لاله. م هستم و از رشت تماس می‌گیرم. دخترم ده سال دارد. پنج روز است دچار گلودرد شدید همراه با عفونت گلو (عفونت استافیلوکوکی) شده است.
کد خبر: ۵۹۰۶۰۳

او را نزد متخصص اطفال بردم و تشخیص دادند به دلیل رطوبت، سرما و آلودگی احتمالی هوا، دچار عفونت ریه و لوزه شده است. آیا این مسائل می‌تواند باعث عفونت ریه و گلو شود؟ برای درمان باید چه کار کنیم؟ مصرف آنتی‌بیوتیک هم جواب نداده است. از نظر تغذیه‌ای چه نکته‌هایی را باید رعایت کرد؟

دکتر شیرین سیاح‌فر ‌

متخصص عفونی اطفال و عضو هیات علمی دانشگاه

یکی از علل مهم گلودرد چرکی در سن دختر شما استرپتوکوک بتاهمولیتیک گروه A است که می‌تواند با استفاده از آنتی‌بیوتیک مناسب مورد درمان قرار گیرد. با توجه به این‌که بیمارتوسط متخصص اطفال معاینه شده و برای او آنتی‌بیوتیک تجویز شده، ولی پاسخ درمانی مناسب مشاهده نشده است در صورتی که فرض کنیم آنتی‌بیوتیک مناسبی انتخاب و مصرف شده باشد، می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که شاید علل دیگری باعث گلودرد چرکی در این بیمار شده که به درمان با آنتی‌بیوتیک پاسخ نداده است. در این صورت ممکن است عامل گلودرد چرکی، ویروسی مثل آدنو ویروس یا ویروس ابشتین‌بار باشد. این ویروس‌ها هم می‌توانند تب و گلودرد چرکی ایجاد کنند و مثل بسیاری از ویروس‌هایی که عفونت‌های تنفسی ایجاد می‌کنند، درمان اختصاصی ندارند. درمان معمولا جز در موارد خاص و با تشخیص پزشک به صورت علامتی انجام می‌شود و با گذشت زمان علائم بیماری بهبود پیدا می‌کند و مصرف آنتی‌بیوتیک در درمان آنها جایی ندارد. برای تشخیص قطعی این عفونت‌ها راه‌هایی وجود دارد؛ مثلا با انجام آزمایش‌های اختصاصی روی نمونه خون بیمار می‌توان عفونت با ویروس ابشتین‌بار را تائید کرد یا با گرفتن نمونه از حلق بیمار و آزمایش‌های اختصاصی روی آن می‌توان به وجود آدنو ویروس پی برد. آلودگی هوا و زندگی در محیط‌های شلوغ و بدون تهویه و جریان هوای مناسب، می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به عفونت‌های تنفسی کند.

دکتر کورش جعفریان

متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه تهران

در شرایطی که فرزند شما دچار بیماری می‌شود، یکی از مسائل مهم، توجه به افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن است. درواقع زمانی که کیفیت عملکرد سیستم ایمنی بدن کاهش یابد، بدن در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار می‌گیرد. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامینC مانند توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، لیموترش، سیب‌زمینی بخارپز و... همگی باعث تامین این ویتامین ضروری می‌شود.

از طرفی لازم است میزان پروتئین دریافتی کودک کافی باشد تا بدن او بتواند با عوامل بیماریزا مبارزه کند. درنهایت مصرف انواع میوه و سبزی ضروری است. این مواد، ضمن بالابردن عملکرد سیستم ایمنی بدن، به عملکرد بهتر سایر دستگاه‌های بدن نیز کمک می‌کند.

به طور مثال در بیماران ضروری است حتما دستگاه گوارش فعالیت کند. در غیر این صورت مشکلاتی برای بیمار ایجاد می‌شود. مصرف میوه و سبزی به این مساله کمک می‌کند.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها