پای صحبت سمیر نصری، هافبک فنی فوتبال فرانسه

حضور ​در برزیل 2014 آرزوی من است

سمیر نصری 26 سال بیشتر ندارد و در نتیجه می‌تواند از ارکان تیم ملی فوتبال فرانسه در دور پایانی جام جهانی 2014 باشد و در فصل 2014ـ 2013 برای منچسترسیتی هم لحظات مهمی را خلق کند. با این حال از یک سو هنوز اطمینانی درباره صعود خروس‌های آبی به جام جهانی بیستم در کار نیست و از طرف دیگر بعد از نمایش‌های ضعیف نصری در «منچستر‌سیتی» در فصل گذشته معلوم نیست. مانوئل پیگرینی شیلیایی که به جانشینی روبرتو مانچینی ایتالیایی، سرمربی این تیم شده است، چقدر به وی که یک هافبک فنی اما گاهی بی‌طاقت و ناآرام است، بها خواهد داد. نصری اصولا از زمان انتقالش از آرسنال به سیتی که تابستان 2011 بود، بندرت توانسته است همان مردی جلوه کند که زیر نظر هموطنش آرسن ونگر در جمع توپچی‌های لندن بود.
کد خبر: ۵۹۳۰۱۳

فصل کم‌ثمر و بدی را سپری کردید،‌ چرا؟

گاهی اوقات این طور می‌شود، اما این طور هم نبود که تمام ماه‌های فصل با تلخی مطلق همراه بوده باشد. در آن روزهای سخت بدیهی است که بارها به تردید افتاده باشم و بدتر از همه انتقادهای شدیدی بود که رسانه‌های انگلیسی و فرانسه از من صورت دادند. البته من مشکلی با انتقاد از روش کارم ندارم، ولی بعضی از آنها بیش از حد انصاف بود و مرا آزرده‌تر کرد. نزول‌های گاه به گاه بخشی از زندگی هر ورزشکاری است و نباید او را بابت آن کشت.

اما شما در جریان مسابقه‌های یورو 2012 به سمت یک روزنامه‌نگار هجوم بردید.

قبول دارم که آن کار و برخی اقدامات دیگرم طی این یکی دو سال اشتباه بود، اما بعضی رفتار در اوج عصبانیت از آدم سر می‌زند و گریزی از آن نیست. من بعد بابت آن واقعه عذرخواهی کردم، اما آن ماجرا یک سویه نبود و کار من عکس‌العمل نوشته‌های مغرضانه چند نشریه بود.

آیا حالا پخته‌تر و کم‌خطاتر شده‌اید؟

امیدوارم که شده باشم. من هنوز بسیار جوانم و باید چیزهای زیادی بیاموزم. در مجموع اتفاقات سال‌های اخیر در رشد اجتماعی من سهم مهمی داشته است.

منچسترسیتی هم فصل بدی را سپری کرد، بدون هیچ جام و مقامی و حتی از گروهش در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا بالا نیامد.

برای تیمی با مهره‌ها و توان منچسترسیتی این بیلان واقعا بد و ناامیدکننده بود، ولی شاید این رویداد روزهای بهتری را برای ما در فصل جدید رقم بزند. به واقع فقط بهره‌ای که از رویدادهای منفی می‌برید، تجربیات آن و بهره بردن از آن برای آینده است.

تیم ملی فرانسه به اندازه گذشته به شما اقبال نشان نمی‌دهد. این طور نیست؟

دیدیه دشان، سرمربی تیم ملی فرانسه مرا برای دیدارهای آخر فرانسه در فصل گذشته که مربوط به مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 می‌شد، می‌خواست، اما مصدومیت سبب شد دو بازی متوالی در ماه ژوئن 2013 را از دست بدهم. بنابراین راه به روی من برای بازگشایی این پیکارها در ماه سپتامبر (شهریور) باز است و نباید ناامید شد. من به دشان گفته‌ام که دیدارهای ملی برایم بسیار مهم است و نسبت به آن بی‌تفاوت نیستم و این مساله بسیار مهمی است. بازیکنان تیم‌های ملی کشورهای مختلف معمولا در مسیر این چالش‌ها قرار می‌گیرند. آنگاه که باید به همه از نو ثابت کنند چیزی کم ندارند و برای مبارزه‌جویی دوباره مشتاقند.

آیا فرانسه به دور پایانی جام جهانی 2014 می‌رسد؟

چرا نرسد؟ ما فقط یک امتیاز از اسپانیا در جدول رده‌بندی گروه نهم اروپا کمتر داریم و شاید به طور مستقیم صعود کنیم و در غیر این صورت هنوز مرحله پلی‌اف برای ما متصور است. برخلاف تصور خیلی معتقدم تیم ملی کنونی فرانسه از مستعدترین تیم‌های کشورم طی 15 - 10 سال اخیر است و با امثال واران و پوگبا صاحب تعدادی از قوی‌ترین مهره‌های جوان در سطح جهان است. این تیم می‌تواند در مرحله نهایی جام جهانی هم خوش بدرخشد.

اما فرانسه خاطرات بسیار بدی را در مرحله نهایی جام‌جهانی قبلی از خود بجا گذاشت.

بله، ولی آن سال به بحران اختلاف تعدادی از بازیکنان با سرمربی تیم ـ ریموند دومنک ـ برخورد کردیم و اکنون اصلا این‌طور نیست. چه کسی را می‌یابید که آرزوی شرکت در این دوره جام را آن هم در برزیل نداشته باشد؟ برزیل از مهدهای فوتبال است و می‌توان در آنجا به حدود و ثغوری تازه رسید. در سرزمینی که امثال پله، ریوالدو، زیکو، رونالدو و رونالدینیو را به جهان فوتبال ارزانی داشته است، انگیزه‌ها به اوج خود می‌رسد و شاید زیبایی‌های فوتبال خیره‌کننده شود. آرزوی من و دیگر فرانسوی‌ها، مشارکت کامل در این نمایش بزرگ است.

منبع: یوفا / مترجم: وصال روحانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها