امروزه شعار IT (فناوری اطلاعات ) به یکی از مطرح ترین مباحث علمی ، تحقیقاتی و صنعتی کشور و به عبارت بهتر دنیا بدل شده است ولی شاید ابعاد گسترده آن به روشنی برای گرایش های گوناگون تعریف شده نیست.
کد خبر: ۵۷۱۴۹

استفاده از پست الکترونیک ، تبادل اطلاعات در شبکه جهانی اینترنت ، استفاده از شبکه های محلی و داخلی و مواردی از این دست همگی نتیجه سرمایه گذاری بشر در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
عبارت دهکده جهانی را بارها و بارها شنیده ایم ، آیا تاکنون به مفهوم واقعی آن اندیشیده ایم؛ با بهره گیری از این فناوری ، مسافت های مادی بر روی کره زمین به همراه مرزهای جغرافیایی رنگ باخته و جای خویش را به یکپارچگی اطلاعاتی می دهند.
یکی از کاربردهای صنعت IT، تجارت الکترونیک (E-commerce) است. با این روش هر فرد ایرانی در منزل خود و از طریق کامپیوتر شخصی توانایی ورود به بازارهای جهانی و ارتباط با افرادی از کشورهای گوناگون و مبادلات اقتصادی را خواهد داشت.
در کشورهای صنعتی و پیشرفته تعداد مراجعه شهروندان به مراکز دولتی و اداره ها به نحو چشمگیری تقلیل یافته و به تبع آن مشکلات ناشی از حمل ونقل شهری نظیر ترافیک ، تلفات هزینه ، وقت شهروندان و آلودگی هوا و... به میزان قابل توجهی کاهش داشته است و این موهبت را می توان ناشی از اجرای صحیح دولت الکترونیکی (E-Government)دانست.
در واقع امور روزمره زندگی ، بانکداری ، تجارت و حتی صنعتی نظیر توریسم نیز تحت تاثیر این فناوری قرار گرفته است.
ارتباط سریع مراکز علمی و صنعتی کشورهای گوناگون و تبادل این اطلاعات نیز مرهون این پدیده نوظهور است. امروزه مراکز فنی پروژه های چندملیتی در کشورهای گوناگون با استفاده از شبکه های موجود، اطلاعات فنی را همزمان بررسی ، پردازش و مبادله کرده و تلفات هزینه و زمان را به منظور هماهنگی های بیشتر کاهش داده اند.
یکی دیگر از حوزه های نفوذ فناوری اطلاعات در صنایع و پروژه های صنعتی ، توانایی پردازش اطلاعات توسط نرم افزارهای گوناگون تخصصی است به شکلی که حتی در بخش تصمیم گیری و مدیریت نیز این نرم افزارها به کمک مدیران می شتابند و باعث بهبود و تسهیل تصمیم گیری ها، آینده نگری ها و امور جاری بخش های گوناگون خواهند شد.
استفاده از نرم افزارهای خاص طراحی و شبیه سازی واحدهای صنعتی نیز انقلابی در راستای کاهش هزینه ها، زمان و... به شمار می رود.
چرا که با این روش می توان به سرعت به طراحی های گوناگون ، مقایسه آنها و بررسی نقاط ضعف و قوت هر یک و در نهایت بهینه سازی هر یک از طرحها پرداخت.
بر این اساس استفاده از نرم افزارهای فنی ، مهندسی و تخصصی به یک زبان مشترک بین متخصصان پروژه های چندملیتی بدل شده ، چنانکه در پروژه های نفتی کشور نیز شاهد ارتباط نزدیک و کاربری همزمان کارشناسان ایرانی و خارجی از نرم افزارهای این بخش هستیم.
با توجه به حساسیت ، نیاز مبرم و نوپابودن این علم ، استفاده از روشهای یاد شده نیازمند آموزشهای اصولی و پایه در کشور برای تربیت متخصصان مجهز به علوم رایانه ای روز و رسیدن به خودکفایی علمی است که در این راستا برگزاری سمینارها و همایش های علمی در کشور با هدف معرفی این علوم و آموزش صحیح آن می تواند نقش موثری داشته باشد.
با استفاده از این فناوری دانشجوی دورترین دانشگاه های کشور (از لحاظ جغرافیایی) به راحتی توانایی تبادل اطلاعات و طرح نظرات و پیشنهادات خود با استادان و دانشجویان دانشگاه های مختلف کشور و حتی دنیا را خواهد داشت.
با به روزشدن آموزش های آکادمیک و در کنارآن بهره گیری از آموزش های مهارتی در استفاده از نرم افزارهای مکمل بخش دانشگاهی می توان به آینده ای روشن امید داشت.
خوشبختانه این مهم (استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ، در کشور ما نیز به مباحث اصلی و داغ روز مبدل شده و شاهد تخصیص بودجه های سازمان های مختلف در راستای رسیدن به اهداف مطرح شده در برنامه های توسعه هستیم.
در عین حال استفاده از شبکه های اطلاع رسانی ، نرم افزارهای تخصصی ، آموزش صحیح پرسنل و نیروی کار (حتی از راه دور) در راستای استفاده بهینه از این امکانات در صنایع نیز آغاز شده و این امر پویایی صنایع در آینده را نوید می دهد.

احمد یاری
دبیر اولین سمینار تخصصی کاربرد ITدر صنایع
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها