داورزنی: 15 سال برای رسیدن به این سطح تلاش کردیم

خیز والیبال ایران برای خلق شگفتی دیگر

والیبال ایران، با کسب دومین پیروزی بر کوبا در هاوانا، بار دیگر در لیگ جهانی قدرت‌نمایی کرد تا از هر لحاظ شایسته معرفی به عنوان پدیده رقابت‌های این فصل باشد.
کد خبر: ۵۷۷۴۲۷

شاگردان خولیو ولاسکو که صبح شنبه برای نخستین‌بار در تاریخ والیبال ایران، پیروزی بر تیم قدرتمند کوبا را در یک بازی پنچ گیمه تجربه کرده بودند، صبح دیروز این پیروزی را با نتیجه بهتری تکرار کردند و با برتری 3 بر یک هر سه امتیاز این بازی خارج از خانه را به اندوخته امتیازی خود افزودند.

گیم نخست این بازی در حالی با برتری 25 بر 22 کوبا به پایان رسید که تیم ایران تا قبل از وقت استراحت فنی دوم، با چهار امتیاز از میزبان خود پیش بود، اما با چند اشتباه فردی برتری را از دست داد. همین موضوع عصبانیت خولیو ولاسکو را به همراه داشت. با تدابیر این مربی و تلاش دوچندان بازیکنان، در گیم‌های بعدی از ضریب اشتباهات فردی بازیکنان قرمزپوش ایران کاسته شد و این موضوع کار را برای کوبایی‌ها دشوارتر کرد. گیم دوم با برتری 25 بر 20 ایران به پایان رسید. اوج هنرنمایی شاگردان ولاسکو در گیم سوم بود که با ارائه یک بازی کم نقص، در امتیاز 25 بر 18 از سد میزبان گذشتند.

ملی‌پوشان در این گیم هم در سرویس و دریافت و هم در دفاع روی تور و اسپک خوب کار کردند و این در چهره آرام ولاسکو کاملا مشهود بود.کوبایی‌ها که نمی‌خواستند در آخرین بازی خود در لیگ جهانی بازنده باشند، گیم چهارم را با انگیزه فراوان آغاز کردند و خیلی زود، چهار امتیاز هم پیش افتادند. آنها این برتری را تا امتیاز 22 بر 20 حفظ کردند، اما سختکوشی بازیکنان ایران، بخصوص در دفاع روی تور باعث شد بازی با برتری 25 بر 22 ایران به پایان برسد.

در پایان این بازی امیر غفور با به دست آوردن 19 امتیاز به عنوان بهترین بازیکن میدان شناخته شد. غفور در این دیدار 15 حمله موفق و چهار دفاع روی تور داشت. رحمان داوودی و محمد موسوی نیز به ترتیب با 14 و 12 امتیاز بعد از غفور امتیازآورترین‌های ایران بودند.

پس از این پیروزی باارزش، خولیو ولاسکو با تبریک به مردم، لیاقت والیبال ایران را فراتر از نتایج درخشان کسب شده عنوان کرد و گفت: خوشحالم که مقابل کوبا برای دومین بار پیروز شدیم. چیزی که برای من اهمیت دارد، تجربه مناسبی است که بازیکنان ایرانی از حضور در لیگ جهانی به دست آوردند. فکر می‌کنم بازیکنانم تا همین جا درس‌های زیادی از لیگ جهانی آموختند و همین برای من مهم است.

خوشبختانه فدراسیون والیبال هم حمایت‌های خوبی از برنامه‌های من به عمل آورد. البته هنوز راه زیادی داریم تا به سطح ایده‌آل برسیم. باید اعتراف کنم والیبال در ایران ورزش پویایی است. ایرانی‌ها لیگ خیلی خوبی در اختیار دارند و به نظرم توانایی حضور در بالاترین سطح والیبال جهان در ایران وجود دارد.

ولاسکو درباره‌ دو بازی آخر شاگردانش که جمعه و شنبه آینده در تهران برگزار می‌شود، گفت: باید در ادامه‌ راه با آلمان‌ها روبه‌رو شویم که تیم بسیار فیزیکی هستند. امیدوارم بازی خوبی مقابل آنها در تهران داشته باشیم و مرحله مقدماتی لیگ را هم خوب تمام کنیم. اگرچه سفر طولانی قبل از بازی با آلمان به ایران داریم، اما این هم قسمتی از رقابت‌های لیگ جهانی است؛ لیگ جهانی یعنی همین. سفرهای طولانی و بازی با تیم‌های مختلف در گوشه و کنار جهان. من به بازیکنانم گفتم که این شرایط دشوار است، اما باید خود را با این موضوع هماهنگ کنیم؛ زیرا خواسته‌ایم که در سطح اول والیبال جهان و لیگ جهانی شرکت داشته باشیم.

تیم ملی والیبال ایران با پیروزی بر کوبا 12 امتیازی شد، اما دیگر شانسی برای صعود به مرحله بعد نخواهد داشت؛ چراکه روسیه با شکست 3 بر 2 مقابل آلمان و کسب یک امتیاز از بازی آخر خود، 19 امتیازی شد. ایتالیا هم شنبه شب با نتیجه 3 بر 2 از سد صربستان گذشت تا با 19 امتیاز خطری را از بابت ایران احساس نکند.

به این ترتیب تیم ملی کشورمان در صورت کسب هر شش امتیاز بازی با آلمان 18 امتیازی خواهد شد و در بهترین حالت ممکن می‌تواند به عنوان تیم سوم گروه B به کار خود در لیگ جهانی 2013 پایان دهد.

عنوانی که به نوبه خود از ارزش‌های فراوانی برای والیبال ایران در نخستین حضورش در این رقابت‌ها برخوردار است.

والیبالیست‌های نوجوانان فینالیست نشدند

ملی‌پوشان نوجوان والیبال ایران که به جمع چهار تیم پایانی رقابت‌های جهانی مکزیک راه یافته بودند، در مرحله نیمه‌نهایی مقابل روسیه در سه گیم پیاپی شکست خوردند تا از رسیدن به دیدار فینال باز بمانند.

شاگردان ایرج مظفری که در مرحله گروهی هم با همین نتیجه مغلوب روسیه شده بودند این بار با نتایج 25 بر 23، 25 بر 16 و 25 بر 14 مقابل این حریف تن به شکست دادند. در دیگر بازی نیمه‌نهایی نیز چین با نتیجه 3 بر یک از سد لهستان گذاشت. به این ترتیب دو تیم چین و روسیه دیدار فینال را برگزار می‌کنند و تیم ایران هم برای ایستادن روی سکوی سومی جهان باید به مصاف لهستان برود.

داورزنی: یک پدیده نوظهور هستیم

محمدرضا داورزنی با تبریک به ملت ایران پس از پیروزی دوم ملی‌پوشان والیبال مقابل کوبا، ابراز امیدواری کرد این موفقیت‌ها ادامه داشته باشد.

رئیس فدراسیون والیبال با اشاره به این که پروسه حضور ایران در لیگ جهانی والیبال در یک بازه زمانی ده تا پانزده ساله انجام شده است، گفت: ما برای صعود به لیگ جهانی زحمات زیادی کشیدیم. حداقل از 15 سال گذشته تلاش شد تا سطح والیبال ایران بالا برود.

هم‌اکنون ایران در لیگ جهانی والیبال یک پدیده نوظهور است و این برای ورزش کشور ما بسیار ارزشمند است. ما در ورزش‌های گروهی چنین افتخاراتی را نداریم. تیم ملی والیبال ما در حالی ایتالیا و کوبا را در خانه خود شکست می‌دهد که این کشورها سال‌هاست جزو قدرت‌های برتر والیبال جهان به شمار می‌آیند.

محمدرضا داورزنی همچنین در خصوص عملکرد خولیو ولاسکو، گفت: ولاسکو قبل از این که به ایران بیاید در اسپانیا فعالیت داشت و قبل از آن نیز در جمهوری چک مربیگری می‌کرد. وی در اسپانیا موفقیت چشمگیری نداشت. این به خاطر ضعف ولاسکو نبود، بلکه به این خاطر بود که شرایط و توانایی والیبال در کشوری مانند اسپانیا با ایران کاملا متفاوت است. ولاسکو در واقع با توانایی که در ایران وجود داشت، سطح والیبال ما را ارتقا داد. او جزو بهترین مربیان دنیاست و همه وی را به عنوان تئوریسین والیبال دنیا می‌شناسند.

رئیس فدراسیون والیبال افزود: ما پشتوانه‌های بسیار خوبی در تیم‌های ملی دیگر داریم. تیم ملی ب ما با معدنی، در حال پشت سر گذاشتن اردوهای خود است. امیدها زیر نظر اکبری فعالیت می‌کنند و جوانان ما نیز با نفرزاده در مسیر درستی قرار گرفتند.

نوجوانان هم با درایت ایرج مظفری توانستند جزو چهار تیم برتر جهان قرار بگیرند و این یعنی این‌که ما در والیبال پشتوانه‌های بسیار خوبی برای تیم ملی بزرگسالان داریم. کشور ایران در زمینه والیبال استعدادهای زیادی دارد. امیدوارم با برنامه‌ریزی که در فدراسیون صورت گرفته است، بتوانیم به طور مرتب سطح والیبال ایران را در جهان در طی سال‌های آینده باز هم ارتقا دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها