همسویی اعراب با پادشاه عربستان در حمایت از کشتارهای مصر

قدردانی قاهره از ریاض

هزاران نفر درشماری از شهرهای مصر درمحکومیت کشتار اخیر و پایان دادن به تحصن درمیدانهای رابعه العدویه و النهضه درقاهره و جیزه با توسل به زور،تظاهرات کردند.تظاهرکنندگان همچنین تعدادی از کسانی را که درجریان سرکوب تحصنها در این دو میدان کشته شده بودند؛تشییع کردند.
کد خبر: ۵۸۸۵۰۸
تظاهرات هزاران مصری در محکومیت کشتار اخیر

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، حامیان محمد مرسی رئیس جمهور برکنارشده مصر درشهر اسکندریه درتظاهرات گسترده ای شرکت کردند وعکسهای برخی ازکشته ها را که درقتل عام رابعه العدویه و النهضه جان باختند دردست داشتند.بنا به گزارش رسانه‌های مصر، خشونت های روز پنجشنبه در شهر اسکندریه، سه کشته و پنجاه زخمی برجا گذاشته است.

درشهر فیوم نیز درمحکومیت قتل عام پایان دادن به این دو تحصن،شمار زیادی از مصریها تظاهرات کردند.تظاهرکنندگان درخیابانهای اصلی فیوم شعارهایی درمحکومیت کشتار تحصن کنندگان حامی مرسی شعارهایی دادند ومجازات قاتلان آنها را خواستار شدند و نماز میت برای کشته ها خواندند.

از طرف دیگر هزاران نفر از حامیان محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر و بستگان کشته ها در مقابل مسجد الایمان تظاهرات و کشتار در جریان پایان دادن به تحصن ها را در میدانهای رابعه العدویه و النهضه محکوم کردند و قصاص قاتلان را خواستار شدند. آنها همچنین به رها شدن اجساد تا اینکه متلاشی شوند اعتراض کردند.

در عین حال نیروهای مصری نیمه شب گذشته به مسجد الایمان در شهرک نصر در قاهره حمله کردند.

ارتش مصر دیشب دهها تن از اعضای اخوان المسلمین را در مقابل مسجد ایمان بازداشت کرد. منابع امنیتی مصر اعلام کردند هفده نفر که بیشتر آنها از نیروهای پلیس و ارتش بودند در چهل و هشت ساعت گذشته در حمله افراد مسلح در العریش در شمال سینا کشته و شصت و پنج نفر دیگر نیز زخمی شدند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره ، صدها نفر از بستگان کشته‌ها و کسانی که با آنها همدردی می کنند منتظر رسیدن اجساد کشته های حادثه پایان دادن به تحصنهای دو میدان رابعه العدویه و النهضه بودند.آمبولانسها برخی اجساد را بدون آنکه به بستگانشان تحویل دهند با خود بردند.

همچنین دستکم هفت نظامی مصری در حملات شب گذشته افراد مسلح به پاسگاه های ارتش و پلیس این کشور در شهر العریش کشته شدند.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، یک منبع امنیتی در مصر همچنین از زخمی شدن سه نظامی در این حملات در استان سینای شمالی خبر داد.

از سوی دیگر صدها نفر از طرفداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر به ساختمان استانداری الجیزه یورش بردند و آن را آتش زدند.

در حالیکه اخوان المسلمین شمار جان باختگان درگیری ها را 3000 نفر و شمار زخمی ها را 10 هزار نفر اعلام می کند؛ وزارت بهداشت دولت موقت مصر ادعا کرد: در درگیری‌های روز چهارشنبه در مصر 638 نفر کشته و 4200 نفر زخمی شدند.

اخوان المسلمین مصر برپایی « راهپیمایی میلیونی خشم » را پس از نماز جمعه در اعتراض به سرکوب خشونت آمیز اخیر تظاهرکنندگان به دست نیروهای امنیتی و کشته شدن صدها نفر از مردم در این اقدام سرکوبگرانه خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره ، اخوان المسلمین در بیانیه ای اعلام کرد :« به رغم اندوه و درد ناشی از شهدای ما،جنایت عاملان کودتای اخیر باعث افزایش اراده ما برای پایان دادن به این کودتا شده است.

رهبر اخوان المسلمین مصر گفت: «تظاهرات و اعتراضاتی که در نقاط مختلف مصر ادامه دارد بیانگر مخالفت مردم با حکومت نظامیان بر کشور است».محمد بدیع صبح جمعه در نامه ای که نسخه ای از آن به خبرگزاری آلمان رسید با بیان این مطلب افزود:« ادعای واگذاری حق برخورد با معترضان نتیجه اش کشتار در میدان های رابعه عدویه و النهضه در پایتخت و همچنین تکرار این فاجعه در دیگر استان های کشور بوده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان از قاهره، محمد بدیع در نامه خود افزود:« با وجود برخورد وحشیانه کودتاچیان، باز هم مردم قهرمان مصر برای دستیابی به حقوق از دست رفته خود به روند مسالمت آمیز مقاومت ادامه می دهند تا کودتا را سرنگون کنند».

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه از همه طرف ها در مصر خواست به خشونت در این کشور پایان دهند و نهایت خویشتنداری را به کار گیرند.این درخواست شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از کشته شدن صدها نفر از مردم به دست نیروهای امنیتی و پلیس مصر مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک ، ماریا کریستینا پرسوال سفیر آرژانتین در سازمان ملل متحد پس از نشست شورای امنیت به منظور گفتگو درباره اوضاع در مصر به خبرنگاران گفت اعضای شورای امنیت معتقدند ضروری است خشونت در مصر پایان یابد و طرف های درگیر در این کشور نهایت خویشتنداری را به خرج دهند.

یان الیاسون معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست پشت درهای بسته شورای امنیت ، گزارشی را درباره اوضاع در مصر ارائه کرد .

این نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره مصر به درخواست فرانسه ، انگلیس و استرالیا برگزار شد.

پرسوال که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای ماه اوت به عهده دارد افزود اعضای شورای امنیت در وهله نخست با خانواده های قربانیان حوادث اخیر در مصر ابراز همدردی و از کشته شدن مردم این کشور ابراز تاسف می کنند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز روز پنجشنبه در واکنش به کشتار در مصر ، رزمایش نظامی مشترک با این کشور را لغو و اعلام کرد همکاری عادی آمریکا با مصر نمی تواند با وجود سرکوب مرگبار مردم این کشور به دست نیروهای امنیتی ادامه یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت دولت آمریکا معتقد است حالت فوق العاده در مصر باید فورا لغو شود . وی تاکید کرد که واشنگتن در رابطه خود با مصر بازنگری می کند.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه پیشتر از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کرده بود پس از آنچه آنکارا قتل عام در مصر نامید ، نشستی فوق العاده برگزار کند.

خبرگزاری رسمی مصر، منا، اعلام کرد وزارت امور خارجه مصر روز پنجشنبه سفیر این کشور در ترکیه را برای رایزنی فرا خواند.

آنکارا نیز سفیر خود در قاهره را فرا خوانده است. این اقدام آنکارا پس از آن صورت گرفت که ترکیه حمله نیروهای امنیتی مصر را به حامیان محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده این کشور به شدت محکوم کرد.

کانادا روز پنجشنبه از تعطیلی سفارت خود در مصر به علت خشونت های این کشور و تضمین امنیت کارکنان خود خبر داد.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها