در سه ماه نخست سال جاری رخ داد:

مرگ 39 نفر بر اثر مصرف الکل

مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز با 7 کشته

در پی مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز در شهرستان رفسنجان، تعداد زیادی مسموم و روانه بیمارستان‌های این شهرو شهرستان‌های مجاور شدند. در این میان آمار‌های ضد‌و‌نقیض از کشته شدن هفت تا 10 نفر و مسمومیت 500 نفر نیز انتشار یافته است.
کد خبر: ۵۶۷۶۴۱
مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز با 7 کشته

به گزارش جام‌جم، عصر روز چهارشنبه هشتم خرداد پسر جوانی در حالی که بی‌هوش بود، توسط خانواده‌اش به بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) رفسنجان انتقال یافت. پرستاران در بررسی وضع بیمار متوجه شدند او بر اثر مصرف الکل دست‌ساز مسموم و بی‌هوش شده است که باوجود تلاش پزشکان، وی بر اثر مسمومیت شدید فوت کرد.

در پی این حادثه، موضوع به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 گزارش شد و ماموران با حضور در بیمارستان در تحقیق از خانواده این جوان متوجه شدند او ماده‌ای به عنوان نیروزا مصرف کرده و نمی‌دانسته این نوشیدنی الکل دست‌ساز بوده و باعث مرگش می‌شود.

با طرح شکایت از سوی خانواده جوان فوت شده، تحقیقات پلیس در این ارتباط آغاز شد؛ تا این‌که گزارش‌هایی از بیمارستان در اختیار پلیس قرار گرفت که نشان می‌داد، افراد دیگری هم به دلیل مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز بشدت مسموم و به بیمارستان منتقل شده و تعدادی از آنها فوت کرده‌اند و حال تعدادی دیگر نیز وخیم‌است.

ماموران انتظامی با دریافت این خبر به بیمارستان اعزام شدند و با گزارش موضوع به بازپرس کشیک دادسرای رفسنجان، شناسایی و دستگیری اعضای باند فروش مشروبات الکلی دست‌ساز را آغاز کردند.

انتقال تعدادزیادی مسموم به بیمارستان علی بن ابیطالب (ع)

در همین ارتباط یکی از مسئولان واحد اورژانس بیمارستان رفسنجان به خبرنگار ما گفت: از عصر چهارشنبه گذشته تا عصر جمعه حدود 500 نفر مراجعه کرده ا ند که تعدادی از آنها بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز بشدت مسموم شده بودند، به این مرکز انتقال یافته‌اند، اما تعدادی از آنها فوت کرده و شماری از آنها بینایی خود را از دست داده‌اند و حال بقیه نیز وخیم است. با این حال بخشی از بیماران در بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) بستری شده و بقیه به دلیل کمبود امکانات، به بیمارستان‌ شهر‌های کرمان، سیرجان، بردسیر، زرند و یزد انتقال یافته‌اند.

تائید مرگ 7 نفر در بیمارستان

یکی از مسئولان واحد آی.سی.یو این بیمارستان نیز به جام‌جم گفت: تاکنون هفت نفر از افرادی که بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز مسموم و به بیمارستان علی‌بن‌ابیطالب رفسنجان منتقل شده‌اند، فوت کرده‌اند. سه نفر بر اثر شدت مسمومیت در بخش آی.سی.یو و دو نفر نیز در بخش سی.سی.یو بستری شده‌اند. تعداد زیادی نیز در دیگر بخش‌های بیمارستان تحت درمان قرار دارند.

در همین رابطه برای کسب اطلاعات بیشتر با مسئول روابط عمومی علوم پزشکی دانشگاه کرمان تماس گرفتیم که وی عنوان کرد چنین حادثه‌ای را شنیده است، اما در این زمینه اطلاعاتی ندارد و باید موضوع را از مسئولان روابط عمومی علوم پزشکی رفسنجان جویا شویم.

در ادامه برای تکمیل این گزارش و کسب آخرین خبر‌ها با روابط عمومی اداره علوم پزشکی رفسنجان تماس گرفتیم، اما کسی پاسخگو نبود و تلاش برای گفت‌وگو با مسئولان این مرکز بی‌نتیجه ماند. این حادثه در حالی رخ داده است که فرماندار رفسنجان اعلام داشته، بنا بر اعلام مرکز انتظامی شهرستان و دانشگاه علوم پزشکی، مصرف‌کنندگان حادثه دیده، نوشیدنی را به عنوان مواد نیروزا تهیه و مصرف کرده بودند.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز با ارسال پیامکی به شرح زیر در این باره هشدار داده است: همکاران محترم با توجه به گزارش موارد مسمومیت با الکل و مرگ ناشی از آن لازم است در صورت بروز علائم مسمومیت با الکل، فرد مصدوم را فوری به مراکز درمانی اعزام کنید.

آخرین گزارش‌ها حاکی است، در پی این حادثه تلخ، جلسه‌ای ویژه در شورای تامین رفسنجان برای رسیدگی به این پرونده تشکیل شده و نتیجه آن اعلام خواهد شد. هنوز از تعداد دقیق افرادی که بر اثر مسمومیت با الکل دست‌ساز کشته یا بینایی خود را از دست داده‌اند، اطلاعاتی در دست نیست و برخی از سایت‌های محلی تعداد افراد فوت شده را ده نفر نیز اعلام کرده‌اند که هنوز از سوی مسئولان تائید‌نشده است.

این در حالی است که مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان با بیان این که پس از اطلاع‌رسانی‌ در سطح شهر، عده‌ای از شهروندان نیز دچار شک شده و به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، به ایسنا گفت: به همین علت برخی آمارها از مسمومیت 500 نفر حکایت داشت، اما این تعداد صحت ندارد . وی با رد اخبار و شایعات مطرح‌شده درباره این که همه این افراد در یک مهمانی مسموم شده‌اند، تصریح کرد: چنین چیزی صحت ندارد و حادثه‌دیدگان از تمام سطح شهر بوده‌اند، اما مواردی نیز روز چهارشنبه به ما گزارش شد که مربوط به یک جشن عروسی و همچنین یک جشن تولد بود.

نجم‌الدین، جنسیت کل حادثه‌دیدگان را مرد و دارای رده سنی زیر 27 سال اعلام و درباره علت مسمومیت این افراد نیز عنوان کرد: نمونه خون این افراد برای بررسی به بیمارستان علوم‌پزشکی کرمان و تهران ارسال و با توجه به نظرات بالینی متخصصان، علت مسمومیت این افراد مصرف متانول اعلام‌شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان با بیان این که اورژانس رفسنجان در آماده‌باش کامل است، خاطرنشان کرد: سرگیجه، تهوع، دوبینی و عدم‌تعادل از علائم این مسمومیت است و در صورتی که هر یک از شهروندان با چنین علائمی روبه‌رو شدند، به مراکز اورژانس مراجعه کنند.

وی با اشاره به این‌که روند مراجعه افراد به اورژانس که از چهارشنبه آغاز شده همچنان ادامه دارد، یادآور شد: البته بیشتر مراجعات مربوط به روز پنجشنبه بود که در همین ارتباط از بیمارستان‌های استان کرمان و شهرهای مجاور نیز درخواست کمک کرده‌ایم.

معصومه ملکی - گروه حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
خ
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
۰
۰
من ازرفسنجان نظرمیدم تعدادكشته هابیشترازاین حرفهاست
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
۰
۰
حقشونه تا اونا باشن شراب نخورن
داوود
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
۰
۰
خداازسرتقصیراتشان بگذرد
لاو
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
۰
۰
به نظرم كار خیلی مثبتی بوده! تو همه شهرهای كشور باید اجرا بشه تا شر این بی دینا از سرمون وابشه. از اجراكنندگان این برنامه خیلی تشكر می كنم

نیازمندی ها