خواب طبیعی خوابی است که فرد در روز بعد، احساس نشاط و سرحالی کرده و خواب آلود نباشد. میزان خواب در افراد مختلف متفاوت است ، اما بیشتر افراد به 7تا 8ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند.
کد خبر: ۵۷۲۵۸

بی خوابی یکی از مهمترین و شایع ترین اختلالات خواب است. در این اختلال فرد برای به خواب رفتن ، حفظ تداوم خواب و زمان مناسب بیدار شدن مشکل دارد.
در این اختلال گاهی ممکن است زمان خواب کافی باشد، ولی فرد صبح احساس سرحالی نمی کند به عبارتی احساس خواب کامل نمی کند.
نباید فراموش کرد که خواب ناکافی سبب کاهش توانایی ذهنی ، افت یادگیری ، حوادث شغلی و افت خلاقیت نیروی کار می شود. 90 درصد انسان ها بی خوابی را در طول زندگی خود تجربه کرده اند، اما می گویند حدود 30درصد مردم کشورهای غربی به این اختلال مبتلا هستند.
«آپنه انسدادی خواب» یا «وقفه تنفسی حین خواب» از دیگر اختلالات شایع خواب است. در این اختلال به علت وقفه های تنفسی ، اکسیژن کافی به مغز فرد نمی رسد و فرد مرتب از خواب بیدار شده و در نتیجه در طول روز سرحال نیست.
چاقی ، افزایش سن و فشار خون بالا از عوامل مستعد کننده ابتلا به عارضه وقفه تنفسی حین خواب هستند و تناسب اندام ، نکشیدن سیگار، عدم استعمال مواد مخدر و الکل می تواند در پیشگیری از این عارضه موثر باشد. یک خواب شبانه 4 تا 6 سیکل مشخص را طی می کند.
هر سیکل دو مرحله اصلی دارد؛ مرحله غیر حرکات سریع کره چشم و حرکات سریع کره چشم که مرحله غیر سریع حرکات کره چشم به مرحله یک تا چهار بر مبانی عمق خواب تقسیم می شود مرحله حرکات سریع کره چشم در واقع رویای خواب نامیده می شود.
زمانی که فرد مرتب از خواب بیدار می شود و تمام سیکل خواب را طی نمی کند، در طول روز دچار خواب آلودگی ، خستگی و بی حوصلگی می شود. حرکات متناوب اندام طی خواب هم از اختلالات خواب است که حدود 5 تا 20 درصد جمعیت بزرگسال دنیا دچار این حالت هستند.
در این اختلال ، گرفتگی عضلات پا منجر به برانگیخته شدن مغز می شود و فرد مکررا از خواب بیدار می شود. در این اختلال با افزایش سن میزان شیوع آن نیز افزایش می یابد.
تغییر شیفت خواب از دیگر اختلالات خواب است. اکثر افراد مبتلا به این نوع اختلال خواب ، دچار مشکلات گوارشی ، افسردگی و تندخویی می شوند.
این اختلال در افرادی که ساعتهای مختلف جغرافیایی را در زمان کوتاهی با وسایل سریع مانند هواپیما طی می کنند ایجاد می شود. گروهی معتقدند برای هر یک ساعت تفاوت ساعت بین دو نقطه جغرافیایی ، به یک روز اقامت نیاز داریم.
به طور طبیعی افراد باید از ساعت 22یا 24شب به رختخواب رفته و ساعت 6یا 7صبح از خواب بیدار شوند. این فاز خواب طبیعی است ، ولی برخی افراد فاز خوابشان زودرس است و برخی فاز خوابشان با تاخیر است که هر کدام از این حالات تبعات اجتماعی نیز به دنبال دارد.
«بهداشت خواب» یکی از اصول پایه خواب خوب است. هدف از بهداشت خواب این است که فرد ، همواره اصول پایه را برای تامین خواب مناسب رعایت کند.
در افرادی که دچار مشکل خواب هستند، مهمترین اصول بهداشتی خواب این است که حتی در روز تعطیل ، ساعت خواب و بیدار شدن خود را تغییر ندهند. اجتناب از خوردن غذا و مایعات زیاد هنگام خواب ، پرهیز از مصرف سیگار و اجتناب از خواب بعدازظهر، از دیگر اصول بهداشت خواب است.
به جز فاز خواب اصلی که از ساعت 22تا 6صبح طول می کشد، یک فاز خواب آلودگی وجود دارد که 8ساعت بعد هنگام بعدازظهر رخ می دهد که در این حالت فرد باید یک استراحت کوتاه 10دقیقه ای تا حداکثر نیم ساعت داشته باشد که بهتر است این خواب بیش از نیم ساعت و بعد از ساعت 15نباشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها