آنچه که خاتمی در خلوت می گوید

امیر محبیان روزنامه نگار اصولگرا در گفتگو با سایت روز آنلاین گفت: برداشت من این است که آقای خاتمی در انتخابات مجلس شرکت کردند و در موارد مختلف هم به نحوی سخنانی متفاوت از فتنه گران سال ۸۸ دارند. خاتمی در جلسات خصوصی نوعی از برائت را از این جریان اعلام می کند ولی اعلام عمومی نمی کند.
کد خبر: ۵۸۴۷۱۵
آنچه که خاتمی در خلوت می گوید

محبیان افزود: تصور من این است که نهایتا به سطحی از توافق فی مابین آقای خاتمی و کسانی که بیانگر این مسائل هستند خواهند رسید و باید برسند. به هر صورت آقای خاتمی از سرمایه های کشور است. رئیس جمهور اسبق کشور است و ما نباید آقای خاتمی را به سمتی که اپوزیسیون تلقی شود سوق دهیم. این معقول نیست. ولی در عین حال آقای خاتمی هم باید با صراحت بیشتری، حرکتی را که در سال ۸۸ خلاف قانون بوده نادرست اعلام بکند.

 وی گفت:الان اصولگرایان به هیچ عنوان دنبال سهم خواهی نیستند و مدعی سهم خواهی هم نیستند به دلیل اینکه پیروز انتخابات هم نبودند. منتهی نکته ای که وجود دارد این است که اینها نظراتی دارند مبنی بر اینکه افرادی که در جریان ۸۸ مشکلاتی برای کشور ایجاد کردند و تایید کننده آن افراد بودند نباید در کابینه حضور داشته باشند. با توجه به اینکه اکثریت مجلس دست اصولگرایان است رئیس جمهور مستقل که روی کار آمده در یک تعامل سعی می کند نظرات مجلس را جلب کند، این به معنی سهم خواهی نیست.

محبیان در مورد دعوت از خاتمی برای شرکت در مراسم تحلیف روحانی گفت: روحانی شخصا، از نظر روانشناسی شخصیت چالش برانگیزی نیست، حاشیه پرداز نیست، اهداف بلندی در زمینه اقتصاد و دیپلماسی دارد و خودش را درگیر حاشیه ها نمیکند. توصیه من هم به او این است که خود را به هیچ وجه درگیر مسائل جزئی نکند. فرضا اگر آقای خاتمی را دعوت کرده و مجلس روی این مساله حساسیت دارد من فکر میکنم آقای خاتمی دارای این روحیه است که برای کمک به دولت آقای روحانی، خودش در جلسه حضور پیدا نکند.

تاثیر تحریم نفتی ایران بر بازارهای جهانی

رادیو فردا با پخش گزارشی در باره تاثیر تحریم های جدید نفتی بر ضد ایران بر بازارهای جهانی گفت: ایران بر پایه ارزیابی های گوناگون از لحاظ ذخایر نفتی در ردیف دوم تا چهارم جهان است از لحاظ ذخایر گازی هم در ردیف اول تا دوم دنیا، اگر نفت و گاز را با هم در نظر بگیریم ایران بزرگترین کشور دارنده ذخایر انرژی فسیلی دنیا است و از این لحاظ برای آینده بازار جهانی انرژی نقش حیاتی دارد .

این رادیو افزود: حذف ایران از بازار انرژی نمی تواند دراز مدت باشد و شرکتهای بزرگ غربی با بی‌صبری منتظر هستند هرچه زودتر به میدان های نفت و گاز ایران برگردند.

در حالی که چند روزی بیشتر به مراسم تحلیف حسن روحانی در سمت رییس جمهوری جدید ایران باقی نمانده مجلس نمایندگان امریکا روز چهارشنبه طرح تحریم‌های جدی و بسیار سختی را علیه برنامه های هسته ای ایران تصویب کرد.

 قدرت مقاومت ایران در برابر غرب

روزنامه آکشام چاپ ترکیه با اشاره به تصویب تحریم های جدید نفتی بر ضد ایران در کنگره آمریکا نوشت: اندوخته های ارزی ایران کافی است. با وجود تحریم ها و ممنوعیت های آمریکا، تعادل جاری اش برقرار و مازاد هم دارد. ضمن آن که ایران توانسته است صادرات غیر نفتی اش که مشمول مجازاتهای مذکور نیست را به میزان 20% افزایش دهد .  

 البته موضع گیری و عملکردهای کشورهایی چون : جمهوری خلق چین , هندوستان , مالزی و کره جنوبی نیز تا حدی تاثیرات ممنوعیت های غرب را تقلیل داده است .  هم چنین در خصوص مسائل اقتصادی و تجاری کشورهایی نظیر : ترکیه ، عراق ، روسیه  و امارات متحده عربی نیز جزء  حامیان ایران محسوب می گردند .

بنا بر دلایل ذکر شده ، چنان می نماید که به جز دیپلماسی راه حل دیگری برای حل مناقشات  اقتصادی و سیاسی ایران با غرب وجود ندارد . وضعیت  غنی ذخایر گاز ایران در رتبه اول و ذخایر  نفتی آن در رتبه سوم جهان قرار دارند .

حل مشکل ایران و غرب در دولت روحانی

محمد نهاوندیان در مصاحبه‌ با بی‌بی‌سی ابراز امیدواری کرد دولت جدید در ایران، فرصتی برای حل مشکلات با غرب باشد.

 بی بی سی در گزارشی نوشت: محمد نهاوندیان، از چهره‌های نزدیک به اصول‌گرایان که پیش‌بینی شده در دولت حسن روحانی سمت بالایی داشته باشد، در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی ابراز امیدواری کرد دولت جدید در ایران، فرصتی برای حل مشکلات با غرب باشد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران که از تهران با برنامه «نیوزنایت» شبکه دو تلویزیون بی‌بی‌سی گفت‌وگو می‌کرد، اظهارداشت: با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، فرصت مناسبی پیش آمده که مشکلات بین ایران و غرب، حل و فصل شود.

محمد نهاوندیان در پاسخ به سئوال بی‌بی‌سی درباره سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که حسن روحانی را «گرگی در لباس میش» خوانده بود، گفت: این نوع گفتار کمکی نمی‌کند و مشکلی را حل نمی‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها