آرامش زیرکوه آتشفشان

هیچ چیز بدتر از یک آدم عصبانی نیست. کسی که نمی‌توانید حرفی به او بزنید و هر آن احتمال می‌دهید ​ ممکن است مثل یک بشکه باروت منفجر شود. این آدم نه انتقاد می‌پذیرد و نه حرف حساب می‌شنود. اگر ایشان مرد خانه باشد احتمالا زورتان هم به او نمی‌رسد و در صورت فوران آتش خشم وی در معرض خطر قرار دارید.
کد خبر: ۵۶۸۴۵۲

در چنین مواقعی آرامش در کنار این کوه آتشفشان از سخت‌ترین کارهای دنیاست، زیرا به هر حال شما هم دارای عواطف هستید و در اثر خشم همسرتان آزرده و خشمگین می‌شوید. اما​ هنگام بحران خشم چطور با حفظ آرامش امنیت خود را تامین کنید؟

یادتان باشد در شرایط عصبانیت، همسرتان منطقی نیست. در حالتی که عصبانیت می‌جوشد و فوران می‌کند، استفاده از دلیل و استدلال کارایی ندارد. هدف شما در این شرایط باید حفظ آرامش خود​ و آرام‌کردن شرایط باشد. اصلا سعی نکنید در این مرحله مشکل را حل کنید. بعد از خاموش ‌شدن شعله عصبانیت، باید زمانی مناسب پیدا کنید و بنشینید و با هم صحبت کنید. در این زمان هم درباره خود مشکل صحبت کنید و هم به همسرتان بگویید که عصبانیت او را درک کرده‌اید و می‌خواهید با هم راه‌حلی پیدا کنید که در‌ آینده چنین عصبانیت‌هایی به‌وجود نیاید.

از تکنیک خلع سلاح استفاده کنید: مثلا در شرایط عصبانیت به او بگویید می‌دانم تو عصبانی هستی ولی من باید نیم ساعت دیگر جایی باشم و از منزل بیرون بروید. به این ترتیب موقتا شرایط را ترک کنید تا اوضاع بدتر نشود. بعد دوباره برگردید. این کار باعث آرام‌شدن هر دو نفر می‌شود و اوضاع را بدتر نمی‌کند.

تکنیک‌ دیگری هم وجود دارد که در مواقع انتقاد غیرمنطقی به درد می‌خورد. فرصت بهانه‌گیری به همسرتان ندهید.

به‌جای این‌که در این شرایط با همسرتان جر و بحث کنید و عصبانیت هر دوی شما بیشتر شود، تا حدی با او موافقت کنید. مثلا اگر او می‌گوید: «شما همیشه بیرون می‌روید، هرگز به من فکر نمی‌کنید» بگویید: شاید بتازگی بیش از همیشه بیرون بوده‌ام.

از روش تاکید منفی استفاده کنید: زمانی که بین شما و همسرتان خشم و درگیری شکل می‌گیرد، اگر این درگیری طبیعی باشد، تلاش برای معذرت‌خواهی، حق دادن به یکدیگر و.. کاملا عادی است این روش باعث می‌شود که شما و همسرتان از طریق یک روش منطقی و آرام به بحث و درگیری خاتمه دهید.

برای مثال اگر بدون اطلاع همسرتان از منزل خارج شدید و او را عصبانی کردید، بهتر است اشتباه خود را پذیرفته و به همسرتان بگویید «معذرت می‌خواهم کاملا حق با شماست».

یک طرح دراز مدت داشته باشید: بهترین راه کنترل عصبانیت، اجتناب از آن در همان مرحله اول است. مهارت‌های ارتباطی خودتان را تقویت کنید و آنها را قبل از وقوع عصبانیت به‌کار ببندید. هرچه مهارت‌ ارتباطی شما بهتر باشد امکان بروز یا ادامه عصبانیت کمتر می‌شود. بدانید همسرتان چطور و چه موقع عصبانی می‌شود تا بتوانید شرایط را تا حد امکان تعدیل کنید.

اگر همسرتان ذاتا آدم خشمگینی است او را متقاعد کنید​ تکنیک‌های کنترل خشم را بیاموزد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها