رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سند ملی مقابله با بیابان زایی دردولت تصویب و در کارگروه تخصصی مجلس در حال بررسی است، گفت: بیابان زدایی سالانه 1000 میلیارد تومان اعتبار نیازدارد و منابع قطره چکانی جوابگوی حجم مشکلات نیست.
کد خبر: ۵۷۱۹۰۸
بیابان زدایی سالانه 1000 میلیاردتومان بودجه می خواهد

به گزارش روز دوشنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، محمدجواد محمدی زاده که در مراسم روز جهانی مقابله با پدیده بیابان زایی که پیش از ظهر امروز دوشنبه در مرکز آموزش جوانشیر کرج برگزار شد، با تاکید براینکه از فناوری های نوین برای افزایش میزان بارندگی، مدیریت منابع آب و مبارزه با پدیده ریزگردها استفاده شود، گفت: مصوبه دولت، وزارت نیرو را مکلف کرده است بعد از تامین آب شرب، حق آبه های محیط زیست را تامین کنند.

وی افزود: مدیریت نادرست منابع آب و عدم تامین «حق آبه ها» عامل تولید ریزگردها در کشور است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار اصلاح سیاست های کشت وزراعت شد و اظهارداشت: به جای افزایش سطح زیر کشت اراضی کشاورزی، باید راندمان و بهره وری در کشاورزی افزایش یابد.

محمدی زاده تاکید کرد: نباید اراضی سطح زیر کشت کشاورزی افزایش یابد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین خواستار استفاده حداکثری از نظام مهندسی کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی شد و با تاکید براینکه برای جلوگیری از فرسایش خاک طرح های آبخیز داری باید در اولویت ویژه قرار گیرد، اظهارداشت: در توسعه کمربند سبز شهرها نیز باید با همکاری همه دستگاه های مسئول سرمایه گذاری شود.

توسعه پایدار در بیابان زدایی با تغییر نگرش و رویه جوامع محلی

محمدی زاده با بیان اینکه توسعه پایدار در حوزه مقابله با بیابان زایی با تغییر نگرش و رویه جوامع محلی اتفاق می افتد اظهار داشت، تغییر رفتار در جوامع محلی باعث پایداری طرح های مقابله با بیابان زایی می شود.

باید نگران تبدیل اراضی به بیابان بود نه وجود بیابان

وی با اشاره به تنوع و غنای اکوسیستم بیابان، افزود:به دلیل بارگذاری های نامناسب و بهره برداری های غیر عقلانی از زمین ظرفیت و توان برد و طاقت محیط کاهش یافته است.

محمدی زاده با تاکید براینکه نباید واژه غلط بیابان زدایی را بکار برد، اظهارداشت: باید نگران تبدیل اراضی به بیابان باشیم نه وجود بیابان.

به گفته وی، بیابان های توران و کویر مرکزی ایران زیستگاه اصلی پرندگان، چهارپایان و خزندگان باارزشی است و با توسعه نامناسب نباید موجب تبدیل اکوسیستم ها به بیابان شویم.

توسعه بیابان زندگی 250 میلیون نفر در دنیا را تحت شعاع قرار داده است

محمدی زاده با اشاره به افزایش 1.5 درجه حرارت کره زمین، گفت: در ایران افزایش درجه حرارت در برخی از نقاط کشور به دلیل تخریب و تغییرات اقلیم به بالای 2 درجه رسیده است.

وی افزود: عدم توجه و مراقبت از اراضی کشاورزی، جنگلی و مرتعی این اراضی را در معرض توسعه بیابان قرار می دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه توسعه بیابان زندگی 250 میلیون نفر را در دنیا تحت شعاع قرار داده است، افزود: یک میلیارد نفر با پدیده شوم و ناپسند فقر و محرومیت در دنیا مواجه هستند.

به گفته محمدی زاده، فلات مرکزی ایران یکی از مناطق معروف خشک جهان است و بخش زیادی از خاک ایران را در برگرفته و آسیب می رساند.

وی میزان بارش در مناطق فلات مرکزی ایران را زیر 50 میلیمتر عنوان کرد و گفت: متوسط بارندگی در ایران نسبت به آسیا 50 درصد و نسبت به جهان 1.4 درصد است.

مقابله با پدیده ریزگردها نیازمند اراده منطقه ای است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بروز پدیده ریزگردها در منطقه را ناشی از غفلت کشورهای همسایه در بهره برداری نادرست از سرزمین، مدیریت غیر خردمندانه منابع آب منطقه ای و عدم تامین حق آبه ها دانست و گفت: اگر قرار است مشکل ریزگردها حل شود باید راه های اشتباه رفته اصلاح شود.

وی عامل اصلی پدیده اصلی ریزگردها را در منطقه را ناشی از کشور عراق، سوریه، اردن، عربستان، شمال آفریقا و کویت خواند و افزود: همه کشورهای منطقه برای حل مشکلات ریزگردها باید همراهی و همکاری داشته باشند و مقابله با پدیده ریزگردها نیازمند اراده منطقه ای است.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست،23 استان کشور با پدیده ریزگردها در گیر است.

محمدی زاده با بیان اینکه 13 میلیون هکتار از اراضی کشور عراق استعداد تولید ریزگرد را دارد، تصریح کرد:90 درصد از تالاب های کشورعراق خشک شده است و علاوه بر کم آبی بهره برداری ناصحیح از اراضی بالا دست عامل اصلی بوجود آمدن ریزگردهاست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: برای اجرای پروژه های مقابله با پدیده ریزگردها در عراق حداقل یک میلیارد و دویست میلیون دلار اعتبار نیاز است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها