این سیستم اپراتور (افراد ناشنوا) این دستکش را در دست می‌کند و با حرکات اشاره و این سیستم شروع به صحبت می‌کند.

خیّر، با بیان اینکه این دستگاه در ابعاد کوچک طراحی شده است، گفت: این سیستم در کمر فرد نصب می‌شود و با استفاده از سیمی به دستکش متصل خواهد شد.

این محقق با بیان اینکه در این پروژه سعی شد تا از استاندارهای جهانی پیروی شود، افزود: در این راستا در سیستم طراحی شده سوئیچی نصب شده است برای اینکه این افراد قادر باشند به دو زبان فارسی و انگلیسی صحبت کند.

به گفته مجری طرح، این سیستم می‌تواند به عنوان یک وسیله کمک آموزشی بسیار مناسب برای مربیان در امر آموزش کرولال‌ها باشد.

وی تایپ بدون نیاز به صفحه کلید را از دیگر قابلیت‌های این سیستم نام برد و افزود: اپراتور می‌تواند با در دست کردن دستکش‌ها، حروف و کلمات و هر گونه جمله را بدون استفاده از صفحه کلید در کامپیوتر تایپ کند.

خیر با اشاره به نحوه عملکرد این بخش گفت: رابطی به کامپیوتر نصب می‌شود و بر اساس حرکات اشاره به جای اینکه متنی خوانده شود، متنی تایپ می‌شود. این قابلیت برای افراد نابینا در نظر گرفته شده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها