درپی تشدید ناآرامی‌ها در ترکیه کارکنان بزرگترین اتحادیه‌های کارگری و عمومی دراعتراض به دولت اردوغان اعتصاب کردند.
کد خبر: ۵۶۸۷۹۹
تشدید اعتراضات و اعتصاب سراسری در ترکیه

به گزارش واحد مرکزی خبر اتحادیه های تجاری و کاری در این اعتصاب که روز چهارشنبه برگزار شد و اعتراض به عملکرد نخست وزیر بی سابقه بود، شرکت کردند.

شرکت کنندگان که با حضور خیابان های اصلی منتهی به میدان تقسیم گرد هم آمده بودند، با سردادن شعارهایی، خواستار کناره گیری رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور شدند.

یک معلم ترک گفت: همه معلمان در ترکیه  اعتصاب  کردند.

ما  به مدارس و محل کار خود نمی رویم. همه ما به میدان تقسیم می رویم و علیه دولت شعار می دهیم تا از قدرت کنار بکشند. بگوییم که ما معلمان ترکیه دیگر شما را نمی خواهیم.

یک معلم دیگر گفت ما برای آزادی در اینجا هستیم، می خواهیم از آزادی همه مردم و ایستادگی در برابر دست اندازی به این آزادی ها و زندگی شخصی بایستیم.

پلیس ترکیه با گاز اشک آور به معترضان در آنکارا حمله کرد

نیروهای پلیس ترکیه روز چهارشنبه برای متفرق کردن تظاهرکنندگان معترض در شهر آنکارا از گاز اشک آور و خودروهای آب پاش استفاده کردند.

شمار زیادی از معترضان ترک روز چهارشنبه برای شرکت در جنبش اعتراض آمیزی که برضد دولت اسلامگرای محافظه کار ترکیه آغاز شده است، در مناطق مرکزی آنکارا تجمع کردند اما نیروهای پلیس با استفاده از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش آنها را متفرق کردند.

درگیری‌ها و خشونت های جدید در ترکیه در حالی اتفاق می افتد که هزاران تن از فعالان و اعضای اتحادیه های صنفی میدان «قزل آی» را در مرکز آنکارا اشغال کرده اند و بر ضرورت برکناری رجب طیب اردوغان از سمت نخست وزیری ترکیه تاکید می کنند.

منابع خبری در آنکارا اعلام کردند آمبولانس ها دست کم چهار نفر را که در درگیری با نیروهای پلیس زخمی شده بودند، به بیمارستان منتقل کردند. گاز اشک آور که در فضا پراکنده شده بود به خانه ها و رستوران های اطراف محل تجمع معترضان سرایت کرد و برای ساکنان منطقه مشکلاتی به وجود آورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول، هزاران تن از شهروندان ترکیه در اعتراض به سیاست های دولت رجب طیب اردوغان در خیابان ها تظاهرات برپا کرده اند. این اعتراضات زمانی حالت جدی تر و ابعاد گسترده تری پیدا کرد که نیروهای پلیس به مدافعان محیط زیست که در اعتراض به تخریب درختان یک پارک در استانبول به خیابان ها آمده بودند، حمله و آنها را سرکوب کردند. اجرای یک طرح عمرانی توسط دولت، این پارک قدیمی استانبول را به خطر انداخته است.

عبدالله گل، رئیس‌جمهور ترکیه، با استفاده از غیبت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور، خود را به عنوان رقیبی بالقوه مطرح کرد.

لوفیگارو: شورش‌های میدان تقسیم، پایه‌های قدرت را در ترکیه متزلزل می‌کند

نشریه فرانسوی لوفیگارو در اینترنت نوشت، قیامی که از روز جمعه، در ترکیه آغاز شده است پایه‌های نظام این کشور را به‌لرزه در‌آورده و حزب حاکم عدالت و توسعه را تحت فشار قرار داده است، همچنین عبد‌الله گل، رئیس‌جمهور را به عنوان رقیبی بالقوه برای رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور تبدیل کرده‌است. آیا علائم هشدار دهنده انقلاب در ترکیه بروز کرده‌است؟

اردوغان، رئیس دولت ترکیه که در سفر به آفریقا، به مغرب رفته و سپس به تونس نقطه آغاز انقلاب‌های عربی می‌رود،‌ همچنان بر موضع دفاعی خود قرار دارد. وی پیش از عزیمت به مغرب، از تهدیدی خبر داد که موجب تقابل رأی‌دهندگان و منتقدان او خواهد شد. وی با یاد‌آوری این‌که 50 درصد مردم ترکیه به وی رأی داده‌اند، گفت:«برای ما سخت است که آنان را درخانه‌هایشان نگه‌داریم... اما از آنها می‌خواهیم که آرامش خود را حفظ کنند.»

تا زمانی که وی در خارج از ترکیه به‌سر می‌برد، عبدالله گل و بولنت آرینچ، معاون نخست وزیر، زمام امور کشور را در دست دارند. نفر دوم دولت روز سه شنبه با عذرخواهی از زخمیان اعتراضات چند روز اخیر، خواستار وحدت مردم ترکیه برای دفاع از «شیوه‌های مختلف زندگی» در این کشور شد.

وی که در غیاب اردوغان، وظایف نخست‌وزیر را بر عهده دارد با تأکید بر این نکته که همه مردم ترکیه در این کشور سهم دارند، تلاش کرد نگرانی عده‌ای از مردم ترکیه را از اسلامی‌کردن این کشور توسط دولت، تسکین دهد.

ناهنجاری ها در رأس دولت، رقابت بین گل و اردوغان را نشان می‌دهد. این دو، زوجی جدا نشدنی را تشکیل می‌دادند.

در سال‌های دهه 1990، آنها ستاره‌های حزب رفاه ترکیه بودند. سپس با مدرنیزه کردن اسلام‌گرایی در ترکیه، در سال 2001، حزب عدالت و توسعه را بنیان گذاشتند. اعتماد بین این دو چنان بود که عبدالله گل، در سال 2002، وظایف نخست وزیر را در زمانی که اردوغان رد صلاحیت شد، به عهده گرفت.

این روند در سال 2007 شکسته شد. در این سال عبدالله گل، به‌رغم مخالفت یار همیشگی خود که تمایل به مذاکره با اکثریت نظامی ترکیه داشت، به ریاست‌جمهوری تحمیل شد.

گل و آرینچ، به نزدیکی به فتح‌الله گولن، روحانی قدرتمند ساکن آمریکا شهرت دارند، که اصلی‌ترین نیروی اپوزیسیون اردوغان در جنبش سیاسی مسلمانان ترکیه است.

بولنت آرینچ، اخیرا در نیمه ماه مه، برای دیدار با این واعظ مذهبی، به محل اقامتش در پنسیلوانیای آمریکا رفت.

انتخابات، رقابت بین گل و اردوغان را تشدید می‌کند. رئیس دولت که از طرف پارلمان سه دوره در این منصب بوده است از سال 2015 دیگر نمی‌تواند به این سمت منصوب شود. انتخاب رئیس‌جمهور ترکیه در سال آینده برای اولین بار با رأی مردمی انجام خواهد شد.

انتقاد نویسنده معروف ترکیه از سیاستهای سرکوبگرانه دولت اردوغان

اورهان پاموک، نویسنده ترک برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 2006، روز چهارشنبه از رویکرد سرکوبگرانه دولت رجب طیب اردوغان به شدت انتقاد و از تظاهرکنندگان و معترضان استانبولی تمجید کرد.

اورهان پاموک با انتشار مطلبی در مطبوعات ترکیه یادآوری کرد جنبش اعتراض آمیزی که این روزها ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است، در ابتدا از اقدام یک گروه از مدافعان محیط زیست آغاز شد که به تصمیم دولت مبنی بر تخریب درختان یک پارک قدیمی در استانبول اعتراض داشتند. پاموک در این مطلب از رویکرد سرکوبگرانه دولت اردوغان که موجب تشدید اعتراضات و افزایش خشونت ها شد، به شدت انتقاد کرد.

این نویسنده ترک تاکید کرد برنامه ریزی برای ایجاد تغییرات گسترده در یک میدان و یک پارک معروف که یادآور خاطرات میلیون ها شهروند ترک است، و با عجله دست به کار شدن برای تخریب این پارک و کندن درختانش آن هم بدون نظرخواهی از مردم، اشتباه بزرگی بود که دولت اردوغان مرتکب شد.

اورهان پاموک در مطلب خود که بخش هایی از آن در روزنامه حریت منتشر شد، تاکید کرد سیاست دولت اردوغان که به خواسته های مردم بی اعتنا است، بدون تردید ناشی از رویکرد مستبدانه و سرکوبگرانه دولت ترکیه است که روز به روز شدت بیشتری به خود می گیرد.

این نویسنده معروف ترک که تا کنون رمانهای زیادی نوشته است، از مبارزه تظاهرکنندگان و معترضان در استانبول برضد دولت اردوغان تمجید کرد و گفت:« اینکه معترضان استانبولی به راحتی حاضر نیستند از خاطرات خود صرفنظر کنند، به من اعتماد و امید به آینده می بخشد.»

اورهان پاموک شصت ساله یکی از معدود روشنفکران ترکیه است که در سال 2005 به طور علنی نسل کشی ارامنه توسط ترکیه را به رسمیت شناخت. وی تا کنون چندین بار توسط دستگاه قضایی ترکیه تحت پیگرد قرار گرفته است. وی همچنین بارها از رفتار تبعیض آمیز دولت ترکیه برضد اقلیت کرد ساکن این کشور انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول، در میان نویسندگان ترک اورهان پاموک نویسنده ای است آثارش بیشترین فروش را در جهان داشته و به شصت زبان در دنیا ترجمه شده است. وی در سال 2006 جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد. اورهان پاموک تنها فردی است که در ترکیه به چنین موفقیت بزرگی نائل شده است.

فرانس24: معلوم نیست دولت ترکیه چه موضعی درمقابل معترضان می‌گیرد

خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار از استانبول گزارش داد هنوز مشخص نیست دولت ترکیه به خواسته‌های معترضان پاسخ می دهد یا نه.

فاطمه کزیلبوگا درباره آخرین تحولات اعتراضات مردمی در ترکیه گفت  اعتصاب عمومی اتحادیه های صنفی در  دومین روز متوالی ادامه یافت. اتحادیه های بخش دولتی خواستار برگزاری اعتصابی چهل و هشت ساعته شده بودند. کنفدراسیون صنفی کارگران انقلابی نیز -که دربرگیرنده حدود چهارصد و بیست هزار کارگر در ترکیه است- به این اعتصاب پیوستند. برگزاری تظاهرات در سراسر ترکیه ادامه دارد. تظاهرکنندگان خواستار کناره گیری دولت محافظه کار و اسلام گرای ترکیه هستند.

وی درباره دیدار معاون نخست وزیر ترکیه با نمایندگان تظاهرکنندگان نیز گفت نمایندگان معترضانِ میدان تقسیم، دولت را به اتخاذ رفتاری مسئولانه تر فراخوانده اند. آنان از بلنت آرنچ خواستند طرح عمرانی میدان تقسیم لغو شود. نمایندگان معترضان همچنین خواستار اخراج مسئولانی شدند که دستور شلیک به سمت تظاهرکنندگان را صادر کرده اند. آنان لغو پیگردهای قضایی را نیز مطرح کردند. دولت اعلام کرده پیام معترضان را شنیده است. اردوغان امروز سفر خود به مغرب را به پایان می رساند و به ترکیه بازمی گردد و باید منتظر ماند و دید که آیا دولت موضعی متفاوتی اتخاذ می کند یا نه.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها