ستاره. ح هستم و از تبریز تماس می‌گیرم. پسر شش ماهه‌‌ای دارم که در ظاهر مشکلی ندارد، اما حدود ده روزی است که نزدیک به غروب آفتاب دچار تب خفیف در حد یک درجه شده و بی‌قراری می‌کند و تب خود به خود بعد از نیم ساعت قطع می‌شود. متخصص اطفال نیز فرزندم را معاینه کرده و به نتیجه‌ای نرسیده است. اما تب هنوز هم ادامه دارد. کمی هم بی‌اشتها شده است. علاوه بر این که مزاج او نیز حالت اسهالی دارد. ممکن است به عفونت درونی دچار شده باشد؟ مساله باید چطور بررسی شود؟
کد خبر: ۵۸۸۴۲۷

دکتر شیرین سیاح‌فر / متخصص عفونی اطفال

افزایش درجه حرارت بدن کودک می‌تواند علل عفونی و غیرعفونی داشته باشد. معمولا اگر تب به دلیل عفونت باشد، نمی‌تواند هر شب فقط به مدت نیم ساعت طول بکشد و خود به خود نیز برطرف شود. به همین دلیل ابتدا باید مطمئن شد که درجه حرارت بدن کودک بدرستی اندازه‌گیری شده است. بعضی از راه‌های اندازه‌گیری درجه حرارت مثلا استفاده از دماسنج‌هایی که روی پیشانی قرار می‌گیرند، ممکن است از دقت کافی برخوردار نباشند یا اندازه‌گیری درجه حرارت از راه زیر بغل ممکن است تحت تاثیر درجه حرارت محیط قرار گرفته و درجه حرارت واقعی بدن کودک را نشان ندهد. از طرف دیگر درجه حرارت بدن در طول شبانه روز ثابت نیست و ممکن است بین درجه حرارت بدن در زمان بیدار شدن از خواب در صبح با درجه حرارت بدن در بعد‌از‌ظهر و ابتدای شب حدود نیم درجه تفاوت وجود داشته باشد.

بهتر است ابتدا از وجود تب و میزان آن اطمینان حاصل کرد و سپس به دنبال دلیل آن بود. به همین دلیل توصیه می‌شود ابتدا درجه حرارت بیمار به مدت 48-24 ساعت با فواصل منظم و به روش دقیق و با دماسنج اندازه‌گیری شده و به متخصص اطفال نشان داده شود. در صورتی که طبق نظر متخصص اطفال، کودک تب داشته باشد و علتی در معاینه پیدا نشود بهتر است برای این بیمار در مرحله اول یک آزمایش ادرار همراه با «کشت» داده شود. والدین باید آگاه باشند که هر وقت کودک تب می‌کند و دلیل واضحی برای تب او در معاینه پیدا نمی‌شود، لزوما به معنی عفونت ویروسی نیست. مثلاعفونت ادراری در این سن می‌تواند با علائم غیراختصاصی مثل تب‌های بدون علت مشخص، علائم گوارشی مثل اسهال یا اضافه نشدن مناسب وزن تظاهر کند و با یک عفونت ویروسی اشتباه گرفته شود. هرچند همیشه باید مساله اسهال کودکان را جدی بگیرید، اما در این فصل، یعنی فصل تابستان، به دلیل بالارفتن خطر ابتلا به انواع عفونت‌های این فصل، باید اسهال کودکان جدی‌تر گرفته شود. بی‌آبی بدن ناشی از اسهال، به تنهایی یکی از نشانه‌هایی است که می‌تواند جان کودکان را به خطر بیندازد.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها