در جریان تظاهرات در شهر سائوپائولو، ‌یک معترض بر اثر برخورد با خودرو کشته شد

تظاهرات میلیونی در شهرهای برزیل

تظاهرات هفته گذشته مردم برزیل در اعتراض به افزایش هزینه حمل و نقل عمومی که از شهر سائوپائولو آغاز شده بود، دیگر شهرهای این کشور را دربرگرفته و از دیگر سو خواسته‌های مردم نیز تشدید شده است. اگرچه دولت با یک عقب‌نشینی تاکتیکی، طرح افزایش هزینه‌های حمل و نقل در دو شهر این کشور را لغو کرد، اما مردم همچنان به برگزاری تظاهرات تاکید دارند و می‌گویند تا نرسیدن به خواسته‌هایشان، از آن دست نخواهند کشید. دیروز در خبرها آمده بود که یک نفر نیز در تظاهرات مردم برزیل کشته شده است.
کد خبر: ۵۷۲۹۵۶

به گزارش واحد مرکزی خبر، پنجشنبه شب بیش از یک میلیون برزیلی در بزرگ‌ترین تظاهرات ضد دولتی طی چند سال گذشته، به خیابان‌های دست‌کم 80 شهر این کشور ریختند. در این میان گفته می‌شود پس از آن‌که یک خودرو با گروهی از معترضان برخورد کرد، دست‌کم یک معترض در ایالت سائوپائولو کشته شد. راننده این خودرو ظاهرا از این خشمگین بود که نمی‌توانست به علت اعتراضات، در خیابان رانندگی کند.

در ریودوژانیرو حدود 300 هزار معترض در منطقه مرکزی این شهر واقع در کنار دریا تظاهرات کردند. در این تظاهرات، نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان به سمت آنها گاز اشک‌آور شلیک و برخی مواقع به طور بی‌هدف از اسپری فلفل بر ضد آنها استفاده کردند. گفته می‌شود دست‌کم 40 نفر در ریودوژانیرو زخمی شده‌اند.

در برازیلیا، پایتخت برزیل نیز پلیس تلاش کرد جلوی ورود صدها معترض را به ساختمان وزارت امور خارجه برزیل بگیرد. دیگر ساختمان‌های دولتی نیز در اطراف خیابان اصلی پایتخت هدف حمله قرار گرفت و پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد. درگیری‌هایی نیز در شهر بلم واقع در جنگل‌های آمازون، پورتو الگره در جنوب، شهر دانشگاهی کامپیناس در شمال سائوپائولو و شهر سالوادور در شمال شرقی برزیل گزارش شد. این اعتراضات یک هفته پس از آن روی داد که سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات کوچکی در سائوپائولو از سوی پلیس، برزیلی‌ها را تحریک کرد به خیابان‌ها بریزند.

اقدامات دولت

در همین حال، مقام‌های برزیل در واکنش به اعتراض‌های اخیر در این کشور مساله افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی را در دو شهر ریودوژانیرو و سائوپائولو منتفی اعلام کردند. البته بعد از اعلام این خبر، معترضان اعلام کردند باز هم به تظاهرات خود ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر، دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل که به دلیل این اعتراض‌ها سفر خود به ژاپن را لغو کرده بود، روز گذشته نشستی اضطراری را برای بررسی ناآرامی‌های این کشور برگزار کرد. وی پیشتر به معترضان گفته بود که به وجود آنها افتخار می‌کند و برگزاری چنین تظاهراتی را نشانه دموکراسی در برزیل می‌داند.

در واقع معترضان، هزینه‌های صرف شده برای برگزاری جام جهانی 2014 و المپیک 2016 را اسرافکارانه می‌دانند و معتقدند دولت برزیل باید به جای صرف این هزینه‌ها، بهبود وضع زندگی و افزایش عدالت اجتماعی را مدنظر داشته باشد.

واکنش مردم به درخواست پله

در جریان اعتراضات برزیل برخی شخصیت‌های محبوب این کشور از جمله پله سعی کردند مردم را آرام کنند و از آنها بخواهند به اعتراضات خود پایان دهند اما درخواست پله، این اسطوره فوتبال برزیل با واکنش منفی مردم برزیل روبه‌رو شد.

بسیاری از کاربران برزیلی شبکه‌های اجتماعی اظهارات اخیر پله را ناشی از بی‌اطلاعی او از اوضاع معیشتی و رفاه عمومی مردم عادی این کشور دانستند و از وی انتقاد کردند.

یکی از این کاربران برزیلی در این باره نوشت: حالا پله خودش دست به کار شده و با ضبط یک برنامه ویدئویی به مردم می‌گوید دست از این هیاهوها بردارند و حامی تیم ملی باشند. تیم ملی، فیفا و استادیوم‌های پرهزینه همگی به جهنم بروید.

در صفحه یکی دیگر از کاربران برزیلی آمده است: به بیمارستان‌ها برو و سوار اتوبوسی شو که هیچ امنیتی ندارد، آن وقت می‌خواهم ببینم باز هم می‌توانی این چرندیات را بگویی.

کاربر دیگری آگاهی پله از اوضاع برزیل را دقیقا در نقطه مقابل دانش فوتبالی او دانسته و گفت: پله، ناآگاهی و بی‌توجهی تو به وضع موجود دقیقا عکس نبوغی است که در فوتبال داری.

برزیل در خلال دهه‌های گذشته شاهد دستاوردهای زیادی، از جمله اقتصاد قدرتمندتر، برگزاری انتخابات‌های دموکراتیک و بذل توجه بیشتر به نیازهای اقشار فقیر جامعه بوده اما هنوز هم شکاف‌های عمیقی بین وعده‌های حزب حاکم چپگرای برزیل و واقعیت‌های روزمره مردم وجود دارد.

بانک جهانی، برزیل را هفتمین اقتصاد بزرگ دنیا به شمار می‌آورد، اما این کشور را از لحاظ نابرابری توزیع درآمد در رده کشورهایی قرار می‌دهد که در 10 درصد پایینی جدول قرار می‌گیرند. این کشور از لحاظ رتبه جهانی مهارت‌های خواندن و ریاضی برای نوجوانان پانزده ساله هم وضع مناسبی ندارد و در شمار کشورهای رده‌های پایین قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها