طی یک هفته گذشته آسمان قم در حلقه تنگ محاصره ریزگردها گرفتار شده، به گونه‌ای که میزان آلودگی این شهر تا ده برابر حد استاندارد نیز گزارش شد.
کد خبر: ۵۷۲۹۶۵

به گزارش مهر، هفته گذشته گرد و غبار، پدیده غالب بر آسمان قم بود و ریزگردها بر آسمان این شهر حکمرانی می‌کردند، به طوری که میزان غلظت ذرات معلق ناشی از گرد و غبار در آسمان قم از 300 میکروگرم در هر مترمکعب در روز شنبه هفته گذشته و دو برابر حد استاندارد به 450 میکروگرم بر هر مترمکعب و سه برابر حد استاندارد رسید و میزان غلظت ذرات معلق در آسمان قم به 1440 میکروگرم بر هر مترمکعب رسید.

با افزایش این آلودگی و به دنبال تصمیم مسئولان اداره کل هواشناسی، سازمان حفاظت محیط‌زیست و مرکز بهداشت قم، ساعات کاری ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان از روز سه‌شنبه گذشته کاهش یافت و مدت آن از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر اعلام شد.

این تصمیم در حالی صورت گرفت که بسیاری این اعلام نظر کمیته تخصصی مدیریت بحران استان را دیرهنگام و کم‌اثر دانستند و بیان کردند ضرورت این تصمیم در روز دوشنبه که میزان آلودگی هوای قم حتی تا ده برابر حد مجاز نیز رسیده بود، بیشتر احساس می‌شد.

شرایط نامناسب و میزان بالای آلودگی هوای قم به حدی بود که مرکز بهداشت استان از اوایل هفته گذشته با صدور اطلاعیه‌ای از شهروندان بویژه سالمندان، مادران باردار، کودکان و بیماران قلبی، عروقی و ریوی خواست از ترددهای غیرضروری بخصوص در مرکز شهر خودداری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم با اشاره به این‌که منشأ ریزگردها، خارجی و کشورهای همسایه است، اظهار کرد: بر اثر وزش باد، خشک شدن تالاب‌ها و پدیده بیابان‌زایی، فرآیند خارجی ایجاد آلودگی هوا تشدید می‌شود.

محمود رکنی با تاکید بر همکاری کشورهای منطقه برای کاهش بروز گرد و غبار افزود: برای رفع منشأ داخلی آلودگی هوا باید به مسائلی از جمله تامین حقآبه‌های زیست‌محیطی، جلوگیری از بیابان‌زایی، احیای اراضی سبز و احداث فضای سبز شهری مبادرت کرد و لازم است به منظور کاهش آلودگی هوا، تا حد امکان از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کرد.

وی با اشاره به این‌که مسائل زیست‌محیطی باید در متن برنامه‌ها قرار گیرد، افزود: باید اقدامات لازم را در حوزه محیط‌زیست انجام دهیم تا موجب توسعه و حفاظت محیط‌زیست شود.مدیرکل هواشناسی استان قم نیز بخشی از آلودگی چند روز گذشته هوای قم را محلی و بخش عمده آن را به دلیل وارد شدن سیستم گرد و غباری که از سمت عراق وارد خاک ایران شده است، خارجی دانست.

یحیی زارع تصریح می‌کند: به علت ریز بودن ذرات غبار، گرد این ذرات ماندگاری بیشتری دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها