درمانگاه مشاغل

جوش خطرناک

جوشکاری از جمله مشاغل سخت و پرخطر است. همه جوشکاران برای اتصال دو فلز به یکدیگر آنها را در محل جوش به صورت مذاب درمی‌آورند که برای این کار روش‌های متعددی وجود دارد. به عنوان مثال جوشکاری با گاز، جوش با برق یا قوس الکتریکی از جمله رایج‌ترین روش‌هایی است که هر کدام خطرها و نکات ایمنی خاص مخصوص به خود را دارند. در انواع جوشکاری از حرارت خیلی زیاد استفاده می‌شود؛ گاهی حرارتی حدود ۵۰۰۰ درجه سانتی‌گراد که براحتی فلزات را برش می‌دهد و ذوب می‌کند. بنابراین سوختگی ناشی از این حرارت بسیار شدید است.
کد خبر: ۵۶۷۵۱۵

برق‌گرفتگی در کمین است

یکی از خطرات عمده در جوشکاری با برق، برق‌گرفتگی است. اگر شغل شما جوشکاری است و دائم با برق سروکار دارید، برای پیشگیری از خطر برق‌گرفتگی باید همه قسمت‌ها و مسیرهای عبور برق از منبع و همچنین مسیرهای عبور و محل جوش را از نظر عایق بودن بررسی کنید و در صورت مشاهده هر نوع پارگی و فرسودگی، سیم‌ها باید سریع تعویض شود. متاسفانه بسیاری از جوشکارها خطر برق گرفتگی را جدی نمی‌گیرند؛ خطری که ممکن است قاتل جانشان شود.

وقتی چشم آسیب می‌بیند

همه جوشکارها هنگام کار در معرض تشعشعات آتش و پرتاب خرده فلز و ذرات داغ به صورتشان قرار دارند، بنابراین استفاده از عینک‌های بزرگ مخصوص که بیشتر قسمت‌های صورت را می‌پوشاند، از جمله مهم‌ترین ابزارهای کار جوشکاری به شمار می‌‌آید، البته رعایت فاصله ایمنی و سالم بودن عینک را نیز نباید نادیده گرفت.

نکات ایمنی را جدی بگیرید

1. پیش از شروع کار جوشکاری، لباس و دستکش عایق بپوشید و حواستان باشد هیچ گونه گیره یا پرچ فلزی در آن وجود نداشته باشد، چرا که شما را در معرض برق‌گرفتگی قرار می‌دهد.

2. گرمای بسیار زیاد قوس الکتریکی، نور خیره‌کننده و خطرناکی ایجاد می‌کند که می‌تواند به چشم و پوست آسیب‌برساند. به همین دلیل جوشکارها باید هنگام کار از عینک و ماسک محافظ صورت با شیشه‌های تیره و نشکن استفاده کنند.

3. بالا زدن آستین هنگام کار ممکن است باعث آسیب‌های پوستی شود؛ بنابراین همه جوشکارها باید محیط کارشان را خنک نگه دارند، لباس عایق بپوشند و هنگام کار همواره دستکش چرمی دستشان باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها