قائم مقام سازمان محیط زیست:

کاهش 30درصدی ریزگردها در کشور

قائم مقام سازمان محیط زیست با بیان اینکه اجرای برنامه‌ای جامع برای به حداقل رساندن ریزگردها در کشور نیازمند طی زمانی 10 ساله است، گفت:‌ طی اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر شاهد کاهش 30درصدی ریزگردها در کشور شده‌ایم.
کد خبر: ۵۷۶۲۲۶
کاهش 30درصدی ریزگردها در کشور

علی‌محمد شاعری اظهارداشت: مسئولیت پیگیری و مقابله با ریزگردها بر عهده سازمان محیط زیست است چرا که به منظور مقابله با ریزگردها یک کارگروه ملی تشکیل شده که رئیس این کارگروه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان زیست است.

قائم مقام سازمان محیط زیست افزود: نمایندگانی از سازمان هواشناسی و دیگر سازمان‌های متولی عضو این کارگروه هستند، براساس مصوبه دولت، رئیس کارگروه ملی مقابله با ریزگردها، رئیس سازمان محیط زیست شده است و همچنین سازمان‌هایی مانند هواشناسی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و ... عضو این کارگروه هستند.

وی ادامه داد: براساس آئین‌نامه‌ای که توسط دولت به تصویب رسیده، این کارگروه درخصوص مقابله با موضوع گردوغبار در کشور برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌کنند و در نهایت اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

وی بیان داشت: از جمله اقداماتی که سازمان محیط زیست طی سال‌های اخیر در راستای مقابله با ریزگردها در سطح منطقه در دستور کارخود قرار داده است عبارتست از تهیه برنامه جامع مقابله با ریزگردها در کشور عراق با همکاری وزارت محیط‌ زیست این کشور، همکاری با سازمان بیمه، پیشنهاد تشکیل صندوق مشترک مالی با همکاری کشورهای منطقه و سازمان ملل و همچنین آموزش بیش از یکصد نفر از کارشناسان عراقی، انتقال تجارب و خدمات فنی و مهندسی برای مقابله با پدیده بیابان‌زایی بوده است.

وی ادامه داد: تشکیل گردهمایی‌ها و سمینارهای مشترک در دانشگاه‌های معتبر ایران و کشور عراق، انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک با کشورهای منطقه جهت دستیابی به فن‌آوری‌های مورد نیاز به منظور مقابله با این پدیده، شروع عملیات اجرایی مقابله با ریزگردها در کشور عراق که شامل جنگل‌کاری، احیای تالابها، بررسی و اقدامات لازم به منظور حل مشکل مربوط به آبهای مرزی، همکاری در جهت مبادله اطلاعات و خدمات فنی و مهندسی درخصوص هواشناسی محیط‌ زیست و همچنین مدیریت منابع آب از دیگر اقدامات صورت گرفته طی سال‌های اخیر به منظور مقاله با پدیده ریزگردها بوده است.

شاعری در ادامه به اقدامات صورت گرفته در داخل مرزهای کشور برای مهار پدیده ریزگردها اشاره کرد و ابراز داشت: طی سال‌های اخیر در داخل کشور طرح ملی مقابله با ریزگردها با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، سازمان هواشناسی، وزارت بهداشت، وزارت نفت و سایر دستگاه‌های ذیربط و ارسال آن جهت تصویب در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

وی درخصوص به تصویب رسیدن طرح جامع مقابله با ریزگردها در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد و بیان داشت: امیدواریم این طرح در مرکز پژوهش‌های مجلس مورد تائید قرار گیرد و برای تصویب وارد صحن علنی خانه ملت شود.

قائم مقام سازمان محیط زیست یادآور شد: همکاری با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگلها، افزایش سهم اعتبارات مقابله با پدیده بیابان‌زایی، پایش تالاب‌های در معرض خطر، مهار کانون‌های ریزگردهای داخلی نیز از جمله اقدامات صورت گرفته طی سال‌های اخیر به منظور مقابله با ریزگردها بوده است.

شاعری با بیان اینکه ریزگردها بخش عمده‌ای از کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است، اظهارداشت: اجرای برنامه جامع منطقه‌ای و ملی برای مقابله با ریزگردها به حداقل نیازمند طی مدت‌زمانی 10ساله است که این امر نیز مستلزم همکاری و تعامل تمامی کشورهای منطقه و همچنین دولت و مجلس ایران است.

این مقام مسئول ادامه داد: براساس پایش‌های صورت گرفته، رخداد ریزگردها در کشور در سال جاری در مقایسه با سال گذشته حدود 30 درصد کاهش یافته است.

وی بیان داشت: هم‌اکنون دوره خشکسالی در منطقه طولانی شده است و میزان بارندگی طی یک دهه در منطقه حداقل 10 درصد کاهش یافته است.

شاعری تداوم خشکسالی، کاهش بارندگی‌ها، خشک‌شدن تالابها، از بین رفتن منابع طبیعی و پوشش گیاهی، تخریب زمین و فقدان مدیریت جامع منابع آب را از جمله علل افزایش ریزگردها عنوان کرد و گفت: ریزگردها به عنوان یک عارضه و بلای طبیعی، سلامت و بهداشت مردم منطقه را در خطر تهدید قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: 90 درصد ریزگردها منشاء خارجی دارند و سازمان محیط زیست از هر اقدامی که احتمال دهد برای مقابله و مهار ریزگردها موثر واقع می‌شود حمایت می‌کند.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها