گفت‌وگو با نویسنده رمان «پیش از آن که بخوابم»

دعوت به سفری هیجان‌انگیز

رمان «پیش از آن که بخوابم» نوشته اس.‌جی. واتسون پس از چاپ با استقبال مخاطبان در سراسر جهان روبه‌رو شد، به طوری که در مدت کوتاهی جزو پرفروش‌های آمازون، نیویورکر و بسیاری از سایت‌ها و نشریات قرار گرفت و ترجمه آن به زبان‌های مختلف دنیا آغاز شد. این رمان تاکنون به بیش از 30 زبان ترجمه شده و جایزه‌های بسیاری را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۶۹۱۱۲
دعوت به سفری هیجان‌انگیز

رمان «پیش از آن که بخوابم» با ترجمه شقایق قندهاری توسط نشر آموت در ایران منتشر شده است و در نمایشگاه کتاب تهران هم مورد استقبال مردم قرار گرفت.

نشریه «ریدرز دایجست» با نویسنده رمان «پیش از آن که بخوابم» گفت‌وگویی کرده که بخش‌هایی از آن را برای شما ترجمه کرده‌ایم.

فکر و ایده اصلی «پیش از آن که بخوابم» از کجا شکل گرفت؟

من ماجرای مردی به اسم هنری مولایسون را می‌خواندم که در بیست و هفت سالگی پس از یک عمل جراحی دچار فراموشی شدید شد. او 82 سال عمر کرد ولی در کل این مدت موفق نشد هیچ خاطره جدیدی برای خود بسازد. این تصویر برایم تکان‌دهنده بود که این پیرمرد هر روز صبح وقتی از خواب بیدار می‌شود، وقتی در آیینه به خودش نگاه می‌کند انتظار دارد فردی بیست و هفت ساله را ببیند. آنجا بود که متوجه شدم خاطراتمان چه نقش حیاتی و مهمی در شکل بخشیدن به وجود فردی ما دارند و همین ایده نخستین باعث شکل‌گیری کل رمان شد.

دشوارترین و چالشی‌ترین عنصر این رمان چه بود؟

من تصمیم گرفتم داستان را از زبان اول شخص بازگو کنم؛ از دیدگاه کسی که به فراموشی حاد مبتلا شده است. همین موضوع مرا با چالش‌های تکنیکی خاصی روبه‌رو کرد؛ چراکه باید خیلی حواسم را جمع می‌کردم تا ببینم شخصیت اصلی‌ام ـ کریستین ـ در هر موقعیت از چه چیزهایی خبر دارد و از چه مسائلی بی‌خبر است.

برای خلق این اثر چقدر تحقیق کردید؟

چون می‌خواستم داستان تا جای ممکن از نظر علمی و پزشکی دقیق باشد، قبل از نوشتن اثرمطالعه و تحقیق جدی کردم. علاوه بر این می‌خواستم بدانم کسی که با اختلال حافظه زندگی می‌کند، در چه وضع به سر می‌برد و چه مشکلاتی دارد. بعلاوه جنبه تصویری و بصری را هم در نظر داشتم تا مثلا بدانم در این شرایط یک کافه چه حالتی دارد.

دوست دارید مخاطبان پس از خواندن این رمان، چه چیزی با خود به یادگار ببرند؟

این داستان مهیج و ترسناک است و چند جا خواننده را غافلگیر می‌کند. به این ترتیب امیدوارم وقتی خوانندگان این رمان را به پایان می‌رسانند، حس کنند سفر هیجان‌انگیزی را پشت‌سر گذاشته‌اند. در ضمن می‌خواستم از آنها درخصوص هویت، عواملی که ما را امروز به کسی تبدیل کرده که هم‌اینک هستیم، سالخوردگی و طبیعت و عشق بپرسم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها