گفت‌وگو با کورش جعفریان، استاد علوم پزشکی دانشگاه تهران درباره رژیم غذایی ماه رمضان

فرصتی برای پرهیز از پرخوری

خیلی‌ها مرتکب این اشتباه می‌شوند و تصور می‌کنند ماه رمضان مجالی است برای کاهش وزن، اما به گفته کارشناسان تغذیه باید در ماه رمضان درست غذا خوردن را آموخت، زیرا کاهش وزن در این ماه می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به بدن انسان وارد کند. در این گفت‌وگوی کوتاه کورش جعفریان، استاد علوم پزشکی دانشگاه تهران از بایدها و نباید‌های رژیم غذایی در ماه رمضان می‌گوید.
کد خبر: ۵۸۰۰۱۱

خیلی‌ها ماه رمضان را فرصتی برای کاهش وزن می‌دانند، شما دراین باره چه نظری دارید؟

ما در ماه مبارک رمضان باید روی مسائل معنوی تمرکز کنیم، این ماه روح را پرورش می‌دهد نه جسم را. درست است خیلی‌ها فکر می‌کنند باید در این ماه وزن کم کرده و از حجم‌های چربی خود بکاهند، اما به اعتقاد من جایگاه ماه رمضان آنقدر پایین نیست که مادی به آن نگاه کنیم و افراد باید سعی کنند در ماه رمضان درست خوردن را یاد بگیرند.

برای این‌کار چه باید کرد؟

باید برای خود برنامه غذایی مناسبی مشخص کرد. به این شکل که باید هر شخص متوجه شود در مدت روز چقدر سبزیجات، غلات، حبوبات، املاح، ویتامین، گوشت و میوه در برنامه غذایی خود بگنجاند. این بهترین کاری است که روزه‌داران به جای رژیم کاهش وزن در ماه رمضان می‌توانند انجام دهند. به این شکل فرد هم سود معنوی می‌برد و هم سود مادی. من توصیه می‌کنم تمرین درست خوردن داشته باشیم و الگوی غذایی مناسبی برای ماه‌های دیگر سال پیدا کنیم، برای این‌کار می‌توان حداقل پیش مشاور تغذیه رفت یا برنامه‌های مناسب را از تلویزیون دنبال کرد.

توصیه شما برای وعده‌های غذایی افطار، شام و سحری چیست؟

توجه داشته باشید خیلی‌ها هنگام افطار ولع زیادی برای خوردن غذا دارند به همین دلیل باید نکاتی را رعایت کرده و در افطار غذای سبک بخورند، معمولا با یک لیوان شیر و خرما یا کاسه‌ای سوپ، آش یا حلیم می‌توان افطار مناسبی داشت، البته خوردن نان، پنیر، گردو، سبزی، حلوا ارده و تخم‌مرغ هم می‌تواند مناسب باشد.

فاصله زمانی بین افطار و شام چقدر باید باشد؟

به نظر من حدود یک ساعت فاصله باشد کافی است البته بهتر است در این یک ساعت روزه‌داران فعالیت بدنی سبک مانند قدم زدن داشته باشند تا کم‌تحرکی آنها در ماه رمضان جبران شود. بعد هم می‌توانند شام بخورند.

درباره وعده شام چه توصیه‌هایی دارید؟

شام باید سبک باشد، یعنی همان شامی که در روزهای عادی می‌خورند مناسب است، البته باید دقت کرد که گوشت، حبوبات، سبزی و میوه در این وعده غذایی گنجانده شود.

چه نکاتی را در وعده سحری باید رعایت کرد؟

روزه‌داران باید سحری را مانند ناهار بخورند یعنی در این وعده غذایی باید غلات سبوس‌دار مانند سنگک، بربری و ماکارونی حتما باشد چون باعث می‌شود قند دیرتر آزاد شده و شخص روزه‌دار دیرتر گرسنه شود. افراد کم سن و سال و آنهایی که در سن رشد هستند باید به این نکته بیشتر وقت کنند.

نوجوانی که در سن رشد است باید چه نکاتی را رعایت کند؟

ما باید حواسمان به بچه‌ها باشد، دخترها و پسرهایی که تازه به سن بلوغ رسیده‌اند اگر برنامه غذایی مناسبی نداشته باشند بشدت در معرض خطر قرار می‌گیرند ​.

درباره خوراکی‌هایی مانند زولبیا و بامیه،حلیم و آش چه نظری دارید؟

حلیم، آش و سوپ‌ها غذاهای مناسبی هستند. برای نمونه سوپ آلو بی‌نظیر است، زیرا همه گروه‌های غذایی در آن وجود دارد، میوه، غلات، لبنیات، حبوبات و سبزی دراین سوپ جمع شده است به همین دلیل باید گفت این سوپ فوق‌العاده است، درباره شیرینی‌ها هم باید بگویم نباید زیاده روی کرد بخصوص افرادی که وزنشان بالاست یا دیابت و کبد چرب دارند باید بیشتر مراقب باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها