قائم مقام سازمان محیط زیست با بیان اینکه منشاء ریزگردها در حوزه منطقه فقط کشور عراق نیست و منشاء این امر به کشورهای سوریه، عربستان و قبرس نیز باز می‌گردد، گفت: برای مقابله با این پدیده صندوق همکاری‌های بین‌المللی در سطح منطقه ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۵۷۱۶۱۴
ایجاد صندوق بین‌المللی در منطقه برای مقابله با ریزگردها

علی محمد شاعری در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: به منظور مقابله با ریزگردها لازم است که دو اقدام اساسی صورت پذیرد که همکاری با کشورهای منطقه و همچنین اجرای اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای با این پدیده در سطح ملی را شامل می‌شود.

قائم مقام سازمان محیط زیست افزود: به منظور حرکت در این مسیر طرح جامعی تدوین شده و در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است که امیدواریم این امر هر چه زودتر توسط نمایندگان خانه ملت به تصویب برسد و ردیف بودجه‌ای مشخصی به منظور پیشبرد این مهم تخصیص و در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

وی بیان داشت: برای مقابله با ریزگردها در حوزه منطقه‌ای نیز طرح مقابله با ریزگردها با همکاری کشور عراق تدوین شده است و این طرح هم‌اکنون به تصویب رسیده به طوری که با اعتبارات دولت عراق در حال اجراست.

به گفته وی عملیات اجرای این طرح در کشور عراق از سال 2013 به صورت محدود آغاز شده است.

شاعری تصریح کرد: تسریع در روند اجرای مقابله با ریزگردها در حوزه منطقه‌ای مستلزم همکاری سازمان‌های بین‌المللی و همچنین تعامل وزارت امور خارجه کشور از طریق برقراری دیپلماسی مناسب با دولت عراق است.

این مقام مسئول یادآور شد: هم‌اکنون دولت عراق احیای تالاب‌ها، درختکاری در اطراف شهرها، عملیات ماش‌پاشی، مدیریت کشاورزی و همچنین مدیریت منابع آب را در دستور کار خود قرار داده است.

قائم مقام سازمان محیط زیست بیان داشت: در این زمینه صندوق همکاری‌های بین‌المللی را پیشنهاد داده‌ایم و در صورتیکه ایجاد این صندوق مورد موافقت قرار گیرد با همکاری کشورهای منطقه می‌توان گامی مؤثر در جهت مهار بیابان‌زایی و مقابله با ریزگردها برداریم.

شاعری با بیان اینکه برای مقابله با پدیده ریزگردها هم نیازمند برنامه و هم نیازمند اعتبار هستیم گفت: برنامه این امر از سوی محیط زیست تهیه شده است اما اعتبارات آن توسط ایران و کشور عراق به خوبی تأمین نشده است.

منشاء ریزگردها فقط عراق نیست

این مقام مسئول یادآور شد: باید به خاطر داشته باشیم که منشاء ریزگردها فقط کشور عراق نیست به طوری که ریزگردها هم‌اکنون به دلیل افزایش پدیده بیابان‌زایی در سطح منطقه از کشورهای سوریه، عربستان و همچنین قبرس منشاء می‌گیرند.

شاعری خاطرنشان کرد: در این میان ریزگردهایی که منشاء داخلی دارند نیز باید از طریق اجرای برخی از اقدامات از جمله احیای تالاب‌‌ها، ماش‌پاشی، مدیریت منابع آب و عملیات مقابله با پدیده بیابان‌زایی ممنوعیت حفر و استحصال آب از منابع ممنوعه، جلوگیری از تخریب منابع طبیعی، قیمت جنگل‌ها، مراتع و حوضه‌های آبخیز مهار شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها