مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از قرار گرفتن تپه باستانی حسنلوی نقده در مسیر ثبت در فهرست آثار جهانی خبر داد.
کد خبر: ۵۹۲۷۲۱

به گزارش مهر، جعفر ذوالفقاری در آیین بهره‌برداری از نخستین گنجینه روستایی کشور در آذربایجان غربی افزود: نخستین گنجینه روستایی کشور در محوطه باستانی تپه حسنلوی نقده با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ثبت این آثار تاریخی در فهرست میراث جهانی احداث شده است.

وی با اشاره به این‌که نخستین گنجینه روستایی کشور با زیربنای 170 متر مربع و هزینه اعتباری بیش از دو میلیارد ریال احداث و راه‌اندازی شد، تصریح کرد: در 26 ویترین ویژه این گنجینه، بیش از 200 شی تاریخی کشف شده از تپه باستانی هشت هزار ساله نقده به نمایش گذاشته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان این‌که از ابتدای کاوش‌های باستان‌شناسی در این مجموعه تاکنون بیش از 7000 قلم شی تاریخی از این محوطه کشف شده است،‌ گفت: این اجسام شامل ظروف سفالی و فلزی، زیورآلات، مهر، گردنبند و دیگر اشیای تاریخی بوده و مهم‌ترین آنها جام زرین حسنلو است.

ذوالفقاری، تپه باستانی حسنلو و مهم‌ترین اثر مکشوفه آن یعنی جام زرین حسنلو با قدمتی بیش از 800 تا 14 هزار سال قبل از میلاد مسیح را نمادی از تاریخ کهن ایران اسلامی دانست و افزود: زیرساخت‌های لازم برای ثبت این اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو باید هر چه سریع‌تر فراهم شود.

تپه باستانی حسنلو از مهم‌ترین اماکن باستانی و تاریخی ایران و جهان به‌شمار می‌رود و باستان‌شناسان ایرانی و خارجی قدمت آن را حدود 800 تا 14 هزار سال قبل از میلاد تخمین زده‌اند. دیدگاه دیگر آن است که آثار مربوط به ویرانه‌های این تپه در 700 یا 650 سال قبل از میلاد به آتش کشیده شده است.تپه باستانی حسنلو در دهکده‌ای به همین نام و در میان جلگه‌‌ای سرسبز و خرم به نام سلدوز قرار دارد. دهکده حسنلو را چند روستای دیگر مانند نگینی در برگرفته‌ و تپه‌های باستانی زیادی نیز در اطراف تپه حسنلو قرار گرفته ‌است، به‌طوری که تصور می‌شود هنگام آبادی حسنلو و تمدن بزرگ آن، تمدن‌های دیگری نیز با این تپه در تماس بوده و همدوره تمدن حسنلو به وجود آمده‌ است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها