واگذاری معاونت راهور ناجا به شهرداری در کلانشهرها، منوط به اجازه فرمانده کل قواست

طرحی که پلیس راهور را محدود می‌کند

طرحی در کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور مجلس در حال بررسی است که اگر عملی شود، پلیس راهور ناجا در کلانشهرها به عنوان زیرمجموعه شهرداری در نظر گرفته می‌شود، ظاهرا شهرداری‌ها به بهانه حل مشکل ترافیک و رفت و آمد سعی در به تصویب رسیدن این طرح دارند، اما به گفته نایب‌رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور این طرح می‌تواند اثرات منفی زیادی مانند پایین آمدن شأن نیروی پلیس و درآمدزایی شهرداری‌ها داشته باشد.
کد خبر: ۵۸۰۴۷۵

تعدادی از نمایندگان مجلس نهم طرحی را به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور برده‌اند که در صورتی که نهایی و به قانون تبدیل شود، می‌تواند سبب ایجاد محدودیت برای پلیس راهور ناجا شود. محمدابراهیم رضایی، نایب‌رئیس دوم کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در باره این طرح به جام‌جم می‌گوید: اجرایی شدن این طرح مشکلاتی دارد، زیرا اگر شهرداری بخواهد وارد حوزه راهنمایی و رانندگی شود و برای درآمدزایی خود برنامه‌ریزی کند، خیلی به مصلحت نیست و از این گذشته یک سازمان نظامی که سلسه مراتب دارد و به نیروهای ستادکل نیروهای مسلح وصل است، نباید تصمیم‌گیر آن شهرداری باشد.

این درحالی است که مدیریت شهرداری‌ها در شهرهای مختلف متفاوت است به همین دلیل این تفاوت سلیقه هم می‌تواند به نیروی انتظامی آسیب بزند، اما طرح واگذاری معاونت راهور ناجا به شهرداری کلانشهرها در صورتی که به‌صورت همکاری دو طرفه باشد، می‌تواند به نفع شهروندان تمام شده و گره‌های ایجاد شده شهری را زودتر باز کند.

رضایی ادامه می‌دهد: البته برای اجرایی شدن این طرح باید مجوز لازم از رهبر معظم انقلاب به عنوان فرمانده کل قوا گرفته شود که من بعید می‌دانم ایشان به این کار رضایت دهند. به گفته نایب‌رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور، موضع رئیس‌پلیس راهور ناجا درباره این طرح این بوده که بهتر است این طرح به صورت آزمایشی در یک کلانشهر انجام شده، آن هم به صورتی که روابط در حد همکاری بوده و پلیس راهور زیرمجموعه شهرداری قرار نگیرد؛ زیرا اجرای پایلوت این طرح می‌تواند نقاط ضعف و قوت را مشخص کند. البته قرار است پلیس راهور در روز‌های آینده درباره جزئیات این طرح، نشست خبری برگزار کند.

به گزارش خانه ملت، رئیس‌پلیس راهور ناجا می‌گوید منظور از واگذاری، الحاق و زیر نظر رفتن راهنمایی و رانندگی به شهرداری نیست و این طرح درباره روابط کاری بین شهرداری و راهنمایی و رانندگی است.

به گفته اسکندر مومنی، بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 1379، مقرر شد که نوعی روابط کاری میان راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران به وجود آید که البته این روابط به معنای الحاق راهنمایی و رانندگی به شهر‌داری‌ها نیست.

رضایی در این باره ادامه می‌دهد: اکنون در هیچ کلانشهری پلیس راهور زیرمجموعه شهرداری نیست. ما در کمیسیون باید این طرح را کاملا بررسی کنیم تا اثرات منفی برای مردم نداشته باشد؛ زیرا باید حقوق مردم و شأن نیروی انتظامی حفظ شود. در صورتی که این طرح سبب رفاه و آسایش بیشتری برای مردم شود، کارآمد خواهد بود.

بنابراین اکنون کلیات این طرح در کمیسیون مطرح شده و به تصویب رسیده است؛ اما برای عملی شدن آن باید نظر مجامع و سازمان‌های دیگر در نظر گرفته شده و نقاط قوت و ضعف آن کاملا مشخص شود به این شکل بعد از کار کارشناسی که در کمیسیون صورت می‌گیرد، نظر کمیسیون در اختیار هیات‌رئیسه مجلس قرار گرفته تا طرح در صحن علنی مجلس مطرح شود بعد از این نوبت به شورای نگهبان می‌رسد به همین دلیل به گفته رضایی تصویب شدن این طرح حدود یک سال زمان می‌برد؛ زیرا طرح‌های زیادی در نوبت بررسی هستند.

نماینده مجلس نهم درباره نظر شهرداری‌ها درباره این طرح اضافه می‌کند: این طرح خیلی به نفع شهرداری‌هاست؛ چون ابزار قدرت فوق‌العاده به دست می‌آورند به این شکل آنها می‌توانند هر جایی اراده کنند، سیستم کنترلی نصب کرده و درآمدزایی کنند به همین دلیل علاقه دارند که پلیس راهور منفک شده و زیرنظر آنها قرار بگیرد.

همکاری شهرداری و پلیس در همه کلانشهرها

محمدجواد کولیوند، نایب‌رئیس اول کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در این باره به جام‌جم می‌‌گوید: چند سالی است که در تهران پلیس راهور و شهرداری تهران با یکدیگر همکاری دارند، این کارها باید مدیریت واحد داشته باشد. برای بهتر شدن این همکاری‌ها در کمیسیون، این مصوبه را داشتیم که تا پایان برنامه پنجساله پنجم یعنی دو یا سه سال آینده در همه کلانشهرهای کشور و کل شهرهای بالای 500 هزار نفر جمعیت، پلیس راهور درباره مسائل شهری با شهرداری‌ها هماهنگی کامل داشته باشد.

کولیوند می‌گوید: اکنون وقتی در تهران می‌خواهند خیابانی را ورود ممنوع کنند، پلیس راهور باید طرح خود را بیاورد و در شورای ترافیک استان مطرح کرده و شهرداری بپذیرد؛ یعنی بسیاری از کارهایی که شهرداری باید انجام بدهد در حقیقت بر اساس تصمیم پلیس راهور است؛ اما در صورت تصویب این طرح کارها با محوریت شهرداری انجام می‌شود. کولیوند ادامه می‌دهد: البته در این طرح مشخص شده است که اختیار ناجا مانند جریمه کردن و بررسی تصادفات به شهرداری‌ها واگذار نمی‌شود.

یکی دیگر از نکاتی که سبب شده این طرح مطرح شود، پایین آمدن هزینه‌هاست؛ زیرا در صورت همکاری شهرداری و پلیس راهور این دو سازمان دیگر به صورت جزیره‌ای عمل نکرده و هماهنگ‌تر کار می‌کنند، البته ماجرایی که پلیس‌راهور را نگران می‌کند، محوریت پیـــدا کردن شهرداری​هاست.

بـــه گفته کولیوند، کارشناسان امیدوارند با اجرایی شدن این طرح، برخی اختــلافات بین شهرداری و پلیس راهور​ناجا پایان یافته و مشکلات شهروندان زودتر از گذشته حل‌و‌فصل شود.

مهدی آیینی / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها