وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: برنامه من برای وزارت پیش از این تقدیم مجلس شده است و خوشحالم که این برنامه حلقه دیگری از تلاش های ارزنده همه مسئولانی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون کشور را به سوی افقی روشن از علم و فناوری پیش بردند.
کد خبر: ۵۸۸۴۰۰
دفاع میلی منفرد، وزیر پیشنهادی علوم از برنامه های خود

به گزارش واحد مرکزی خبر ؛ میلی منفرد در دفاع از برنامه های خود به عنوان وزیر پیشنهادی علوم ضمن تشکر از نمایندگان که با حساسیت و حوصله به برنامه های وزارتخانه پرداختند ، افزود: هدف اصلی برنامه حرکتی پرشتاب تر و همه جانبه در تقویت روند تولید علم و رشد و توسعه علمی در محیطی با نشاط با ثبات ، آرام ، بدون تنش و به دور از حاشیه ها و معیارهای غیر علمی است.

وی گفت: برنامه من یعنی علم در خدمت توسعه و پیشرفت و علم در خدمت اقتدار و سرآمد ملی و علم در خدمت گفتمان اعتدال است.

میلی منفرد ادامه داد: درباره ضرورت نخست یعنی تصریح توسعه علمی که ضرورت توسعه همه جانبه و پایدار کشور است به صورت بخشی و فرابخشی تلاش خواهم کرد.

وی گفت:‌ کوشش خواهم کرد وزارت در این راه با برطرف ساختن گام به گام چالش ها و مشکلات کنونی و نیز راه دستیابی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و مراکز فناوری را به پیشرفت بیش از پیش علم و فناوری و رشد معنوی و اخلاقی هموار خواهد کرد و سهم خود را برای موفقیت دولت یازدهم در انجام این مسئولیت دینی و علمی به خوبی ایفا خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی علوم در ادامه افزود: برنامه من افزون بر کاربست رهنمودهای مقام معظم رهبری برپایه هشت سند بالادستی کشور یعنی قانون اساسی ، سند چشم انداز 1404 ، سیاست های کلی نظام برای رشد و توسعه علمی و تحقیقاتی کشور ، سند رشد و توسعه فناوری در کشور ، قانون برنامه پنج ساله پنجم ، قانون وزارت ، سند نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی تنظیم شده است.

میلی منفرد ادامه داد: من در همین جا تاکید می کنم سند دانشگاه اسلامی مصوب شده است و آن را در دانشگاه ها با قدرت پیش خواهم برد.

وزیر پیشنهادی علوم در ادامه سخنانش گفت :عصر حاضر که در آن زندگی می کنیم عصر اطلاعات است یعنی تولید دانش محور می شود صنعت و کشاورزی با کمک فناوری اطلاعات بازسازی  و تجارت و بازرگانی جهانی می شود .

میلی منفرد در دفاع از برنامه های خود افزود :  پژوهش و تحقیقات مبنای مدیریت و تصمیم گیری قرار می گیرد و علم همگانی می شود .

وی گفت : ما درشرایطی هستیم که تعداد کل دانشجویان اعم از دولتی و غیر دولتی بالغ بر 4/4 میلیون نفر است و دانشجویان دوران تحصیلات تکمیلی اعم از کارشناسی ارشد و دکتری بالغ بر 400 هزار نفر و دانشجویان دوره دکتری تخصصی بالغ بر 45000 نفر است .

میلی منفرد افزود : ارتقاء کیفیت برنامه های آموزشی و بهبود وضع موجود در اولویت قرار خواهد گرفت و برای ارتقای فعالیت های آموزشی در شهرستانها تلاش خواهم کرد .

وی گفت: در فاصله سالهای 67 تا 72 که در وزارتخانه حضور داشتم 20 دانشگاه بویژه در شهرستانها ایجاد شد و بسیاری از زیرساختهای اصلی در آن زمان شکل گرفت .

وزیر پیشنهادی علوم اظهار داشت: من این مسیر را ادامه خواهم داد ، پارکهای فناوری و مراکز رشدو توسعه علمی را توسعه خواهم داد ، در حال حاضر 115 مرکز رشد و واحد های فناوری در این پارکها مستقر است و بالغ بر 2000 واحد دانش بنیان در این مجموعه فعالیت می کنند.

میلی منفرد گفت: افزایش شرکتهای دانش بنیان به عنوان راه حل باید موردتوجه قرار گیرد و تعداد این شرکتها به حدود 2000 واحد افزایش یابد رشد مقالات علمی که زیرساخت آن به فرموده مقام معظم رهبری از 12 سال قبل آغاز شده است منجر به این شده است که در هفت ماهه اول سال 2012 از این حیث در رتبه شانزدهم جهان قرار گرفتیم وباید این مسیر را نهادینه کرد.

وی افزود: در حال حاضر 310 موسسه آموزشی و بالغ بر 340 دانشگاه و 28 مرکز آموزشی زیر نظر دستگاههای علمی فعالیت می کنند .

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همگرایی و هم افزایی ما بین مراکز دولتی و غیر دولتی و هدایت آنها برای تولید دانش کاربردی و شکل دهی نسل جدید دانشگاه هاست که از جمله برنامه های اینجانب است.

آقای میلی منفرد در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس برای دفاع از برنامه های خود افزود: بهره گیری از نتایج تحقیق و فناوری به مراکز تولیدی مورد توجه قرار خواهد گرفت و ارتباط دانشگاه با صنعت را به جد به پیش خواهم برد.

وی گفت: ضرورت دوم در برنامه های من علم در خدمت قدرت ملی است و در زمانه ما علم به سرعت به فناوری و فناوری به سرعت به قدرت تبدیل می شود.

میلی منفرد افزود: توسعه علم و فناوری سرچشمه قدرت ملی در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، نظامی و فرهنگی، فرامرزی، فضایی و سرزمینی برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: ضرورت سوم نسبت بین علم و گفتمان اعتدال است؛ اعتدال امروز ترجمان رأی مردم در 24 خرداد است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: گسترش اعتدال و عقلانیت و اخلاق علمی و ثبات مدیریت و بالا بردن مشارکت دانشگاهیان با محیط های علمی ازجمله اهداف اصلی در برنامه های من است.

میلی منفرد گفت: من دنبال نگاه اعتدال و توازن هستم، اعتدال یعنی توازن بین حرف و عمل، اعتماد و کنترل، همکاری و رقابت، وفاق و اختلاف، ثبات و تغییر، استقلال و وابستگی و توازن بین ظرفیت های محیطی و تلاطم محیطی است و من بر اساس این شرایط و اهداف و در شرایط کنونی قبول مسئولیت کردم چون اطمینان دارم می شود و می باید کاری کرد.

وی افزود: در صحبت حضوری با آقای روحانی دغدغه های ایشان را در این حوزه، دغدغه های خود دیدم که در رأس آن توسعه علمی و علم در خدمت اقتدار ملی است که از طریق دانشگاهی آرام و با نشاط می توان دنبال کرد، دانشگاه با نشاط، انسان با نشاط و جامعه با نشاط می سازد و مسیر جهاد علمی را هموار می کند.

میلی منفرد گفت: دلیل آمدنم امید و انتظاری است که در میان دانشگاهیان به وجود آمده است و اقشار وسیعی از آنها در این روزها من را شرمنده کرده اند.

وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه محل رشد سیاسی دانشجوست اما محل جدال احزاب نیست.

میلی منفرد در ادامه دفاعیات خود افزود : در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان که سوال کرده بود اگر وزیر شوم از چه فضای فرهنگی - سیاسی و علمی در دانشگاه حمایت خواهم کرد؟ باید بگویم دانشگاه از نظر من محل پرورش علم ، پرورش منطق و قانونمندی و قانون مداری است.

وی گفت :  دانشگاه از نظر من محل حضور سلایق مختلف سیاسی در فضایی آرام و قانونمند است و دانشگاه از نظر من به هیچ عنوان در خدمت اغراض سیاسی گروه خاصی نخواهد بود.

میلی منفرد ادامه داد: دانشگاه را نه به زور می توان سیاسی کرد و نه به زور می توان غیر سیاسی کرد؛ دانشگاه ، دانشگاه است و باید بگذاریم دانشگاه با منطق و متد علمی خود کار کند.

وی گفت: دانشگاه از نظر من محل افکار کلیشه ای و مثل هم بودن نیست بلکه محل افکار و سلایق مختلف است که با هماهنگی و قانون مداری در کنار هم مسیر پیشرفت علمی را محقق می سازد.

وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که دانشگاه محل ظهور و بروز ارزش های اسلامی است ، افزود: دانشگاه از نظر من محل پایبندی به ارزش های اسلامی و انقلاب است و دانشگاهی از نظر من مطلوب است که در چارچوب منویات امام و رهبری اداره شود.

میلی منفرد گفت: دانشگاهی که در آن استاد و دانشجو مأیوس باشند دور از شأن نظام است؛ در دانشگاهی که در آن استاد و دانشجو به هر بهانه ای تحقیر شوند در واقع علم تحقیر شده است و این موضوع سبب ناتوانی و ناکارآمدی اثربخشی اجتماعی دانشگاه می شود.

وی افزود: از نظر من دانشگاه محل اجتماعی شدن و رشد سیاسی دانشجویان خواهد بود.

میلی منفرد در تشریح سوابق انقلابی خود نیز گفت: فرزند انقلاب هستم و بزرگترین افتخارم این است که از سال 63 معاون جنگ دانشگاه ها بوده ام و حضور مستمری در جبهه داشته ام.

وی افزود:‌ افتخار می کنم بالاترین خدمات را به ایثارگران و خانواده شهدا انجام داده ام و همیشه بدون شعار در تحقق منویات امام و رهبری کوشیده ام و همیشه دغدغه نظام و رسیدن به اهداف آن را داشته ام.

وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: عضو هیچ حزب و گروهی نبوده ام اما اعتقاد دارم ظرفیت انقلاب آنقدر کوچک و تنگ نیست که برخی از منتقدان من به آن اشاره کرده اند.

میلی منفرد افزود: عضویت در نهادهای مدنی را عیب نمی دانم و از این که برخی سلایق سیاسی ظرفیت های انقلاب را با دید محدودی می نگرند ، نگرانم.

نظر مخالفان و موافقان درباره وزیر پیشنهادی علوم

پس از دفاعیات وزیر پیشنهادی صنعت ، معدن و تجارت از برنامه های خود نوبت به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری رسید ، که مخالفان و موافقان تصدی وی نظرهای خود را بیان کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، نماینده همدان در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ،‌وزارت مادر تخصصی است که نیروهای مورد نیاز همه وزارتخانه ها در آن تربیت می شوند به این علت چشم طمع دشمنان انقلاب اسلامی بیش از همه وزراتخانه ها متوجه این وزارتخانه عظیم و کلیدی است.

آقای کارخانه  افزود: در این جلسه صحبت درباره وزارتخانه ای است که به عنوان مغز افزار نظام جمهوری اسلامی مطرح است.

وی گفت: اگر وزارتخانه های راه و شهرسازی ،‌نفت و جهاد کشاورزی با آب، خاک و سرزمین سروکار دارند این وزارتخانه با قلب های تپنده، نخبه و بالنده هزاران جوان مرتبط است.

کارخانه افزود: علت مخالفت استکبار جهانی با جمهوری اسلامی شتاب پرافتخار علمی ماست که در دانشگاهها پرچم عزت و اقتدار ملی ایران به اهتزاز در می آید.

وی گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با استادان دانشگاه فرمودند،  دشمن در صدد است جلوی پیشرفت علمی کشورمان را با جنجال آفرینی و تبدیل مسائل صنفی به سیاسی بگیرد و به ما ضربه بزند پس باید درباره این وزارتخانه با کمال دقت و بصیرت عمل کنیم.

مخالف وزیر پیشنهادی علوم گفت: برنامه پیشنهادی ایشان بیشتر به یک متن توصیفی علمی شبیه است تا یک برنامه.

ابراهیم کارخانه برنامه نیلی منفرد را کلی و فاقد راهکارهای عملیاتی خواند و با ذکر مصادیقی از این برنامه گفت: برنامه پیشنهادی باید دارای راهبردها و راهکارهای شفاف عملیاتی باشد و نقشه راه وزارت علوم است.

وی افزود: به رغم تاکیدات مقام معظم رهبری درباره جایگاه علوم انسانی و برنامه پنجم توسعه در حوزه علم و فناوری متأسفانه در این برنامه هیچ اشاره قابل توجهی به آن نشده است.

کارخانه نقشه جامع علمی کشور را فاقد سهم در این برنامه خواند و با اشاره به دیگر موارد برنامه وزیر پیشنهادی وزیر علوم گفت :این برنامه دارای نکات ضعف بسیاری است و  عملیاتی نیست .

وی گفت : در برنامه ایشان به مسائل مهم و اساسی همچون پژوهش،فناوری ،نوآوری صنعت چرخه ارتباط دانش و صنعت اشاره نشده است .

کارخانه افزود: در ابتدای این برنامه اشاره شده که دکتر میلی منفرد دارای 87 مقاله است در حالی که در خلاصه آخر به 150 مقاله اشاره شده ؛ کدام درست است ؟

کارخانه افزود: در بخش پایان نامه هم 36 مورد برای ایشان اشاره شده در صورتیکه در انتهای  برنامه به بیش از 100 مورد اشاره شده  کدام درست است ؟

سخنان نماینده چناران در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم

نماینده چناران در ابتدای سخنانش با تبریک به رئیس جمهور و آرزوی موفقیت برای وزرای پیشنهادی  گفت: اولاً که در سال 1404 باید به رتبه اول علمی منطقه دست پیدا کنیم که این موضوع مستلزم رویکرد علمی متولیان وزارت علوم و ایجاد آرامش در دانشگاه هاست.

محمد دهقانی در سخنان خود در صحن علنی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دغدغه ای که ما در محیط دانشجویی داریم این است که تندروی های سیاسی و التهاب های اجتماعی دانشجویان را از وظیفه اصلی شان دور کند.

وی افزود: ما وضعیت خاصی در دنیا داریم همانطور که می بینید ما دچار تحریم و فشارهای اقتصادی هستیم که مردم را اذیت می کند.

دهقانی گفت: اگر فشارهای اقتصادی با التهاب های سیاسی آمیخته بشود؛ این برای نظام خطرناک است.

این نماینده مجلس ادامه داد: امروز مسائل مصر را هم داریم؛ تجربه و عبرت است برای ما اگر دقت نکنیم آن اتفاقاتی که در برخی از کشورها افتاده ممکن است برای کشور ما بیفتد.

وی افزود: اما راجع به دکتر میلی منفرد من عرض کنم که ایشان را سالهاست می شناسم و رابطه انسانی و عاطفی بین ما وجود دارد.

دهقانی افزود: ما از سال 76 که آقای دکتر میلی منفرد معاون دانشجویی وزیر علوم بودند جلساتی داشتیم و ایشان را از نزدیک می شناسم.

وی گفت: ایشان از لحاظ علمی شخصیت خوب و متین  و با وقار هستند، نقطه ضعف شخصی درباره آن ندیده ایم، اما ایشان مدتی مدیر بودند و ما به سابقه ایشان مراجعه می کنیم.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی علوم افزود: آقای دکتر میلی منفرد سیاسی ترین معاونت وزارت علوم را بر عهده داشتند و در آن زمان اتفاقاتی افتاده قبل از این که آقای دکتر میلی منفرد و تیم همراه ایشان بر وزارت علوم حاکم شوند، دفتر تحکیم وحدت از مدافعین نظام و انقلاب بود اما با آمدن این تیم و شخصیت دکتر میلی منفرد به تدریج عناصر افراطی و بی اعتقاد به نظام اسلامی به درون دفاتر تحکیم نفوذ داده شدند و نیروهای متدین و مذهبی به تدریج از دفاتر اخراج شدند.

دهقانی گفت: در بین دفاتر تحکیم وحدت افراطی ترین و تندروترین دفتر تحکیم انجمن امیرکبیر بود و آقای دکتر منفرد عملاً و رسماً از آن انجمن حمایت می کردند.

وی افزود: آقای دکتر منفرد، آقای علی افشاری را می شناسند زیرا آقای علی افشاری دبیر آن انجمن بود و مورد حمایت دکتر میلی منفرد بودند.

دهقانی گفت: بعضی از این افراد 9 ترم مشروطی داشته اند، اما از دانشگاه اخراج نمی شدند، بعضی از این افراد در دانشگاه امیرکبیر در کمیته انضباطی محکوم شده بودند اما دکتر میلی منفرد در وزارتخانه خودشان راساً بدون این که حتی محکومیت آنها را در کمیته انضباطی ببرد حکم دانشگاه را لغو کردند.

وی افزود: اتفاقات و جریان سیاسی حاکم آن زمان با برنامه این حمایت ها و جریان افراطی را حمایت می کردند؛ آنها برنامه داشتند و تئوری فشار از پایین و چانه زنی از بالا بود.

دهقانی گفت: این تئوری فشار از پایین و چانه زنی از بالا، اوجش را در 18 تیر سال 78 دیدیم و مسائلی که بعد از آن افتاد.

وی افزود: وزیر علوم آن زمان باید منشأ آرامش بود خودش رفت استعفا داد و بنزین بر شعله آن التهاب ها ریخت.

دهقانی گفت: عناصری که در مجموعه معاونت دانشجویی آن زمان بودند آنها چه نقشی را ایفا کردند، پنج روز کشور دچار التهاب شد، منافقین سوءاستفاده کردند و آشوب های خیابانی به پا کردند و متأسفانه عناصری که در آن زمان در وزارت علوم حاکم بودند نه تنها کمک به پایان دادن این موضوع نمی کردند بلکه بر این التهاب ها می افزودند.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی علوم افزود: اما انتظار داشتیم بعد از آنچه که اتفاق افتاد عبرت می شد، اما آقای علی افشاری را آن زمان دکتر میلی منفرد که می شناختند به عنوان استاد و به عنوان معاون وزیر، آیا نمی توانستند امثال آقای علی افشاری را به گونه ای مدیریت کنند که در این کشور بمانند و در این فضای وطن تنفس کنند؟ نه این که اینها امروز تنفس در فضای وطن را کنار بگذارند و خودشان را وابسته به لجن زار سرویس های سیاسی و رسانه ای بیگانه کنند.

دهقانی گفت: اگر شما آنها را اداره می کردید کاش آنها را در همین کشور نگه می داشتید، کاش بعضی از مدیران خودتان را کنترل می کردید که سرنوشتشان به زندان ها نیفتد.

وی افزود:‌ اما شما نتوانستید این کار را بکنید و اگر آنها شما را اداره می کردند که وا ویلا و اگر شما آنها را اداره می کردید؛ این اتفاقی بود که متأسفانه افتاد.

دهقان مخالف وزیر پیشنهادی علوم در ادامه گفت: آقای میلی منفرد مدتی قائم مقام وزیر بودید، بعنوان سرپرست وزارتخانه بودید، یکی از مسئولین نظام بودید، بعد از اتفاقات سال 88 جنابعالی در تحصن ها شرکت کردید، فیلمش هم موجود است.

وی افزود: 150 دانشجو هم دنبال این بودند که امتحانات پایان ترم سال 88 برگزار نشود، آنها آمدند مقابل ساختمان خیام تحصن کردند، شما رفتید در میان دانشجویان حضور یافتید، فیلمش موجود است و بعضی اخبار رسمی می گوید جنابعالی در آن زمان حمایت می کردید از اینکه امتحانات تعطیل شود.

دهقان گفت: با توجه به سوابقی که موجود است ما از سوابق مدیریتی ایشان التهاب آفرینی دیدیم؛ نه شخص ایشان در دوران مدیریت اش، بلکه توسط برخی مدیران ایشان التهاب آفرینی، آشوب، درگیریهای دانشجویی داشتیم؛ این فضای نا آرام زمینه پیشرفت علمی را فراهم نمی کند.

سخنان نماینده پاکدشت، مخالف وزیر پیشنهادی علوم

نماینده پاکدشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که طبق گفته مسئولان بیشترین برنامه ای که مردم در رسانه ملی به آن توجه می کنند بحث همین رأی اعتماد است گفت: ان شاءالله باید با یک دقت و ظرافتی همه مسائل مورد توجه و بررسی قرار گیرد که بتواند آن پختگی و عنایت لازم را در  مسائل ایجاد کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای بشیری با اشاره به فرمایش مولا الموحدین علی بن ابیطالب (ع)گفت: ایشان خطاب به مالک می فرمایند«ای مالک در انتخاب و به کارگیری کارگزاران هیچ گونه واسطه و شفاعتی را نپذیر و قبول نکن مگر شفاعت کفایت و امانتداری».

وی افزود: آنچه که در این برنامه ها مطرح است بحث کفایت و امانتداری است.

بشیری با اشاره به این که وزارت علوم پیشانی توسعه علمی کشور است ، گفت: وی چیزی در حدود 14مورد از موارد بسیار اساسی که برای وزارت علوم مدنظر است و باید به آن توجه بکنند متأسفانه عنایت نکرده است که من اشاره می کنم.

وی افزود: یکی از این موارد تدوین و توسعه ارتقای کیفی رشته های علوم انسانی است.

بشیری گفت: حمایت مالی از پژوهش های تقاضامحور مشترک بسیار مهم است.

وی افزود: ما امروز در دنیا اگر افتخار می کنیم و استکبار جهانی هم به شدت علیه ما موضع گرفته به خاطر همین پیشرفت علمی کشور است.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی علوم گفت: ما رتبه شانزدهم علمی دنیا را داریم ، و با توجه به پیش بینی هایی که مراجع بین المللی معتبر هم دارند طی هشت سال آینده ما به رتبه های چهارم می رسیم آنها نگرانی شان برای این است.

بشیری گفت: امروز فردی کارآمد می خواهیم که بتواند تولیت و مدیریت این دستگاه و ماشین عظیم علمی کشور را با سرعت مناسب و منطقی به جلو ببرد و این مسئله بسیار مهم است.

نماینده پاکدشت مخالف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات در ادامه گفت: به موضوع حمایت مالی از پژوهش های علمی ، همچنین تأمین و پرداخت هزینه ثبت اختراعات که بسیار هم مهم است توجه نشده است.

فرهاد بشیری با بیان این که دانشگاه های زیادی مورد بازدید قرار گرفته اند که مشخص شد توجه چندانی به آنها نشده است افزود: ما شهرستان های صد هزار نفره داریم که اکنون 20 هزار دانشجو دارند اما می بینیم تاکنون نسبت به پرداخت بخشی از جوایز بیمه جامع سلامت نوآوران علمی ، همچنین اجرای سند راهبردی که حاکی از سطح شاخص توسعه انسانی است عنایت نشده است.

وی گفت: به موضوع تأسیس شعبه دانشگاه ها در مناطق صنعتی و آزاد تجاری توجه نشده این در حالی است که ما حماسه سیاسی را پشت سر گذاشتیم که مقام معظم رهبری به مناسبت همین سال بر توسعه علمی و اقتصادی کشور تاکید دارند.

بشیری افزود: همچنین برای توسعه کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها کاری انجام نشده و به اقشار دانشگاهی در جهت رشد و توسعه علمی آنها عنایت چندانی نشده ضمن این که برای تبدیل نشدن وزارت علوم به پایگاه  دشمن جایگاهی که سرویس های جاسوسی به آن توجه ویژه دارند کار ویژه ای صورت نگرفته است.

وی گفت: در خصوص اهداف ، جمعیت ها و انجمن های سیاسی باید برنامه ریزی کرد و مردم ما به ویژه خون داده ها و اسیرداده ها با ما تماس می گیرند و می گویند به این موضوعات توجه کنید چرا که دانشگاه ها اتاق جنگ نیستند در حالی که ما دیدیم دانشگاه تهران اتاق جنگ شده بود و در مقابل دانشگاه تهران چادرهایی نصب شده بود که کمک جمع می کردند و این کمک ها به ضد انقلاب پرداخت می شد.

بشیری افزود: آن چه مسئله است بحث کارنامه شخص آقای میلی منفرد است که عرض می کنم. در سال 88 وی برنامه ای دارد که مطرح می کنم.

نماینده پاکدشت در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فردی صالح و شایسته انتخاب شود .

آقای بشیری که در مخالفت با آقای میلی منفرد صحبت می کرد، افزود: آقای دکتر روحانی رئیس جمهور هم در این جلسه حضور دارد که فتنه را پدیده آمریکایی و اسرائیلی و خیانت به مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران می داند.

وی گفت: آقای میلی منفرد وزیر پیشنهادی وزارت علوم در سال 88 در ایجاد التهاب در دانشگاه ها نقش اساسی داشت که نوار آن هم موجود است .

بشیری افزود: همین مسئله باعث می شود آقای میلی منفرد بازداشت شود البته آقای مطهری هم اشاره کرد که وی بازداشت نشده است اما آن شخصی را که آقای مطهری استناد کرده است می شناسم وی در زمان فتنه کوچکترین موضعی نگرفته است و آنچه باعث آزادسازی آقای میلی منفرد می شود وساطت آقای محمدی است.

در ادامه نوار مورد اشاره آقای پاکدشت پخش شد.

نماینده پاکدشت پس از پخش نوار گفت: آقای میلی منفرد در آن برنامه بود و در نوار دقیقاً مشخص است.

وی افزود: دوستان و بزرگواران قضاوت کنند مسائل دیگری هم وجود دارد و اشاره می کنم.

آقای بشیری گفت: حزب الله و مردم عزیز نگرانند دانشگاه به تسلط کشیده شود و آقای میلی منفرد شخصیت بسیار رقیقی دارد.

آقای بشیری تأکید کرد: مهارت مدیریتی این است که هر جا نیاز شد مدیریت کنیم نه اینکه دیگران ما را مدیریت کنند که در آن صورت فاجعه به بار می آورد.

وی افزود: پمپاژ گرایش های سیاسی افراطی و گرفتار شدن مراکز علمی و پژوهشی و فرهنگی کشور و سیاسی کاری وی بسیار پر رنگ است.

نماینده پاکدشت اظهار داشت: مقام معظم رهبری هم عنایت دارند که حالا که ماشین علمی کشور به حرکت درآمده است باید مراقبت و توجه کنیم دانشگاه ها به سمت کوچ نروند و برای پیشرفت همه جانبه کشور باید تلاش کنیم این کاروان به خوبی به پیش برود و این امانت به وزیر صالح داده شود و شایستگی های لازم داشته باشد و حداقل کف توانمندی و کفایت لازم را برای مدیریت زیرمجموعه خود داشته باشد.

آقای بشیری افزود: حضرت امام راحل هم می فرمودند اگر در این مجلس مطلبی را بگذرانید و خدای ناخواسته مخالف باشد از اسلام نمی توانید عذری را برای خود پیدا کنید.

وی دوباره به اظهارات علی مطهری اشاره کرد و گفت: جناب آقای مطهری هنوز گرد یتیمی از چهره شما پاک نشده و توطئه دشمن امثال مطهری ها را از ما گرفته است، باید خیلی دقت داشته باشیم.

سخنان مطهری موافق وزیر پیشنهادی علوم

نماینده مردم تهران ، ری ، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی بعنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم، گفت : می خواهم از نگاه مخالفان وزارت آقای میلی منفرد صحبت کنم.

علی مطهری افزود: مخالفان ابتدا ایشان را یک اصلاح طلب تندرو فرض کردند و بعد آثاری را بر این مطلب مترتب کردند.

وی گفت: البته ما این حساسیت های مخالفان را ارج می نهیم زیرا به طور قطع باید دقت لازم و حساسیت اعمال شود.

نماینده تهران افزود: بطور کلی اصولگرایان در ارتباط با دانشگاهیان معمولاً دو نگرانی از ناحیه مدیریت اصلاح طلبان برای وزارت علوم دارند که ابتدا تبلیغ سکولاریزم و ایجاد تنش در دانشگاه هاست و در مرحله بعد تسامح و تساهل فرهنگی در دانشگاه هاست که البته هر دو نگرانی هم به جا و درست است.

آقای مطهری گفت: سابقه دولت اصلاحات این مطلب را نشان می دهد که برخی از اصلاح طلبان تندرو این دو کار را انجام می دادند.

وی افزود: البته اصلاح طلبان هم دو نگرانی از اصولگرایان دارند که یکی محدود شدن آزادی بیان و بی اعتنایی به حقوق شهروندی به نام دین و اسلام و دوم سختگیری های فرهنگی و محدود شدن آزادی های اجتماعی است؛ بنابراین این نگرانی ها طرفینی است.

آقای مطهری افزود: اما مسئله سکولاریزم در دانشگاه ها که مخالفان نگران این موضوع هستند به این معناست که حکومت دینی و دموکراسی مثلاً با هم سازگار نیستند و این یک تناقض و پارادوکس است یا مناقشه در اصل ولایت فقیه که اصل ولایت فقیه با دموکراسی سازگار نیست و از این قبیل موارد که در آن دوره گاهی از طرف تندروها وجود داشت.

نماینده تهران گفت: مسئله تسامح و تساهل فرهنگی به معنای بی توجهی به مسائل اخلاقی دانشگاه هاست که مثلاً برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی و از این قبیل که گاهی توجه لازم به این مسائل نمی شد.

علی مطهری افزود: با شناختی که بنده از جناب دکتر میلی منفرد دارم هیچ یک از این دو نگرانی موجه نیست.

وی اضافه کرد: با تماسی که با حجت الاسلام محسن قمی نماینده وقت ولی فقیه در دانشگاهها داشتم از ایشان درباره مسئولیت آقای منفرد در آن دوره که معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت علوم بود سوال کردم که به من پاسخ داد " آقای منفرد شخصیتی مؤدب، پرکار و متدین است که در آن مدت هیچ مشکلی با ایشان نداشتیم" .

آقای مطهری گفت: از یکی از روسای فعلی دانشگاه ها هم که از هواداران دولت دهم است و از نظر گرایش سیاسی نزدیک به جبهه پایداری است درباره ایشان سوال کردم که ایشان پیامکی را برای من به این عبارت فرستاد " بنده در سه نوبت دوره های آمادگی و تقویتی کارشناسی ارشد در تیم اجرایی دکتر منفرد بودم، نامبرده متدین ، بسیار علاقمند به انقلاب اسلامی و مددکار ارتقای ایثارگران دانشجویان رزمنده بود و تلاش فراوانی برای حضور قانونمند آنان به عمل آورد . آقای منفرد دارای خانواده ای متدین است و در بورس نمودن بسیاری از رزمندگان در دوره مسئولیت خود نقش اول داشت؛ فارغ از اشراف گری و بسیار آرام و خونسرد و در عین حال دارای مدیریتی قاطع است و اهل تحرک و سفر برای پیگیری امور است؛ تمام بچه های همراه تیم اجرایی وی در آن زمان از رزمندگان متدین بودند و تعدادی از آنان در دولت نهم و دهم همکار معاونت دانشجویی وزارت علوم هستند؛ در آن زمان او با بنیه اعتقادی قوی و به دلیل علاقمندی به فرهنگ ایثار،‌جهاد و شهادت بارها به دفاع از حضور دانشجویان شاهد و ایثارگر پرداخت " .

نماینده تهران گفت: بنابراین تصویری که عده ای از آقای دکتر منفرد ترسیم کردند تصویر درستی نیست.

نماینده مردم تهران، ری ، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی گفت:آن تصاویری که برخی از دوستان از دکتر میلی منفرد ترسیم کرده اند درست نیست و  می گویند اگر وی وزیر شود تنش های سیاسی و ابتذال فرهنگی در دانشگاه ها رواج پیدا می کند  و حاکم می شود .

‌آقای مطهری  در ادامه بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی افزود :  از نظر من دکتر منفرد یک حزب اللهی معتدل و روشن بین است .

وی گفت : اما ایرادهای دیگری که به آقای میلی منفرد می گیرند مسئله بورسیه دانشجویان است و می گویند در دوران مدیریت ایشان به عنوان معاون دانشجویی وقت وزارت علوم افراد مسئله دار و اصلاح طلبان تندرو  از ایشان بورسیه گرفته اند در حالیکه ما از برخی منابع وزارت علوم تحقیق کردیم در آن دوره بسیاری از افراد متدین و حزب اللهی و اصول گرا بورسیه شده اند که یکی از آنها دکتر توکلی و دیگری رئیس بسیج اساتید فعلی است که بنابراین این حرف درست نیست .

مطهری افزود : مسئله دیگر تندرو بودن و نقش ایشان در وقایع 18 تیر سال 1378 است که برخی می گویند در آن زمان در میان دانشجویان معترض رفت و آمد داشته بدیهی است که این کار به اقتضای سمت ایشان بوده است .

وی ادامه داد : اگر امروز چنین اتفاقی بیفتد و در یکی از خوابگاه های دانشجویی اعتراضی صورت گیرد آیا معاونت دانشجویی ،وزارت علوم  نباید به  آنجا مراجعه کند و تلاش کند که این اتفاق را کنترل و مدیریت کند  ؟بنابراین  ایشان به وظیفه خودش عمل کرده است .

مطهری گفت : گزارش شورای عالی امنیت ملی و دستگاههای امنیتی حاکی ازنقش موثر ایشان در حل و فصل آن وقایع است ؛ ‌شبیه کاری که آقای نجفی کرده است که باید از آنها تشکر کنیم اما متاسفانه اینها را یک نکته منفی می دانیم.

وی افزود : به هر حال اتفاقاتی می افتد و ممکن است برخی از مسئولان نظام هم خطاهایی مرتکب شوند  ما باید آنها را جمع کنیم و باید کاری کنیم که مبادا آسیب دیدگان جذب مخالفان انقلاب و یا منافقین شوند .

نماینده مردم تهران ، ری ، شمیرانات و اسلامشهر در ادامه گفت : اینطور نیست که بگوییم درنظام جمهوری اسلامی ایران هیچ خطایی رخ نمی دهد مگر در دوران پیامبر اکرم (ص )‌از این خطاها اتفاق نمی افتاد بلکه مهم نوع برخوردی است که با این مسائل داریم .

وی درباره نقش ایشان در مسائل سال 88 نیز افزود :  ایشان هیچ نقشی در آن وقایع نداشتند و واقعا محل نزاع این است که اگر کسی بعد از اعلام نظر شورای نگهبان و بعد از خطبه مقام معظم رهبری اگر همچنان بر اعتراضات خیابانی پافشاری کرده باشد طبیعی است که او را فتنه گر بدانیم و این حرف درست است و بیش از آن را قبول نداریم  و این که بگوییم حتی اگر کسی به انتخابات  اعتراضی داشته و یا از مقابل ستاد موسوی رد شده است او را فتنه گر بدانیم  ما این مباحث را قبول نداریم .

مطهری گفت : به این معنی نه تنها آقای منفرد بلکه هیچ کدام از وزرای پیشنهادی نقش منفی در فتنه نداشتند .

نماینده موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در توضیح بازداشت آقای میلی منفرد در سال 88 گفت: آقای نجفقلی حبیبی که رئیس انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها هستند درباره این مسئله گفت، ما جلسات هفتگی یا ماهانه داشتیم و در آن فضای هیجانی در جلسه ای که حدود 60- 70 نفر بودیم همه ما را بازداشت کردند که بعداً با عذرخواهی همه را آزاد کردند.

علی مطهری افزود: بنابراین مسئله ای نبوده است که فقط شخص آقای منفرد را بازداشت کنند و یا اتهامی به وی وارد باشد.

وی اضافه کرد: آقای منفرد در مسائل سال 88 هیچ نقشی نداشته است.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برخی ویژگی ها و سوابق آقای منفرد گفت: ایجاد اولین معاونت جنگ در دانشگاه ها، برگزاری دوره های تقویتی و امتحان سراسری برای ارتقای رزمندگان به دوره کارشناسی ارشد، پرکاری، فراجناحی بودن، رشد تدریجی مدیریتی و پله پله بالا آمدن از ویژگی های وی است.

مطهری گفت: آقای منفرد علاوه بر اینکه استاد تمام مهندسی برق با پایه 32 است در مسئولیت هایی همچون مدیریت گروه، مدیریت دانشکده، معاون آموزشی دانشگاه، معاون وزیر علوم، قائم مقامی وزیر و سرپرستی وزارت علوم فعالیت کرده است و با مجموعه ستادی وزارت علوم آشنایی کامل دارد.

وی همچنین تأسیس پارک های علمی و فناوری و تألیف مقالات علمی متعدد را از دیگر فعالیت های آقای منفرد بیان کرد.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر همچنین با اشاره به سیر انتخاب آقای منفرد برای تصدی وزارت علوم گفت: آقای روحانی از هشت نفر از رؤسای دانشگاه ها و افرادی که خود در معرض انتخاب برای وزارت علوم بودند نظرخواهی کرد که همه آنها به دکتر منفرد برای وزارت علوم رأی دادند.

نماینده مردم تهران، ری ، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به تکالیف این وزارتخانه در برنامه پنجم گفت: بیش از 90 درصد برنامه های دکتر منفرد پیش بینی شده است و یکی از برنامه هایی است که انطباق فوق العاده ای با اسناد بالادستی دارد.

علی مطهری با اشاره به فرصت کوتاه باقی مانده تا بازگشایی دانشگاه ها و ضروری بودن روشن شدن تکلیف وزارت علوم برای جلوگیری از هر گونه مشکلات در این خصوص گفت: دانشگاه ها امروز به مدیریت فردی مثل آقای میلی منفرد نیازمند است.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر آسیب هایی به دانشگاه های ما وارد شد اضافه کرد دخالت های همه جانبه در فرایند جذب هیأت علمی، مداخله در جذب دانشجویان دکتری، اخراج یا بازنشستگی اجباری برخی اساتید، محرومیت های بی سابقه برخی دانشجویان از تحصیل، حاکم شدن فضای یأس در دانشگاه ها و مسئله آزادی بیان در دانشگاه ها از مسائل چند سال اخیر است.


علی مطهری با بیان اینکه مسئله آزادی بیان در دانشگاه ها بسیار مهم است افزود: رهبر انقلاب توجه ویژه به این موضوع کرده اند و به برقراری کرسی های ازاد اندیشی در دانشگاه ها تأکید فراوان داشتند که باید پیگیری شود و متأسفانه به طور درست پیگیری نشده است.

وی اضافه کرد: شهید مطهری در اوایل انقلاب فرمود که باید کرسی مارکسیسم شناسی در دانشگاه الهیات دایر کنیم و در مقابل، اساتید اسلامی به آن پاسخ بدهند.

وی گفت: این بدین معناست که این مقدار فضا برای آزادی اندیشه و بیان باید باز باشد و از نمایندگان می خواهم فارغ از نگاه سیاسی و صرفاً با حجت عقلی و شرعی درخصوص رأی اعتماد به دکتر میلی منفرد اقدام کنند.

سخنان نماینده نور، مخالف وزیر پیشنهادی علوم

نماینده نور و محمود آباد با اشاره به اینکه آنچه امروز شنیدید و دیدید درباره دکتر میلی منفرد همه مسائل کارنامه ایشان بود گفت: بنده گریزی به برنامه آقای میلی منفرد دارم و مخالفت و موافقت کردن درباره یک وزیر فقط یک معیار است و معیار اصلی برنامه و کارنامه است.

عبدالوحید فیاضی در صحن علنی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: یک وزیر هم کارنامه و هم برنامه دارد؛ ‌برنامه آقای منفرد را که می بینیم از 52 بند برنامه ایشان که برنامه توسعه آموزش عالیست،  ارزشهای الهی و دینی کمترین سهم را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: آیا این برنامه برنامه یک وزیر جمهوری اسلامیست ؟ نگران ایجاد و رشد یک نوع سکولاریسم علمی و آموزشی هستم.

فیاضی افزود: این برنامه ما را به مسیری می برد که آغاز انحراف جدید در حوزه علمی خواهد شد.

وی گفت: می دانیم که دانشگاهها مبداء‌ تحولات هستند و چنین برنامه ای می تواند مبداء ‌انحراف شود.

نماینده مردم نور و محمود آباد افزود: آقای منفرد در برنامه های خودش به نکته ای توجه دارد، ایشان اعتقاد دارد مدیریت دانشگاه و گزینش مدیریت دانشگاه با معیارها و هنجارهای حرفه ای صورت خواهد گرفت و من از شما نمایندگان محترم می پرسم، اگر هنجارها حرفه ای باشد مبانی اعتقادی، ارزشی و اصول انقلابی ملت ما چه می شود؟‌ و همین آغاز یک انحراف است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها