خبر سلامت

ارزش تغذیه‌ای فست‌فود را افزایش‌دهید

یک کارشناس ارشد تغذیه استفاده از میوه‌ها و سبزی‌های سالم و تازه همراه فست‌فودها را راهکاری برای افزایش ارزش غذایی آن برشمرد.
کد خبر: ۵۸۸۲۳۶

مریم زارعی در گفت‌وگو با فارس گفت: مصرف مقادیر مناسب این مواد می‌تواند ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن را تامین کرده و فیبر موجود در آنها با کاهش جذب چربی از اضافه وزن و چاقی پیشگیری می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین در کنار فست‌فودها به جای سس مایونز بهتر است از سس گوجه‌فرنگی که چربی کمتری دارد، استفاده شود تا چربی کمتری مصرف شود و به جای سیب‌زمینی سرخ شده هم می‌توان از سیب‌زمینی تنوری استفاده کرد. وی تاکید کرد: البته مصرف بی‌رویه فست‌فودها می‌تواند مشکلاتی چون چاقی و اضافه‌ وزن، بیماری‌های قلبی ـ‌ عروقی و اختلالات گوارشی و کبد را به همراه آورد، زیرا این نوع غذاها با کالری، نمک و چربی بویژه اسید چرب اشباع بالا و ویتامین و مواد معدنی اندک در درازمدت خطر ابتلا به فشارخون بالا را افزایش می‌دهد. همچنین نان‌های مورد استفاده در غذاهای آماده نیز غالبا بدون سبوس است که به کاهش دریافت فیبر مورد نیاز بدن منجر می‌شود.

درمان درد شانه در جوانی و میانسالی متفاوت است

یک ارتوپد و جراح شانه و دست گفت: دردهای شانه در دو گروه سنی جوانی و میانسالی ـ سالمندی تقسیم‌بندی می‌شود که ضربه، ضایعات ورزشی، بلند کردن اجسام سنگین، دیابت و کم‌کاری تیروئید از عوامل ایجاد درد در ناحیه شانه است.

علی دیانت در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در سنین جوانی درد شانه به علت تروما، ضایعات ورزشی، بلند کردن اجسام سنگین یا انجام بازی‌های پرتابی مانند دیسک، والیبال و بسکتبال به وجود می‌آید. دردهای شانه در این سنین به دلیل استفاده نادرست از شانه به وجود می‌آید و به التهاب تاندون‌ها و کپسول شانه منجر می‌شود که با استراحت، فیزیوتراپی و استفاده از داروهای ضدالتهاب بهبود می‌یابد. درد شانه به وجود آمده در ورزش‌هایی مثل بوکس و کشتی به دلیل پارگی تاندون‌های شانه است که درمان این موارد فقط جراحی است.

وی ادامه داد: در میانسالی شایع‌ترین درد شانه به دلیل شیوع رسوب کلسیم در تاندون‌های شانه است. درد در این روش، ناگهانی، شدید و شب هنگام شروع می‌شود که درمان آن به واسطه تزریق یک آمپول در محل رسوب است تا رسوب حل شود و بیمار بهبود یابد. در سن کهنسالی، شانه درد با درد و محدودیت حرکت همراه است که درمان آن فیزیوتراپی و استفاده از داروهای مسکن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها