فرانسه؛ بزرگ‌ترین قربانی تحریم‌ صنعت خودروسازی ایران

تحریم‌های یک‌جانبه علیه صنعت خودروسازی ایران، نه تنها تاثیر چندانی بر روند کار این صنعت ندارد، بلکه انتقاد بسیاری از شرکت‌های خودرورسازی بزرگ جهان را هم به همراه داشته است.به گفته فیلیپ مارینی رئیس کمیسیون مالی سنای فرانسه، صنعت خودرو سازی این کشور با توجه به اهمیت مناسباتی که با بخش صنعت خودرو سازی ایران دارد، بزرگترین قربانی این تحریم‌ها است.
کد خبر: ۵۷۸۵۷۶
فرانسه؛ بزرگ‌ترین قربانی تحریم‌ صنعت خودروسازی ایران

ماه گذشته( 3 ژوئن) هنگامی که ایران در آستانه برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود، دولت آمریکا همه توان خود را برای تشدید فشارها بر ایران از طریق وضع تحریم‌های جدید به کار گرفت.

در این راستا، پس از تحریم صنعت پتروشیمی ایران، باراک اوباما با امضای فرمانی، تحریم‌هایی را به تصویب رساند که پول ملی ایران و نیز صنعت خودروسازی کشور را هدف قرار می‌داد.

کارشناسان داخلی ایران از همان ابتدا پیش‌بینی کردند که وضع تحریم‌های یک‌طرفه علیه خودروسازی ایران، بسیاری از کشورهای غربی بویژه، فرانسه را که بخش اعظمی از درآمدهای شرکت‌های خودروسازی آن‌ها با ایران بدست می‌آمد متضرر خواهند شد.

پیش از این نیز ساسان قربانی - دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران - با اشاره به این موضوع تصریح کرده بود که مشکل اصلی صنعت خودرو و قطعه، نه تحریم‌های خارجی بلکه موانع و تحریم‌های ایجاد شده از سوی برخی نهادها و سازمان‌های داخلی مانند سیستم بانکی است.

هنوز امضای باراک اوباما در تحریم صنعت خودرو سازی جمهوری اسلامی ایران خشک نشده بود، که صدای انتقاد خودروسازهای غربی بویژه فرانسوی‌ها که وابستگی زیادی به روابط تجاری خود با ایران دارند در آمد.

رئیس کمیسیون مالی سنای فرانسه که به‌خوبی از تبعات اقتصادی تحریم‌ خودروسازی ایران بر اقتصاد بیمار فرانسه آگاهی دارد، با فاجعه‌بار توصیف کردن تحریم‌های آمریکا برای خودروسازی فرانسه از دولت این کشور خواست از رئیس جمهوری آمریکا بخواهد، بخش صنعت خودرو سازی فرانسه را از شمول تحریم‌ها علیه ایران معاف کند.

فیلیپ مارینی گفت: "صنعت خودرو سازی فرانسه با توجه به اهمیت مناسباتی که با بخش صنعت خودرو سازی ایران دارد، بزرگترین قربانی این تحریم‌ها است".

مارینی افزود: ده‌ها شرکت‌های فرانسوی فعال در بخش خودروسازی به علت تحریم‌ها علیه ایران نمی‌توانند، قطعات و سرویس‌های خود را عرضه کنند و این سبب تعطیلی سایت‌های خودرو سازی فرانسه در کوتاه مدت خواهد شد و نتایج فاجعه انگیزی برای صنایع خودرو سازی فرانسه و بیکاری گسترده در این بخش خواهد شد.

وی افزود: تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران شرکت بزرک خودرو سازی «پ اس آPSA » فرانسه را که سازنده اصلی خودروهای پژو و سیتروئن است، با مشکلات بسیار روبه رو و از فروش 400 هزار مجموعه قطعات خودرو به ایران محروم کرده است.

شایان ذکر است ایران دومین بازار عمده بین المللی شرکت فرانسوی «پ اس آPSA » در جهان است.

با وجود اینکه به گفته فیلیپ مارینی، تحریم‌های یک‌جانبه علیه صنعت خودروسازی ایران، موضوع اضطرار ملی فرانسه بوده و دولت‌مردان این کشور تلاش بسیاری برای رفع تحریم یا یا معاف کردن فوری فرانسه از شمول این تحریم‌های یکجانبه آمریکا انجام دادند، اما این تحریم‌ها هفته گذشته اجرایی شد.

تحریم‌ها برای منافع صنایع و اقتصادهای کشورهای شریک بیشتر از کشور مورد هدف‌ هزینه‌ساز می‌شود

فلیپ مارپینی همچنین در مصاحبه‌ای که با مجله لوپوئن فرانسه داشت، به انتقاد از تحریم‌های یک‌جانبه علیه صنعت خودروسازی ایران پرداخت. وی در پاسخ به اینکه پژوسیتروئن نیز به دنبال همکاری‌اش با جنرال موتورز در بازار ایران تضعیف شده است گفت: این یک شکست صنعتی واقعی است که زیان‌های جدی به ساختار پژوسیتروئن وارد می‌کند.

وی گفت: ما اجازه نمی‌دهیم شرایط مشابهی برای یکی دیگر از نمادهای اقتصاد فرانسه رخ دهد. این تحریم‌ها حقیقتا جای تاسف دارد. ایران بازار بزرگی است و پیامد این تحریم‌ها می‌تواند تبعات مهمی در پی داشته باشد. بحث ما مربوط به نوع تصمیم گیری‌ها نیست اما گاهی اوقات تحریم‌ها برای منافع صنایع و اقتصادهای کشورهای شریک، بیشتر از کشور مورد هدف‌هزینه ساز می‌شود.

در کنار فرانسه شرکت‌های کره‌ای نیز از هرگونه خرید، تامین یا انتقال کالاها و خدمات مورد استفاده در صنعت خودروسازی ایران، با برخورد شدید دولت امریکا مواجه خواهند شد.

به گزارش، شرکت‌های کره‌ای طی نامه‌های جداگانه‌ای به خودروسازان این کشور اعلام کردند هرگونه سفارش‌گیری برای فروش قطعات انواع خودرو به ایران را از اول جولای، متوقف خواهند کرد اقدام کند.

چه کسی ضرر خواهد کرد؟

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران در مصاحبه‌ای که اخیرا انجام داده بود، تاکید کرد تحریم‌ها تاثیر چندانی بر صنعت خودروسازی ایران نخواهند داشت.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو: تحریم تاثیری بر روند واردات خودرو به کشور نخواهد داشت زیرا قبل از آن نیز واردکننده‌ها خودروهای وارداتی را از کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس خریداری و وارد کشور می‌کردند.

وی تصریح می‌کند: در بخش تولیدات داخلی نیز هم‌اکنون تعداد قابل توجهی از خودروها داخلی سازی شده‌اند. در تعداد اندکی از خودروها نیز برخی قطعات مورد نیاز را می‌توان همچنان از طریق شرکت‌های طرف قرارداد و برخی شرکت‌های واسطه‌ تهیه کرد.

در شرایطی که هم‌اکنون عمده خودروهای در حال تولید در ایران داخلی‌سازی شده و وابستگی به خارج از کشور ندارند، باید دید چه کسی از وضع این تحریم‌های یک‌جانبه ضرر خواهد دید؟(باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها