تفاوت روحانی با هاشمی و خاتمی

تلویزیون آمریکا به بهانه بررسی اظهارات هاشمی رفسنجانی درباره دولت روحانی با ارائه تحلیلی به تفاوت دولت حسن روحانی با دولت های هاشمی و خاتمی پرداخت و گفت:یک تفاوت بین مشی آقای روحانی و شیوه ای که از سوی آقای خاتمی و تا حدی آقای رفسنجانی مطرح بود وجود دارد و آن این است که آنها در واقع مسیر خودشان را می رفتند و بعداً با نوعی مشکل مواجه می شدند ولی آقای روحانی تلاش می کند در کشور تنش ایجاد نشود.
کد خبر: ۵۸۴۲۷۵
تفاوت روحانی با هاشمی و خاتمی

تلویزیون آمریکا افزود: آقای روحانی برای اینکه در کشور تنش ایجاد نشود پیشاپیش سعی می کند که از طریق گفتگو به یک راه حل بینابینی برسد، این مشی را در رایزنی هایی که در مورد کابینه کرده است می بینیم و آقای روحانی در واقع با کم کردن تنش برای ایجاد زمینه تغییر سیاست عمل می کند.

به دنبال احیای جبهه مشارکت

علی شکوری‌راد در گفت‌وگو با ایسنا،گفت: به دنبال این هستیم که جبهه مشارکت با همان عنوانِ جبهه مشارکت به عرصه سیاسی کشور برگردد.

وی با اشاره به اینکه به مساله تحزب به درستی تاکنون رسیدگی نشده است، خاطرنشان کرد: در قانون اساسی تحزب به رسمیت شناخته شده است ولی در قوانین دیگر جایگاه حزب تعریف نشده است نظام انتخاباتی ما هم یک نظام انتخاباتی غیرحزبی است.

این فعال سیاسی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت:‌ رای مردم تعیین می‌کند که کدام احزاب در کشور، احزاب اصلی هستند و کدام احزاب، کوچک و حاشیه‌ای‌اند. باید فرآیندی طی شود که احزاب متعدد به احزاب کم‌تعداد تبدیل شود تا شناسایی و رصد آنها برای مردم راحت‌تر باشد.

شکوری‌راد همچنین در مورد فعالیت اصلاح‌طلبان پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز عنوان کرد: اصلاح‌طلبان اگر این امکان را داشته باشند که وارد دولت شوند، باید این کار را انجام دهند. البته دولت یازدهم همه ظرفیت اصلاح‌طلبان را به خود اختصاص نخواهد داد؛ بنابراین بخش بزرگی از ظرفیت اصلاح‌طلبان مصروف فعالیت در عرصه جامعه مدنی خواهد شد. آنچه ما از دولت می‌خواهیم این است که عرصه جامعه مدنی را برای فعالیت احزاب، مستعد نگه دارد و امنیت احزاب را تامین و کمک کند تا تحزب در کشور نهادینه شود.

پیام کنگره آمریکا به ایران

کریستین ساینس مانیتور نوشت:برخی معتقدند که تحریم های جدید پیامی درست را در مورد برنامه هسته ای ایران مخابره می کند و برخی دیگر می گویند این امر می تواند فرصت هرگونه پیشرفت در روابط را از بین ببرد.

رئیس جمهور جدید ایران روی کار می آید و مجلس آمریکا می تواند تحریم های بیشتری را اعمال کند. آیا این پیامی درست است؟ حسن روحانی به عنوان یک اعتدالگرا روز یکشنبه پست ریاست جمهوری ایران را در اختیار می گیرد.

 تریتا پارسی، استادیار روابط بین الملل دانشگاه جانز هاپکینز، پژوهشگر موسسه خاورمیانه در واشنگتن و رئیس شورای ملی ایرانی آمریکایی معتقد است رای مجلس نمایندگان به تحریم های جدید «به عنوان نخستین واکنش رسمی آمریکا نسبت به پیروزی روحانی تلقی خواهد شد.» وی می گوید ارسال چنین پیامی به ایران ممکن است باعث شود که تمایل اعلام شده روحانی به تعامل بیشتر با غرب را تضعیف کنند.

 اتحادیه اروپا، اسپانسر کودتاچیان

 اتحادیه اروپا در یکی از بحث‌برانگیز‌ترین رویکردهای خود در زمینه روابط بین‌الملل که از ابتدای تاسیس آن سابقه نداشته است، ضمن پذیرش رسمی کودتای نظامی در مصر، شرط آزادی محمد مرسی، رئیس‌جمهور قانونی این کشور را «راضی کردن هواداران خود به عدم اعتراض نسبت به کودتاچیان» منوط دانسته است.

خبرگزاری «آناتولی» ترکیه گزارش داد؛ کا‌ترین اشتون در دیدار با رئیس‌جمهور مخلوع مصر طرحی را به وی پیشنهاد داد که به موجب آن، مرسی و رهبران بازداشت‌شده اخوان المسلمین آزاد و ممنوعیت سفر آنان لغو می‌شود و در مقابل، آنان نیز باید به اعتراضات خود پایان دهند.
 
سخنان عجیب مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، قطعا موجب تاریک شدن سابقه فعالیت‌های حقوق بشری این اتحادیه خواهد شد؛ چرا که کشورهای عضو اتحادیه اروپایی همواره «حقوق بشر» را یکی از خطوط قرمز خود در فعالیت‌های بین‌المللی عنوان می‌کردند و هرگونه امتیاز به کشورهای مختلف را وابسته به عملکرد کشور هدف در زمینه حقوق بشر ارزیابی می‌کردند.
 
با این حال، تعیین شرط «پذیرش کودتای نظامی» برای آزادی رئیس‌جمهور رسمی و قانونی یک کشور که در یک انتخابات با نظارت بین‌المللی پیروز شده، مساله‌ای است که یکبار دیگر موضوع استفاده از «استانداردهای دوگانه» در غرب را زنده می‌کند؛ چرا که اتحادیه اروپا چند روز پیش گروه حزب‌الله لبنان را که به صورت قانونی و رسمی در این کشور فعالیت می‌کند و مورد تایید دولت و مردم لبنان قرار دارد، در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار داد اما اکنون مسئول سیاست خارجی آن با کودتاچیان قهوه می‌نوشد و بر انتقال هر چه سریع‌تر قدرت از رئیس‌جمهور قانونی به نظامیان کودتاچی، تاکید می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها