اگر بتازگی کار خود را عوض کرده‌اید شاید تصور کنید این کار را از روی میل و رغبت باطنی انجام داده‌اید یا دلایل‌تان همان چیزهایی است که کارفرمایتان هم فکر می‌کند؛ چیزهایی مثل دستمزد پایین یا نداشتن امکان پیشرفت، اما نتایج یک مطالعه در کشور انگلستان نشان می‌دهد اولین دلیلی که کارکنان برای ترک شغل خود ذکر می‌کنند استرس بیش از حد محیط کاری است.
کد خبر: ۵۸۵۶۴۴
چطور استرس کاری خود را مدیریت کنیم؟

سطحی از فشار کاری می‌تواند سبب انگیزش کارکنان شود، اما زمانی که این فشارها از سطح معینی بالاتر رود می‌تواند به استرس مخرب بینجامد. بعضی از نشانه‌های استرس عبارت است از: تپش قلب، خشکی دهان، سردرد، دردهای مزمن و کاهش میل جنسی و میل به غذا.

در شرایط کاری سخت امروزی شما نمی‌توانید از مدیران خود انتظار داشته باشید به فکر سلامت روانی شما باشند، چه‌بسا بسیاری از آنان، خود سطح بسیار بالاتری از استرس را هر روز تجربه می‌کنند و اصلا توجهی به این بعد مهم زندگی کاری ندارند. پس عاقلانه است که مسئولیت مدیریت بر خود را به عهده بگیرید و آن را از همین حالا انجام دهید.

برای این کار می‌توانید با اطمینان خاطر، رفتار خود را براساس نکاتی که ذکر خواهد شد، تعدیل کنید.

کارهایی که باید در محل کار انجام دهید

سحرخیز باش تا کامروا باشی: این ضرب‌المثل شاید خیلی قدیمی باشد، اما جدیدترین یافته‌های علمی تائید می‌کنند که صبح کاری خود را هر چه زودتر شروع کنید، بیشتر موفق خواهید بود.

برای خود‌تان اهداف واقعی تعیین کنید: این کار به شما اجازه می‌دهد روش خود را تا خیلی دیر نشده عوض کنید، پس به جای آن که اشتباهات خود را انکار کنید آنها را هر چه زودتر بپذیرید و روش‌تان را اصلاح کنید.

فهرستی از کارهای روزانه‌تان را تهیه و اهداف خود را ساده کنید: شما هر روشی برای کار کردن خود داشته باشید، باید یاد بگیرید که بتوانید اهداف کاری خود را اولویت‌بندی کنید. استفاده از یک سررسید جیبی کوچک می‌تواند در این راه بسیار مفید باشد.

از شایعه‌سازی و شکایت از عالم و آدم دست بکشید: شکایت‌های کاری و منفی‌بافی مطمئنا زمینه‌ساز گرایش‌های منفی و استرس بار خواهد شد. اگر یکی از همکاران‌تان از این نوع افراد است، سعی کنید کم‌کم ارتباط خود را با او کم کنید. اگر کمتر برای هر موضوع پیش‌پا‌افتاده‌ای به شکوه از این و آن متوسل شوید، در خواهید یافت بهتر می‌توانید دلیل نارضایتی‌های اصلی خود را بفهمید.

موقع کار به خود تنفس بدهید: ساعت‌های متوالی نشستن روی صندلی اداره نه‌تنها سبب افزایش استرس می‌شود، بلکه می‌تواند کمردرد‌های مزمن، سندرم تونل کارپ (تنش عصبی که در نتیجه فشردگی عصب میانی در ناحیه مچ دست ایجاد می‌شود)، فشار روی چشم‌ها و بسیاری از امراض دیگر را در پی داشته باشد. پس هر نیم تا یک ساعت یکبار به خود استراحت دهید تا از دام همه این بیماری‌ها و استرس رها شوید.

برنامه منظمی برای استفاده از مرخصی‌های خود داشته باشید: این مرخصی‌ها به احیای شما و کاهش تنش‌های محل کارتان خواهد انجامید.

کارهایی که باید خارج از محل کار انجام دهید​

ساعت کاری خود را رعایت کنید: سعی کنید هر چه موثرتر کار کنید نه هر چه بیشتر. تا آنجا که می‌توانید به ساعت استاندارد کار پایبند باشید. این کار سبب موازنه بین کار و زندگی شما خواهد شد زیرا به شما زمان بیشتری را برای با خانواده بودن و لذت‌بردن از علایق‌تان خواهد داد.

مرتب ورزش کنید: متخصصان حوزه سلامت معتقدند برای داشتن قلب و ریه سالم، شما باید حداقل روزی 30 دقیقه تمرینات قلبی ـ عروقی انجام دهید.

در کلاسی ثبت‌نام یا خود را سرگرم کاری کنید که به آن دلبستگی شخصی دارید: مطالعات نشان می‌دهد صرف وقت برای این‌گونه دلبستگی‌ها فشار کاری را کاهش می‌دهد و زندگی شما را معنادارتر می‌کند.

وعده‌های غذایی متعادل مصرف کنید: تنش‌های کاری ما را ترغیب می‌کند به سمت غذاهایی با کالری و کربوهیدرات‌های کم متمایل شویم. از قبل برای وعده‌های غذایی خود برنامه‌ریزی کنید.

خواب خود را جدی بگیرید: شما باید 8 ساعت را به خواب شب اختصاص دهید. از یک ساعت قبل از خواب به خود استراحت دهید و وسایلی مانند تلفن همراه یا لپ‌تاپ را از خود دور کنید.

چند توصیه

ـ حداقل روزی یک بار زمانی را برای خنده و شادی صرف کنید. یک برنامه رادیویی یا تلویزیونی شاد، سایت اینترنتی مفرح یا فیلمی کمدی به شما برای تمدد اعصاب یاری خواهد رساند.

ـ دوروبر خود را در محل کار با چیزهایی که از آنها لذت می‌برید پر کنید. روی میز خود عکسی بگذارید که به شما احساس شادی می‌دهد، اتاق خود را با رنگ‌های محبوبتان تزئین کنید. همین چیزهای کوچک تاثیرات بزرگی روی روح و روان شما خواهد گذاشت.

محمدعلی ماندگاری / کارشناس ارشد مدیریت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
دنیا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
۰
۰
با همشون موافقم. استرس مهم ترین عامل برای تغییر شغلم بود.
موارد گفته شده هم خیلی مهم هستن. ممنون از مطلب عالیتون.

نیازمندی ها