بعد از پیروزی آقای روحانی در انتخابات، برخی افراد و جریان‌ها با استفاده از رسانه‌ها بخصوص رسانه اصلاح طلب سهم‌خواهی خود را در سطح کابینه و وزیران آغاز کرده و هم اکنون با معرفی کابینه و وزیران به مجلس، این سهم خواهی را در حلقه‌های پایین مدیریتی همچون مشاوران، معاونان، رؤسای سازمانها، استانداران و رده‌های پایین‌تر دنبال می‌کنند.
کد خبر: ۵۸۸۱۹۵
رسانه‌های سهم‌خواه از روحانی

«ژنرال‌های روحانی مامور تعیین کابینه شدند»، «کلیدداران روحانی چه کسانی هستند»، «یاران روحانی در دولت»، «آخرین گمانه‌زنی‌های کابینه روحانی»، «جدیدترین گمانه‌زنی‌های کابینه»، «لیست جدید از کابینه احتمالی روحانی»، «گمانه‌زنی با رنگ واقعیت»، «ادامه گمانه‌زنی‌ها» تنها چند تیتر از رسانه هاست که برخی افراد سهم خواه خواست، ایده و منویات قلبی خود را در لابلای این اخبار می گنجاندند.

گمانه‌زنی درباره کابینه بعد از اعلام نتایج انتخابات در 25 خرداد آغاز و در تیرماه نیز قوت یافت که البته در مردادماه و در واقع چند روز مانده بود به مراسم تنفیذ و تحلیف و یا همان زمان معرفی کابینه، به اوج خود رسید.

گمانه‌زنی‌هایی که اکثرا اهداف خاصی از آنها تعقیب می‌شد از سهم‌خواهی گرفته تا مطرح کردن نام افراد و افزایش وزن سیاسی آنها و به خصوص تاثیرگذاری در چینش کابینه.

گمانه‌زنی‌هایی که دفتر حسن روحانی رئیس‌جمهور آن را باعث مشوش کردن اذهان عمومی، خستگی ذهنی و فکری دانست و تاکید می‌کرد که توقعات نابجایی را در جامعه دامن می‌زند.

این سهم خواهی ها با نیات خاص و بعضا متفاوت تا بدانجا پیش رفت که دفتر رئیس جمهور مجبور شد رسما اطلاعیه‌ای صادر کرده و از رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی خواست که به این گمانه‌زنی‌های خود پایان داده و اجازه دهند رئیس‌جمهور با دقت و آرامش بررسی‌های خود را در مهلت مقرر به سرانجام رساند.

اما آنچه باعث تشدید و شتاب این فضای گمانه‌زنی می شد، علائق اطرافیان افرادی بود که حتی سعی می‌کردند جلسات اولیه روحانی با آن فرد را به عنوان گزینه نهایی رئیس‌جمهور برای وزارتخانه خاص مطرح و در گام بعدی برای انتشار در رسانه‌ها اقدام می‌کردند؛ البته شواهد این ادعا، با تورق و نگاه سطحی به رسانه‌های اصلاح طلب قابل اثبات است که بارها و بارها تکرار هم شد.

سوال این بود که این گمانه زنی ها چرا و از سوی چه کسانی مطرح و با چه انگیزه و اهدافی تعقیب و رسانه ای می شد؟

با قدری تامل و تفکر می توان دریافت که این گمانه‌زنی‌ها بیشتر از سوی جریانات و افرادی که از کابینه سهم‌خواهی می‌کردند، طرح و دامن زده می‌شد و در پس مطرح کردن چند نام، سعی می‌کردند تا نام افراد مد نظر خود را در لابه‌لای این گمانه‌زنی‌ها بگنجانند.

اما در تقسیم‌بندی این گمانه‌زنی‌ها می‌توان دو مقطع را از هم تفکیک کرد. مقطع اول تا معرفی کابینه یعنی 12 مرداد و مقطع دوم بعد از آن. البته در هر یک از این مقاطع نوع و ترکیب این گمانه‌زنی‌ها فرق می‌کرد. چرا که در مقطع اول شاهد بودیم بیشتر در خصوص چینش 18 وزیر در کابینه گمانه زنی صورت می گرفت به عبارت دیگر سطح گمانه زنی ها در مقطع اول وزیر و مقامات بالاتر یعنی معاون اول رئیس‌جمهور را در بر می گرفت.

اما در مقطع دوم که بعد از معرفی کابینه صورت می‌گیرد، سطح گمانه‌زنی‌ها شامل مشاوران، معاونان، روسای سازمانها،  استانداران و رده‌های پایین‌تر را در بر می‌گیرد که این سطح گمانه‌زنی‌ها هم‌اکنون بازار داغ خود را می‌گذارند و به خصوص در روزهای آینده حتی داغ‌تر هم خواهد شد.

در همین راستا شاهد بودیم که طی روزهای گذشته نام برخی افراد برای پست‌ها و مسئولیت‌هایی مطرح شده حتی برخی پا را فراتر گذاشته و افرادی را برای مسئولیتی مطرح می‌کردند که حکم آنها باید از سوی وزیری زده شود که هنوز از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد نگرفته  است.

البته این گمانه‌زنی‌ها فقط و فقط در انتصابات خلاصه نشد بلکه حتی عزل و استعفای مدیرانی که از دولت قبل بر سر کار  باقی مانده بودند را در بر می‌گیرد.

در هر حال دولت روحانی در روزهای آینده با رای مجلس شورای اسلامی تشکیل و تکمیل می‌شود و البته این خطی بر پایان گمانه‌زنی‌ها نخواهد بود چرا که سهم‌خواهی در رده‌های پایین مدیریتی ادامه خواهد یافت و البته به نظر می‌رسد این سهم‌خواهی در این رده بیشتر و زیادتر هم باشد چرا که در حلقه‌های پایین مدیریتی دربرگیری بیشتری داشته و طبیعتا افراد سهم‌خواه هم بیشتر خواهند بود. 

یوسف اسدی - مدیر کل سیاسی فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها