در این روزهایی که تحریم‌های مالی غرب علیه ایران، نقل و انتقال ارز به داخل و خارج کشور را دشوار کرده،‌کسب و کار صرافی‌ها رونقی غیرقابل تصور یافته است،‌ به گونه‌ای که عده‌ای تحریم‌ها را زنده‌‌کننده شغل صرافی توصیف می‌کنند.
کد خبر: ۵۷۱۶۰۷

روشن است بسیاری از تجار، بازرگانان، شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و بویژه خانواده‌ها که نیاز دائم و مداوم به نقل و انتقال پول از خارج کشور دارند، اکنون گزینه بانک را منتفی شده دانسته و صرافی‌ها را به عنوان تنها انتخاب پیش‌روی خود می‌بینند. با این حال، مراجعه به صرافی دو چالش مهم پیش‌روی متقاضیان عادی می‌گذارد: نخستین چالش نگرانی از حیف و میل‌شدن پول و گم‌شدن یا سرقت آن از میانه راه نقل و انتقال است و دومین آن بحث کارمزدهای بالا و تقریبا غیرقابل نظارت نقل و انتقال پول است که افراد را در برابر علامت سوال قرار می‌‌دهد. این دو چالش بارها باعث کشانده‌شدن افراد به سوی صرافی‌های غیرمجاز بخصوص در فضای اینترنت و آسیب‌دیدن‌ مالی آنها شده است.

Cbi.ir

با این حال ساده‌ترین، بهترین و بی‌هزینه‌ترین راه‌حل برای این که از این‌گونه خطرات و چالش‌ها مصون باشیم، مراجعه به وب‌سایت رسمی بانک مرکزی به نشانی: www.cbi.ir است. وقتی صفحه اصلی این وب‌سایت را باز کردید در نوار آبی رنگ بالای صفحه، به دنبال گزینه نظارت بانکی بگردید و آن را کلیک کنید. با ورود به صفحه مخصوص این گزینه در نیمه پایین این صفحه به گزینه «بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز» برمی‌خورید. آن را هم که کلیک کنید، تمام عناصر مجاز شبکه بانکی که به طور دقیق دسته‌بندی و با ذکر نام و مشخصات کامل درج شده‌اند را مشاهده خواهید کرد.

در این فهرست روی گزینه «صرافی‌ها» کلیک کنید تا یک فایل pdf مخصوص روی مونیتور نمایش داده شود. در این فایل فهرست تمام صرافی‌های مجاز اعم از دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی را با مشخصات کامل شامل نام و نام خانوادگی سهامدار اصلی، نام ثبت شده و تجاری، نوع فعالیت، مدت اعتبار مجوز، تلفن ثابت و حتی تلفن همراه صاحب صرافی به همراه آدرس آن را مشاهده خواهید کرد.

نکته قابل توجهی که در این میان وجود دارد این است که گزینه «وضعیت فعلی» صرافی بسیار به شما کمک می‌کند که بدانید صرافی ای که انتخاب می‌کنید، اکنون چه وضعی دارد؛ آیا مجوز دارد؟ مجوزش در حال تمدید است یا مجوز فعالیت آن به حالت تعلیق درآمده است؟ در واقع صرافی‌هایی که به هر دلیل ادامه فعالیت‌شان غیرقانونی تشخیص داده شده به رنگ زرد در جداول مشخص شده است.

لذا می‌توانید برای احتیاط مضاعف حتی از معامله با صرافی‌هایی که مجوزشان در حال تمدید است نیز خودداری کنید. براساس اطلاعات Cbi.ir ، هم‌اکنون 673 صرافی در کل کشور شناسایی شده که وضع مجوزشان روشن و شفاف است.

لذا براحتی و به جای این‌که به نقل و حرف افراد اعتماد کنید با چند کلیک ساده می‌توانید از اعتبار صرافی مورد نظر خود مطمئن شده یا در محل زندگی و کار خود صرافی مطمئن را پیدا کنید.

توجه داشته باشید هرگونه معامله با صرافی‌های خارج از این فهرست عواقبی به لحاظ آسیب مالی در بر دارد که بانک مرکزی یا دادگاه‌های ایران زیر بار رسیدگی به آن نمی‌روند، چراکه اطلاع‌رسانی قبلی در این‌باره انجام شده و می‌شود.

سید علی دوستی موسوی / گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها